Praha - Jsou víceletá gymnázia potřeba a umí dostat z těch nejnadaněších dětí to nejlepší? Nedávno zveřejněná studie Sociologického ústavu Akadmie věd, která porovnávala výsledky studentů čtyřletých a víceletých gymnázií, mluví o opaku.
Podle provedených šetření nenavštěvují víceletá gymnázia jen nejtalentovanější děti, ale děti s lepším rodinným zázemím, jejichž rodiče si uvědomují důležitost vzdělání.
O zrušení víceletých gymnázií už uvažoval v roce 2000 ministr školství za ČSSD Eduard Zeman, příznivcem selekce dětí nebyl ani ministr Ondřej Liška.
Nový ministr: Jsem pro víceletá gymnázia
V současné šéfovi resortu Josefu Dobešovi (Věci veřejné) ovšem víceletá gymnázia mají přítele. "Chci je zachovat, je to tak dobře. Jsem pro konkurenci a liberalizaci ve školství," řekl ministr Aktuálně.cz.
"Na druhou stranu musíme garantovat kvalitu. Teď pracujeme na modelu státní maturity, abychom měli standard a dívali se, jaké kvality dosahují střední školy. U víceletých gymnázií by to měl být nadstandard."
Zmíněná studie Sociologického ústavu AV ČR však nadstandarní výsledky nezaznamenala. V základních předmětech (matematika a český jazyk) nemají absolventi lepší výsledky než děti, které chodí na základní školu a pak klasické čtyřleté gymnázium.
Snáz na elitní vysokou školu
"Naše nálezy svědčí o tom, že základní předpoklady spojované s úlohou víceletých gymnázií nejsou naplněny, že víceletá gymnázia není možno označit za školy, které slouží k urychlení rozvoje mimořádně nadaných žáků," soudí autorka studie Jana Straková.
K zásadnímu rozhodnutí, jestli víceletá gymnázia zrušit nebo zachovat, by ovšem byl potřebný detailní průzkum, který se zatím v Česku nekonal.
"Pokud takový výzkum potvrdí zde prezentované nálezy, je třeba otevřít diskusi k tomu, zda je ospravedlnitelné poskytovat dětem z rodin s nejvyšším socioekonomickým statusem v rámci systému veřejného školství speciální (lepší) podmínky ke studiu, než mají jejich vrstevníci s horším rodinným zázemím. A to i přesto, že řada z nich nedisponuje mimořádným nadáním a studium na víceletém gymnáziu nemá za následek jejich efektivnější vzdělávání," dodává.
Absolventi víceletých gymnázií mají také stejnou šanci v přijetí na vysokou školu jako absloventi čtyřletých gymnázií. Jiné to ale je u prestižním oborů, hlavně práv.
"Absolventi víceletých gymnázií mají 1,6x vyšší šanci, že budou studovat právo, než absolventi čtyřletých gymnázií, a to i při zohlednění socioekonomického statusu a prospěchu," píše se v studii. Ani sociologové samotní ovšem bez detailnějších průzkumů nedovedou říci, proč tomu tak je.