Tisíce lidí přijdou o práci, kritizují odbory rozpočet

Domácí ČTK Domácí, ČTK
29. 9. 2011 13:28
Tripartita nenašla shodu nad financováním dopravy pro příští rok
Pavel Dobeš, ministr dopravy
Pavel Dobeš, ministr dopravy | Foto: Jan Langer

Praha - Financování dopravy zůstává nedořešeno i po čtvrtečním jednání tripartity. Zůstane tak zatím na úrovni, na jaké je načrtnuto ve státním rozpočtu.

Jednání mimo jiné ovlivnila neúčast ministra dopravy Pavla Dobeše (VV). K financování regionální železniční dopravy by se nově měla ustavit komise složená ze zástupců měst a krajů, která se sejde v říjnu.

Výše prostředků pro dopravu je ale pro mnohé nepřijatelná. "Pro nás je to nedostatečné," řekl po jednání předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša. Znamenalo by to podle něj, že by se musely vracet finanční prostředky EU a tisíce lidí, kteří pracují na dopravních stavbách, by přišly o pracovní místa.

"My jsme vznesli požadavek, aby než dojde k dohodě, se stát postaral o financování regionální dopravy," dodal Pejša.

Zaměstnavatelé a odbory se při jednání dozvěděli, že neplatí předběžná dohoda týkající se financování regionální železniční dopravy v příštím roce.

"Jeví se to v tomto okamžiku, že kraje trvají na platnosti memoranda," řekl první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.

Memorandum z roku 2009 krajům zaručuje po dobu deseti let roční dotace 2,6 miliardy korun.

Tuto částku chtěl ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) ročně snížit o 600 milionů Kč, kompromisní předběžná dohoda počítala s tím, že stát dá na regionální železniční dopravu 150 milionů korun, dalších 150 milionů kraje a po 150 milionech České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.

Memorandum podepsala s hejtmany předchozí vláda Jana Fischera. Podle Kalouska není tento dokument právně závazný, hejtmani na dodržení memoranda trvají a nepřipadá podle nich v úvahu, aby se kraje na financování regionálních železnic podílely dalšími 150 miliony korun.

Zástupci krajů už dříve uvedli, že čekají na konečné rozhodnutí vlády, dosud podle nich o porušení dohody jen mluvila.

Podle odboráře Pejši nemají ani České dráhy kde požadované prostředky ušetřit. Dopravce by rovněž kvůli šetrnému přístupu vlády mohl přijít o dotace z Regionálních operačních programů, za které již objednal kolejová vozidla.

Českým drahám tak hrozí škoda v řádu miliard korun, uvedl předák nejvlivnější odborové centrály na železnici.

 

Právě se děje

Další zprávy