Nižší rychlost na přejezdech? Inspekce drah o tom neuvažuje

ČTK ČTK
29. 7. 2015 14:41
Drážní inspekce tak reagovala na úvahy, že kdyby jel vlak ve Studénce pomaleji, nemusely být následky nehody tak tragické.
Havarované pendolino ve Studénce
Havarované pendolino ve Studénce | Foto: ČTK

Ostrava - Drážní inspekce neuvažuje v souvislosti s nehodou ve Studénce na Novojičínsku o snížení rychlosti vlaků na železničních přejezdech.

Mluvčí inspektorů Martin Drápal tak reagoval na úvahy, že by kdyby jel rychlovlak v daném úseku koridorové trati méně než povolenou rychlostí 160 kilometrů v hodině, nemusely být následky tak tragické.

Inspekce už zjistila, že rychlovlak před srážkou s kamionem snížil rychlost na 142 kilometrů v hodině.

"V tuto chvíli ještě nevíme, jestli se rychlost na 142 kilometrů za hodinu snížila vlivem srážky, či zda strojvedoucí použil rychlobrzdu. Toto by měla objasnit analýza dat z přední skříňky vlaku," vysvětlil Drápal.

Skříňku z vraku pendolina už odborníci našli, nyní se z ní snaží stáhnout data.

Případné úvahy o možném plošném snížení rychlosti vlaků označil za spekulaci, která předbíhá vyšetřování.

Železniční přejezd ve Studénce má v současné době nejvyšší možné zabezpečení a rozhodně není z pohledu inspektorů nebezpečný nebo rizikový.

Dvě smrtelné nehody ve Studénce

Smrtelná nehoda se tam podle statistik stala dvakrát. V roce 1990, kdy zemřel jeden člověk, a právě letos v červenci.

Inspekce podle Drápala vždy po podobných neštěstích vydává doporučení, jak v budoucnu podobným událostem zamezit. Ovšem až na základě zjištěných skutečností, jejich analýzy a stanovení příčin, dodal.

Drážní inspekce nemá v současné chvíli poznatky, že by možná příčina nebo pochybení byla na straně železnice. "V tuto chvíli proto nemůžeme říci, zda bude bezpečnostní doporučení vydáno, nebo ne, popřípadě v jaké podobě. Vyloučit ale nelze nic," míní.

Policie kvůli nehodě, kterou nepřežili tři cestující z vlaku, obvinila padesátiletého polského řidiče kamionu. Hrozí mu až deset let vězení.

"Studénka patří k nejbezpečnějším typům přejezdů"

Podobné zabezpečení jako ve Studénce, tedy kombinaci výstražných světel a závor, by podle inspekce mělo mít maximum železničních přejezdů v Česku.

"Toto považujeme za nejbezpečnější zabezpečení křížení dráhy s pozemní komunikací. Vyšším stupněm je jen zrušení železničního přejezdu a jeho nahrazení podjezdem nebo nadjezdem," řekl Drápal.

O takovou změnu nyní budou usilovat představitelé Moravskoslezského kraje i Studénky.

Podle hejtmana Miroslava Nováka chyba vznikla před lety, když se začal budovat železniční koridor a nevznikaly mimoúrovňové přejezdy.

Hejtmanství si podle něj rizikovost místa ve Studénce uvědomovalo. Především to, že lidé často na červenou místem projížděli. Z toho důvodu se kraj podílel na instalaci kamer, které přejezd poslední tři roky monitorují. Právě kamery zachytily, jak kamion do kolejiště vjel na červenou.

Dlouhá prodleva mezi červenou a sklopením závor

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský řekl, že problémovost přejezdu ve Studénce nespočívá v počtu nehod.

"Je to kombinace několika faktorů. Hlavně jde o to, že v místě se kříží extrémně vytížená trať a poměrně vytížená silnice. Přejezd je navíc široký (silnici kříží čtyři koleje). Doba, po níž blikají červená světla před sklopením závor, je dlouhá. Úměrná k tomu, jaká je potřeba na vyprázdnění kolejiště," řekl.

Právě dlouhá prodleva mezi červenou výstrahou a sklopením závor je důvod, který podle odborníků motivuje lidi k tomu, aby přejížděli na červenou.

 

Právě se děje

před 7 minutami

Zahraniční dluh ČR stoupl ke konci března o 6,7 miliardy korun

Zahraniční dluh České republiky se v prvním čtvrtletí zvýšil o 6,7 miliardy korun a ke konci března činil 4,308 bilionu Kč. To představovalo 76 procent hrubého domácího produktu (HDP). Meziročně byl dluh nižší o 167,7 miliardy Kč. Vyplývá to z předběžných údajů, které v pondělí zveřejnila Česká národní banka (ČNB). Ve struktuře zahraničního dluhu v prvním čtvrtletí byl podle ní určující růst zadluženosti vládního a podnikového sektoru.

Zdroj: ČTK
před 13 minutami

Olympiáda v Tokiu bude s fanoušky, do hledišť může až 10 000 Japonců

Olympijské hry v Tokiu budou s domácími fanoušky. Stadiony a haly se budou moci zaplnit na padesát procent kapacity, přičemž maximem bude návštěva 10.000 lidí. Dnes to oznámili pořadatelé olympiády, která začne 23. července.

Při největší sportovní akci budou po dohodě organizátorů s Mezinárodním olympijským výborem (MOV) stejná pravidla, jaká v Japonsku platí ode dneška po skončení nouzového stavu kvůli další vlně koronaviru. Na rozdíl například od Česka mohli i v nouzovém stavu na sportovní akce fanoušci, ale kapacita mohla být zaplněna z poloviny a strop byl na pěti tisících lidech. Nyní se maximální počet zvýšil na deset tisíc fanoušků.

Sportovci se tak nemusejí obávat prázdných stadionů, které při vyšších počtech nově nakažených v Japonsku hrozily. Kvůli pokračující pandemii, která si loni vynutila odložení OH, nesmějí na hry fanoušci ze zahraničí.

před 34 minutami

Dálnice uzavřená kvůli popraskané vozovce způsobuje na Olomoucku dopravní komplikace

Velké dopravní komplikace způsobuje od pondělního rána na Olomoucku a Přerovsku uzavřená dálnice D35 mezi Přáslavicemi a Velkým Újezdem, kde se v sobotu kvůli vysoké teplotě zvlnila vozovka. Před objízdnou trasou vedoucí po nedaleké silnici se tvoří několikakilometrové kolony. Doprava kolabuje také v Přerově, přes který se v pondělí zřejmě hodně řidičů kvůli uzavřené dálnici rozhodlo jet, aby se vyhnuli kolonám u Přáslavic a Velkého Újezdu. Oprava poškozené vozovky D35 začala dnes, úsek mezi Přáslavicemi a Velkým Újezdem by měl být zprovozněn ve čtvrtek.

Nejhorší je dopravní situace u Velkého Újezdu, kde se před odbočkou na objízdnou trasu podle informací Ředitelství silnic a dálnic vytvořila ve směru od Ostravy zhruba tříkilometrová kolona. Řidiči musí počítat se zhruba čtyřicetiminutovým zdržením. Ve směru od Olomouce je u Přáslavic také přibližně tříkilometrová kolona, auta pomalu popojíždějí směrem k objížďce.

Oprava dálnice D35 výrazně zkomplikovala dopravní situaci také na sousedním Přerovsku. Automobily ráno zahltily Přerov, kde se tvoří dlouhé kolony vozidel. Místní jsou na dopravní komplikace kvůli chybějící dálnici D1 zvyklí, dnešní dopravní situace se ale podle komentářů na sociálních sítích zcela vymyká obvyklému stavu.

Na zastávkách MHD v Přerově od rána postávají hloučky lidí, jelikož autobusové spoje mají podle hlášení dispečera kvůli kolonám v ulicích města až 60 minut zpoždění. V dlouhých kolonách stáli lidé také na hlavním silničním tahu ve směru z Olomouce do Přerova, a to již od Krčmaně. "Zoufalí řidiči se snažili hledat objízdné trasy přes okolní obce, aby se dostali ze sevření pomalu jedoucí kolony," řekla řidička, která ráno cestovala z Přerova do Olomouce.

Vozovka na dálnici D35 mezi Přáslavicemi a Velkým Újezdem ve směru na Ostravu praskla v sobotu odpoledne, příčinou zřejmě byly vysoké teploty.

Další zprávy