Taxikáři nemusí mít taxametry ani znát okolí. Je to zbytečné, vývoj jde dopředu, tvrdí Ťok

Luboš Kreč Luboš Kreč
15. 11. 2017 19:13
Středeční plánovaný protest taxikářů v Praze se odsouvá na dobu neurčitou. Taxikářům vadí zejména to, že za Uber a podobné služby jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby ani taxametry. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) ale není namístě ignorovat technický pokrok a vyžadovat tak například znalost místopisu nebo mít v autě taxametr. "Chápu taxikáře, nicméně vývoj jde dopředu a my situaci na trhu nemůžeme uměle zakonzervovat," říká Ťok v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Dan Ťok.
Dan Ťok. | Foto: Ludvík Hradilek

Taxikáři v Praze chtěli opět stávkovat, nakonec se ale rozhodli protest odložit. Jak jejich kroky vnímáte?

Rozumím některým jejich argumentům, ale s typem nátlaku, který hraničí s vydíráním, nesouhlasím. Zástupci taxislužeb s námi na pracovních jednáních normálně řeší, jak legislativu upravit, a mezitím jiná skupina vymýšlí akce v ulicích. Takhle by taxikáři lepší pověst u veřejnosti opravdu nezískali. Jsem rád, že se nakonec rozhodli protest odvolat.

Taxikáři se vymezují proti přepravě organizované skrz mobilní aplikace. Co v této oblasti chystá ministerstvo dopravy?

Moderní aplikace a služby nemůžeme zakazovat, ale všichni musí dodržovat stejná pravidla. Platí to pro běžnou taxislužbu i třeba pro Uber. Ignorování technologického pokroku by nás vracelo zpátky do minulého století, proto mi přijde naprosto v pořádku, když alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace. Jejich používání bude regulováno úplně stejně, jako je tomu u taxametrů. Naším cílem je, aby všichni měli rovné podmínky na trhu.

Takže je reálné, že nebudou v dohledné době potřeba taxametry, střešní svítilny ani znalost místopisu?

Nechceme taxametry úplně zrušit. Taxikáři, kteří nabízejí svou službu na ulici a budou chtít využívat výhody, jako jsou štafly či přednostní pruhy ve městech, budou nadále mít označení TAXI a cenu bude počítat taxametr. Kromě toho bude možnost označit si auto pro komerční přepravu pouze nálepkou, jako v některých evropských zemích. Cenu půjde stanovit před jízdou prostřednictvím mobilní aplikace, kde si zákazník službu sám vybere a odsouhlasí cenu. Při registraci by cestující zadal do aplikace své identifikační údaje a e-mailovou adresu, na kterou dostane doklad o přepravě. Mobilní aplikace tedy nebude počítat najeté kilometry, má to být způsob, jak elektronicky předem schválit podmínky dopravy. Vyžadovat místopis už v době navigací není nezbytně nutné. Uvidíme ale, jak se na tuto věc dívají velká města a další členové expertního týmu.

Někteří taxikáři argumentují, že do vybavení aut a svých znalostí hodně investovali a není fér, že by to nyní mělo být k ničemu.

Chápu taxikáře, nicméně vývoj jde dopředu a my situaci na trhu nemůžeme uměle zakonzervovat. Služby jsou tu přece hlavně pro cestující, nikoliv pro jejich provozovatele. Na druhé straně ale není možné, aby někdo ignoroval zákon a tvrdil, že na něj neplatí, protože má novou technologii. Dokud zákon neupravíme, platí současná pravidla a mají se vymáhat. Současní taxikáři si musejí zvyknout, že cestující chce znát dopředu cenu a nechce být nemile překvapený až při placení. Řidiči Uberu zase budou muset dodržovat pravidla, mít licenci a řídit se vyhláškou ve městě, kde jezdí.

Kterými zeměmi se při psaní nového zákona inspirujete?

Jednou ze zemí, kterou se inspirujeme, je Estonsko. Mají zákon, jehož prostřednictvím popisují a regulují celou oblast sdílených dopravních služeb. Hledáme ale rozumné řešení v českých podmínkách, neopisujeme doslova cizí legislativu. Proto jsme v minulých týdnech posbírali připomínky od všech, kteří mají k přípravě novely co říci.

Jaké povinnosti zůstanou pro Uber z nynějšího systému? 

Uber bude mít stejné povinnosti jako každý jiný podnikatel v taxislužbě. Dopravce bude muset mít příslušné živnostenské oprávnění a evidované vozidlo, řidič pak oprávnění řidiče taxislužby. A vozidlo pro komerční přepravu bude označeno například nálepkou.

Budou se nějak měnit sankce, které budou za porušení pravidel hrozit?

Sankce za černou taxislužbu a porušování pravidel jsme nedávno zpřísnili. Takže nyní o další změně sankcí neuvažujeme. Platí, že bez oprávnění řidiče taxislužby bude možné uložit zákaz činnosti na šest měsíců až dva roky. Dopravní úřady jednotlivých měst mohou dodržování zákona v praxi kontrolovat a pokutovat.

Je nějaká úprava či vize, kterou chystaná novela neřeší, ale kterou byste ve vztahu ke smluvní přepravě chtěl do budoucna ještě prosadit?

Společně s ostatními ministerstvy se podílíme na analýze toho, jak do budoucna upravit v zákoně služby takzvané sdílené ekonomiky. Tato problematika je ale podobně jako ve všech státech EU složitá a dotýká se různých oblastí ekonomiky. Jde o zásadní krok, který nelze ušít horkou jehlou a vztahovat ho pouze k činnosti jedné společnosti. Budeme muset definovat, kdy se skutečně jedná o sdílenou ekonomiku, která má svůj režim, a kdy jde o běžné podnikání. Také budeme muset spolu s ministerstvem financí vymyslet podmínky fungování EET pro všechny druhy taxislužby.

Video: Nejsme taxislužba, nové technologie předběhly dobu a přináší kontroverze, tvrdí ředitel Uberu 

Uber není taxislužba, služby podobné naší nejsou v daném legislativním rámci ukotvené, říká generální ředitel Uberu pro ČR a Slovensko Peťovský. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Britská libra po odkladu schválení brexitové dohody oslabuje

Britská libra oslabuje poté, co dolní komora britského parlamentu o víkendu odsunula schválení brexitové dohody, dokud její obsah nebude převeden do britského práva. Kolem 08:00 SELČ libra vůči dolaru ztrácela 0,6 procenta na 1,2905 USD. Minulý týden se přitom vyšplhala až na pětiměsíční maximum 1,2990 USD.

Podle analytiků nicméně víkendový vývoj snížil riziko brexitu bez dohody, což brání výraznějšímu propadu libry. Banka Goldman Sachs v nedělí snížila pravděpodobnost brexitu bez dohody na pět procent z dříve předpokládaných deseti procent, napsala agentura Reuters.

Euro si vůči libře připisuje zhruba 0,4 procenta na 0,8644 GBP. Vůči dolaru jednotná evropská měna ztrácí přibližně desetinu procenta na 1,1155 USD.

před 2 hodinami

V Katalánsku se během protestů zranilo skoro 600 lidí, čtyři přišli kvůli gumovým projektilům o oko

Protesty v Katalánsku, které vypukly minulé pondělí po vynesení verdiktu španělského nejvyššího soudu nad politiky tohoto regionu na severovýchodě Španělska, si za týden vyžádaly na 580 zraněných. Informovalo o tom v neděli večer katalánské ministerstvo zdravotnictví. Nejvyšší katalánský soud rovněž v neděli oznámil, že vůči 104 osobám bylo kvůli násilnostem při demonstracích zahájení vyšetřování, 28 z nich je ve vazbě.

Katalánská ministryně zdravotnictví Alba Vergesová v neděli uvedla, že do soboty záchranná služba v souvislosti s demonstracemi ošetřila 565 zraněných; dalších 14 osob bylo zraněno při potyčkách ze soboty na neděli. Třináct zraněných zůstává v nemocnicích. Stav jednoho policisty a jedné demonstrantky je velmi vážný a čtyři zranění přišli při střetech s policií o oko. Podle katalánských médii jim zranění oka způsobily gumové projektily.

Další zprávy