Zuzana Hronová
19. 5. 2021 17:30
Česká školní inspekce zveřejnila výsledky mezinárodních šetření v Česku, které ukazují, co ovlivňuje efektivitu vzdělávání a výsledky žáků. Data vychází ze šetření PISA 2018, jež každé tři roky sleduje úroveň vzdělání patnáctiletých žáků, a TALIS 2018, které zjišťuje zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol na druhém stupni ZŠ.
Rodinné zázemí žáků a skladba školy
Česká školní inspekce (ČŠI) již delší dobu připomíná, že na řadu aspektů souvisejících se vzděláváním je potřeba nahlížet přes situaci v jednotlivých regionech. Existují kraje, jež mají v nejrůznějších národních i mezinárodních srovnávacích testech výsledky dlouhodobě nadprůměrné (Praha), a naopak kraje, kde jsou výsledky žáků dlouhodobě podprůměrné (Ústecký a Karlovarský kraj).
Jak školní inspekce uvádí, úroveň, které žáci v různých dovednostech dosahují, je v České republice dominantě ovlivněna jednak jejich rodinným zázemím a socioekonomickým statusem (SES), jednak skladbou školy z hlediska socioekonomického zázemí zdejších žáků.