Mezinárodní srovnávací testy TIMSS zkoumají matematickou, přírodovědnou a čtenářskou gramotnost žáků 4. tříd po celém světě. A také se jich ptají na jejich vztah ke škole. Poslední známé výsledky z roku 2015 znamenaly pro Česko nemilé zjištění. Takzvaná "hodnota indexu sounáležitosti se školou" byla dle údajů České školní inspekce u českých žáků nejen podprůměrná, ale dokonce jedna z nejnižších. Horší hodnoty byly zjištěny jen v Japonsku a v Polsku.
Z odpovědí na dílčí položku "Do školy chodím rád/a" vyplynulo, že čeští žáci chodí do školy nejméně rádi ze všech zemí zapojených do šetření - souhlas s ní vyjádřilo jen 68 procent českých žáků, přitom mezinárodní průměr je 86 procent žáků. Tato čísla dávají sociologové i psychologové do souvislosti s další nelichotivou statistikou - míra šikany na českých školách patří k největším v Evropě.
Ve výzkumu PISA 2015 zkušenost s šikanou uvedlo 25 procent českých žáků, přičemž průměr zemí OECD činí necelých 19 procent. Před Českem figuruje z evropských zemí už jen Rusko a Lotyšsko. Jedná se o výsledky dotazníku, jenž zkoumal u patnáctiletých dětí tzv. well-being, zjednodušeně stav převažující tělesné, duševní a společenské pohody. Výzkum zjišťoval motivovanost studentů, úzkost ve škole, vztahy s vrstevníky a učiteli, šikanu, pocit sounáležitosti se školním kolektivem, podporu rodičů či trávení volného času.
Nicméně i v ukazateli životní spokojenosti se čeští školáci ocitli pod průměrem zemí OECD. Tento žebříček nijak nekopíruje vyspělost dané země či jejího školského systému, neboť mezi nejspokojenější patřily děti z Dominikánské republiky, Mexika a Kostariky a mezi nejméně spokojené žáci z Hongkongu, Číny, Koreje a Japonska, kteří přitom obsazují přední příčky v tabulkách hodnotících jejich vědomosti.
Pokračování textu na stránkách projektu Chytré Česko.