Taxikáři nemusí mít taxametry ani znát okolí. Je to zbytečné, vývoj jde dopředu, tvrdí Ťok

Luboš Kreč Luboš Kreč
15. 11. 2017 19:13
Středeční plánovaný protest taxikářů v Praze se odsouvá na dobu neurčitou. Taxikářům vadí zejména to, že za Uber a podobné služby jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby ani taxametry. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) ale není namístě ignorovat technický pokrok a vyžadovat tak například znalost místopisu nebo mít v autě taxametr. "Chápu taxikáře, nicméně vývoj jde dopředu a my situaci na trhu nemůžeme uměle zakonzervovat," říká Ťok v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Dan Ťok.
Dan Ťok. | Foto: Ludvík Hradilek

Taxikáři v Praze chtěli opět stávkovat, nakonec se ale rozhodli protest odložit. Jak jejich kroky vnímáte?

Rozumím některým jejich argumentům, ale s typem nátlaku, který hraničí s vydíráním, nesouhlasím. Zástupci taxislužeb s námi na pracovních jednáních normálně řeší, jak legislativu upravit, a mezitím jiná skupina vymýšlí akce v ulicích. Takhle by taxikáři lepší pověst u veřejnosti opravdu nezískali. Jsem rád, že se nakonec rozhodli protest odvolat.

Taxikáři se vymezují proti přepravě organizované skrz mobilní aplikace. Co v této oblasti chystá ministerstvo dopravy?

Moderní aplikace a služby nemůžeme zakazovat, ale všichni musí dodržovat stejná pravidla. Platí to pro běžnou taxislužbu i třeba pro Uber. Ignorování technologického pokroku by nás vracelo zpátky do minulého století, proto mi přijde naprosto v pořádku, když alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace. Jejich používání bude regulováno úplně stejně, jako je tomu u taxametrů. Naším cílem je, aby všichni měli rovné podmínky na trhu.

Takže je reálné, že nebudou v dohledné době potřeba taxametry, střešní svítilny ani znalost místopisu?

Nechceme taxametry úplně zrušit. Taxikáři, kteří nabízejí svou službu na ulici a budou chtít využívat výhody, jako jsou štafly či přednostní pruhy ve městech, budou nadále mít označení TAXI a cenu bude počítat taxametr. Kromě toho bude možnost označit si auto pro komerční přepravu pouze nálepkou, jako v některých evropských zemích. Cenu půjde stanovit před jízdou prostřednictvím mobilní aplikace, kde si zákazník službu sám vybere a odsouhlasí cenu. Při registraci by cestující zadal do aplikace své identifikační údaje a e-mailovou adresu, na kterou dostane doklad o přepravě. Mobilní aplikace tedy nebude počítat najeté kilometry, má to být způsob, jak elektronicky předem schválit podmínky dopravy. Vyžadovat místopis už v době navigací není nezbytně nutné. Uvidíme ale, jak se na tuto věc dívají velká města a další členové expertního týmu.

Někteří taxikáři argumentují, že do vybavení aut a svých znalostí hodně investovali a není fér, že by to nyní mělo být k ničemu.

Chápu taxikáře, nicméně vývoj jde dopředu a my situaci na trhu nemůžeme uměle zakonzervovat. Služby jsou tu přece hlavně pro cestující, nikoliv pro jejich provozovatele. Na druhé straně ale není možné, aby někdo ignoroval zákon a tvrdil, že na něj neplatí, protože má novou technologii. Dokud zákon neupravíme, platí současná pravidla a mají se vymáhat. Současní taxikáři si musejí zvyknout, že cestující chce znát dopředu cenu a nechce být nemile překvapený až při placení. Řidiči Uberu zase budou muset dodržovat pravidla, mít licenci a řídit se vyhláškou ve městě, kde jezdí.

Kterými zeměmi se při psaní nového zákona inspirujete?

Jednou ze zemí, kterou se inspirujeme, je Estonsko. Mají zákon, jehož prostřednictvím popisují a regulují celou oblast sdílených dopravních služeb. Hledáme ale rozumné řešení v českých podmínkách, neopisujeme doslova cizí legislativu. Proto jsme v minulých týdnech posbírali připomínky od všech, kteří mají k přípravě novely co říci.

Jaké povinnosti zůstanou pro Uber z nynějšího systému? 

Uber bude mít stejné povinnosti jako každý jiný podnikatel v taxislužbě. Dopravce bude muset mít příslušné živnostenské oprávnění a evidované vozidlo, řidič pak oprávnění řidiče taxislužby. A vozidlo pro komerční přepravu bude označeno například nálepkou.

Budou se nějak měnit sankce, které budou za porušení pravidel hrozit?

Sankce za černou taxislužbu a porušování pravidel jsme nedávno zpřísnili. Takže nyní o další změně sankcí neuvažujeme. Platí, že bez oprávnění řidiče taxislužby bude možné uložit zákaz činnosti na šest měsíců až dva roky. Dopravní úřady jednotlivých měst mohou dodržování zákona v praxi kontrolovat a pokutovat.

Je nějaká úprava či vize, kterou chystaná novela neřeší, ale kterou byste ve vztahu ke smluvní přepravě chtěl do budoucna ještě prosadit?

Společně s ostatními ministerstvy se podílíme na analýze toho, jak do budoucna upravit v zákoně služby takzvané sdílené ekonomiky. Tato problematika je ale podobně jako ve všech státech EU složitá a dotýká se různých oblastí ekonomiky. Jde o zásadní krok, který nelze ušít horkou jehlou a vztahovat ho pouze k činnosti jedné společnosti. Budeme muset definovat, kdy se skutečně jedná o sdílenou ekonomiku, která má svůj režim, a kdy jde o běžné podnikání. Také budeme muset spolu s ministerstvem financí vymyslet podmínky fungování EET pro všechny druhy taxislužby.

Video: Nejsme taxislužba, nové technologie předběhly dobu a přináší kontroverze, tvrdí ředitel Uberu 

Uber není taxislužba, služby podobné naší nejsou v daném legislativním rámci ukotvené, říká generální ředitel Uberu pro ČR a Slovensko Peťovský. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 6 hodinami

Boeing kvůli počasí opět odložil zkušební let letounu 777X

Americká strojírenská společnost Boeing v pátek stejně jako ve čtvrtek odložila zkušební let svého širokotrupého letounu 777X kvůli špatnému počasí. Oznámila to firma. Dodala, že se o let znovu pokusí v sobotu v 19:00 SEČ.

Zkušební let stroje 777X se měl původně uskutečnit již loni v létě, Boeing ho ale odložil a zdůvodnil to problémy s křídly, softwarem a dodávkami motorů firmy General Electric.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 7 hodinami

Kvůli silným bouřím a záplavám na Madagaskaru zemřelo 21 lidí

Silné bouře, které postihly severozápad Madagaskaru, si od neděle vyžádaly 21 mrtvých. Dalších 20 lidí se pohřešuje, uvedly dnes madagaskarské úřady. Prudký déšť, který na ostrově způsobil záplavy a sesuvy půdy, zasáhl téměř 90 000 lidí. Část země má narušenou infrastrukturu a hrozí nedostatek jídla, píše AFP.

Rozvodněná řeka například v městečku Mitsinjo smetla 24 lidí, z nich čtyři byli nalezeni mrtví, zbývajících 18 se pohřešuje. Ve 120 kilometrů vzdálené vesnici Tsaramandroso přišli o život rovněž čtyři lidé. Dalších devět lidí zemřelo ve městě Maevatanana, většina z nich v těžební oblasti.

Deště také poničily části dvou hlavních silnic, které spojují severozápad země se zbytkem ostrova, a odřízly tak několik vesnic. Voda na jednom místě odnesla zhruba 700 metrů dlouhý úsek silnice.

Zdroj: ČTK
před 9 hodinami

Představitelé EU i britský premiér Johnson podepsali brexitovou dohodu

Představitelé Evropské unie a Spojeného království dnes splnili jeden z posledních formálních požadavků před odchodem Británie z EU: Brusel i Londýn podepsali brexitovou "rozvodovou" dohodu, která by po ratifikaci Evropským parlamentem měla za týden ukončit spojení Spojeného království s unijní "sedmadvacítkou", informovala agentura AFP.

Dohodu nejprve za EU podepsala předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová a předseda Evropské rady Charles Michel. Následně byl dokument odeslán do Londýna, kde jej podpisem stvrdil britský premiér Boris Johnson.

Europarlament bude o ratifikaci dohody hlasovat 29. ledna. Opustit EU by Británie měla po 47 letech členství o půlnoci 31. ledna.

Zdroj: ČTK
Další zprávy