Na dopravě podivně rozházeli miliardy, vláda dala další

Petr Holub
23. 9. 2011 5:30
Připomíná to éru Řebíčka: Státní peníze mizí v neprůhledných zakázkách
Ministr dopravy Pavel Dobeš navazuje na Řebíčkovu éru.
Ministr dopravy Pavel Dobeš navazuje na Řebíčkovu éru. | Foto: Jan Langer

Praha - Ministr dopravy Pavel Dobeš a jeho Věci veřejné vymohli ve středu na koaličních partnerech ve vládě, aby jim ve státním rozpočtu přiklepla mimořádný přídavek čtyř miliard korun na stavbu silnic v roce 2012.

Ukazuje se však, že skoro stejnou částku, tři a půl miliardy korun, stihl resort tohoto ministra ještě předtím utratit v předražených a sporných projektech.

Od června do září zadalo ministerstvo dopravy celkem šest silničních zakázek, které stály aspoň sto milionů korun. Ve čtyřech případech jde o nové projekty, ve dvou se platí vícepráce u již rozestavěných staveb.

Tři a půl miliardy je částka, za kterou by mohl ministr v příštím roce dokončit spojení Zlína na dálnici D1 a rozestavět poslední úsek dálnice z Prahy do Hradce Králové, obchvat Frýdku-Místku i silnici z Ostravy do Opavy.

Místo těchto čtyř silnic, které jsou podle multikriteriální analýzy zaplacené před dvěma lety ministerstvem dopravy a Evropskou komisí nejdůležitější z rozestavěných projektů, však investoval do méně důležitých staveb.

Nejvíc hodlá utratit za obchvaty silnic I. třídy okolo Chrudimi a Dubé, které přitom nejsou zařazeny v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2012 a které tedy vláda ani sněmovna neschválily.

Nedostatkem peněz na potřebné silnice přitom Dobeš argumentoval při snaze získat právě vyšší příspěvek ze státního rozpočtu, který si nakonec s pomocí své strany ve vládě vyvzdoroval.

Pavel Dobeš z Věcí veřejných je ministrem dopravy od 1. července, před tím úřad řidil nestraník a bývalý náměstek lídra VV Víta Bárty Radek Šmerda.

Soutěž o nejvyšší cenu

Při výběrových řízeních o čtyři nové stavby postupovali Dobešovi úředníci ještě méně hospodárně než v dobách ministra Řebíčka.

Za oba obchvaty a rekonstrukci silnic z Harrachova do Vrchlabí, případně z Kunovic do Veselí nad Moravou, chtějí zaplatit tři miliardy korun. Vítězné nabídky jsou v průměru o 14 procent dražší než poptávková cena Ředitelství silnic a dálnic.

Před třemi lety rozdělil Řebíček v období od června do září celkem čtrnáct silničních zakázek s cenou přes sto milionů. "Vysoutěžil" přitom jen o dvě procenta vyšší cenu, než jakou poptával.

Paradoxní soutěže, které zvyšují cenu zakázky, mají svůj důvod v kritizované praxi vyhlašovat užší výběrová řízení, kterých se může zúčastnit maximálně pět firem. Ty se mohou teoreticky snáze dohodnout, aby cenu zakázky udržely nahoře.

Řebíčkovi lidé pořádali před třemi lety devět omezených soutěží a cena těchto zakázek se v průměru zvýšila dokonce o 21 procent. Kromě toho ale vyhlásili pět soutěží, kterých se mohl účastnit každý, a jejich průměrná cena přitom poklesla.

Trestní oznámení, pak peníze

Všechny čtyři soutěže z Dobešova období však proběhly v takzvaném užším řízení.

Vícepráce na stavbách pražského okruhu a na výpadovce z Brna na Rajhrad byly v srpnu přímo přiděleny současným stavebníkům.

Rajhradská silnice podražila o dvě stě milionů, tedy o 20 procent. Jde o stavbu, na jejíž organizátory podalo samo ministerstvo v červnu trestní oznámení.

O omezeném počtu zájemců svědčí i fakt, že pět ze šesti zakázek získaly dvě ze čtyř největších stavebních firem, Eurovia a Strabag. Stranou zůstaly Skanska a Metrostav.

Rychle utratit

Ministerstvo dopravy hájí výběr staveb tím, že jde o agendu z minulých let, kterou prostě bylo třeba vyřídit.

"Soutěže na obchvaty v Dubé a Chrudimi jsme započali před rokem 2010 a informace o nich jsme zveřejnili se zpožděním až teď," vysvětluje Martin Novák z tiskového odboru.

Tím připouští, že se informace o zakázce dostala jen omezenému počtu zájemců. V každém případě soutěže skončily vyhlášením vítězů až v polovině července, resp. června.

Rekonstrukce silnic u Harrachova a Kunovic jsou podle Nováka pouhými opravami, které se běžně vypisují, aniž se uvádějí v seznamu dopravních staveb schvalovaných sněmovnou. Výjimečné jsou ovšem cenou 465, resp. 358 milionů. Opravy silnic v ceně nad 50 milionů se ještě v Řebíčkových dobách v seznamu staveb pro Parlament uváděly.

Metodu užších výběrových řízení zdůvodňuje ministerstvo dopravy tím, že bylo třeba rychle připravit nové investice, aby se utratily peníze od ministerstva financí: „Požadované práce bylo potřeba vysoutěžit v daném časovém rámci s ohledem na disponibilní prostředky," uvedl Martin Novák.

 

Právě se děje

Další zprávy