Praha - Senátní výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu a lidská práva uspořádal veřejné slyšení k petici za záchranu České pošty a zavedení přiměřených pracovních podmínek pro zaměstnance. Stížnost na pracovní poměry do této doby podepsalo na 11 tisíc lidí.
Debaty se zúčastnili zaměstnanci pošty, zástupci odborů, vrcholoví manažeři i zástupci z řad vládních organizací.
Řešil se především prodej produktů aliančních partnerů, do kterého jsou údajně zaměstnanci nuceni, spolupráce odborových organizací, vedení a řadových zaměstnanců a také zvýšená pracovní zátěž, za kterou, podle některých, nejsou pracovníci adekvátně ohodnoceni.
Prokop: Způsob vymáhání prodeje produktů partnerů pošty je neadekvátní
Podle Miroslava Prokopa, prezidenta Federace výkonných zaměstnanců České pošty, která petici iniciovala, jsou způsoby vymáhání plnění plánu aliančních partnerů, tedy prodej jejich služeb, neadekvátní. Řekl, že není v silách zaměstnanců požadavky naplnit.
Prokop už dříve upozornil, že na poště například dochází k situacím, kdy jsou zaměstnanci pod hrozbou ztráty zaměstnání nebo snížení platu nepřímo nuceni si na svoje náklady pořizovat produkty obchodních partnerů.
To potvrdil také pracovník přepážky z Prahy 5, který na úterním slyšení řekl, že v loňském roce si každý zaměstnanec musel založit tři stavební spoření, aby splnil nastavený plán. Příspěvek přitom dostávají pouze na jedno.
Pracovnice přepážky z jiné pražské pošty zase uvedla, že při plnění prodejních kvót zaujímají vedoucí individuální přístup a ona sama s prodejem problém nemá.
Pecina: Prodej drží nad vodou malé pobočky
Podle ministra vnitra, Martina Peciny, prodej produktů aliančních partnerů pomáhá držet poštu v chodu. "Na tom není nic divného, že musí uzavírat pojištění obchodního partnera," poznamenal. "Navíc, pokud se i malé pobočky neuživí, tak se zruší," dodal. Podle něj se to může týkat až třetiny poštovních poboček.
Generální ředitel České pošty, Petr Zatloukal, k tomu poznamenal, že šedesát procent výnosů České pošty je ze spolupráce s aliančními partnery. "Díky aliančním partnerům jsme schopni výkonově poskytovat služby," dodal.
Odborové organizace jsou nejednotné
Náměstek ministra práce a sociálních věcí, Petr Šimerka, namítl, že organizace, která stížnost podala, není uvedena v kolektivní smlouvě, kterou podepsalo vedení České pošty s pěti ustavenými odbory.
Podle něj by názor odborové organizace, která zastupuje polovinu všech zaměstnanců, byl velmi důležitý. Zástupci této organizace se však slyšení nezúčastnili. Pecina vyslovil domněnku, že tento odbor zřejmě s peticí nesouhlasí, když se jednání nezúčastnil.
V publiku se však nakonec našel zástupce jedné z dalších čtyř odborových organizací, Evžen Dvorský, ze svazu dopravy. Ten ve svém prohlášení mimo jiné uvedl, že na poště nejsou jen obchodníci a že zaměstnanci mají spoustu jiné práce. "Není možné sankciovat zaměstnance za to, že neprodávají," řekl.
Zatloukal však uvedl, že žádné peníze ze mzdy se zaměstnancům za neúspěchy při prodeji nestrhávají. Řekl, že mzdu každého pracovníka pošty tvoří základní částka, variabilní a bonusová složka. Všechny tři mzdové části jsou přitom detailně popsány v kolektivní smlouvě.
Ministerstvo: Jsme ochotni případy prošetřit, požadujeme však konkrétní důkazy
To potvrdil také Šimerka, který si kolektivní smlouvy mezi odbory a vedením předem prostudoval. Jako jedno z řešení náměstek práce a sociální věcí navrhl zapojení Státního úřadu inspekce práce.
Na něj se můžou obrátit zaměstnanci se stížností, že jejich zaměstnavatel nedodržuje povinnosti dané pracovně-právními předpisy.
Podle Šimerky však bylo v loňském roce podáno pouze třiatřicet žádostí o prošetření, které se týkaly České pošty. Letos je jich zatím dvacet. Jako oprávněná nebyla uznána ani polovina z nich.
"Jsme schopni konkrétní případy prošetřit. Zabezpečíme je i mimo plán, takže rychle a třeba i celoplošně, ale postižení musí chtít spolupracovat a svá tvrzení dokládat důkazy, které často chybí," řekl.
Konkrétní řešení situace tedy slyšení nepřineslo. Předseda senátního výboru Marcel Chládek však shrnul dvouhodinové slyšení do dvou výchozích řešení - aby zaměstnanci případně využili okresní úřady inspekce práce a aby se zástupci petentu sešli s vedením České pošty.
Česká pošta je největší českou firmou co do počtu zaměstnanců, kterých je okolo 33 tisíc lidí. Poštovních míst je pak přes 3400.