Seznam zasáhne proti dezinformacím. Konspirační a lživé weby přijdou o peníze z reklam

Lukáš Prchal Jakub Zelenka Lukáš Prchal, Jakub Zelenka
5. 8. 2017 9:09
Zpravodajským serverům, na kterých se objevují zkreslené nebo lživé zprávy, nebude Seznam.cz nově platit za reklamy. Přidal se tak k dalším nadnárodním značkám, které už před časem začaly bojovat se zobrazováním reklamy na internetových severech se závadným obsahem. Zatím není jasné, kterých dezinfomačních serverů se změna podmínek dotkne. Nicméně na svých stránkách mají reklamu od Seznamu nejznámější dezinformační kanály jako AC24 nebo New world order opposition (Nwoo).
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Praha - Seznam.cz zablokuje platby z reklam zpravodajským serverům, na kterých se objevují zkreslené či lživé zprávy. Firma napodobuje ostatní společnosti ve světě, které proti falešným zprávám bojují. Na stránkách Seznamu by se zároveň neměl objevovat pochybný obsah či reklamy.

"Máte správné informace," potvrdila Aktuálně.cz mluvčí Seznamu Táňa Lálová. Podrobnosti chce Seznam sdělit během příštího týdne. Už nyní se ale na stránkách největšího českého internetového vyhledávače objevily změny pravidel pro poskytování reklamy.

Týkají se zpravodajských serverů, které nyní budou muset splňovat i etický kodex Seznamu. "Pokud takový web nesplňuje některou z následujících podmínek, není na něm možné zobrazovat inzeráty Sklik (reklama Seznamu, pozn.red.), nebude zařazen v dalších článcích českého internetu ani na domovské stránce Seznam.cz," píše se na stránkách firmy.

Mezi podmínkami, které server nebude do budoucna smět porušovat se nyní uvádí: vydávat názory a komentáře za zpravodajství nebo pokud bude obsah stránek v rozporu s fakty nebo se na něm budou objevovat prokazatelné lži, dezinformace nebo konspirační teorie. Dalšími důvody pro neposkytování peněz z reklamy Seznamu bude i to, když na stránkách serveru nebude uveden provozovatel zpravodajského portálu nebo budou autoři článků smyšlení.

Sociolog médií Václav Štětka snahu Seznamu vítá. "Je to efektivní metoda, jak dezinformačním serverům čelit. Už ji prosazují některé zahraniční korporace. Pokud se takové servery odstřihnout od peněz za reklamu, nemusí být pro jejich provozovatele tvoření fake news tak lákavé," vysvětluje Štětka.

Zatím není jasné, kterých dezinfomačních serverů se změna podmínek u Skliku dotkne. Nicméně na svých stránkách mají reklamu od Seznamu nejznámější dezinformační kanály jako AC24 nebo New world order opposition (Nwoo).

Reklamu Sklik však využívají i Parlamentní listy patřící miliardáři a senátorovi Ivu Valentovi. Jeho web řadí mezi dezinformační servery i české ministerstvo vnitra. Kromě toho se na Parlamentních listech už několikrát objevily úplně vymyšlené zprávy: třeba i o tom, že za terorismus  mohou cyklisté. Parlamentní listy argumetnovaly, že se obsah objevil pouze v názorové sekci. Jak však uvedli autoři smyšlených zpráv, server se nepokusil jejich identitu téměř ověřit.

Kromě Seznamu nedávno s podobnou taktikou vyrazil do boje proti dezinformacím i světový telekomunikační gigant Vodafon. Ten z obav z poškozováním své značky nařídil všem poskytovatelům reklamy, že nechtějí, aby se reklama na jejich produkty objevovala na dezinformačních serverech.

Seznam i Vodafone se tak přidaly k dalším nadnárodním značkám, které už před časem začaly bojovat se zobrazováním reklamy na internetových severech se závadným obsahem. Nedávno se k nim připojila i Česká spořitelna, která se z těchto serverů také rozhodla stáhnout digitální reklamu.

Obrat společnosti Seznam byl v roce 2015 až 3,4 miliardy korun. Nejvíce se na obratu podíly příjmy z reklam ve službě Sklik, které představovaly více jak 40 procent všech reklamních tržeb Seznamu.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 6 hodinami

Real Madrid porazil v dohrávce Valencii a snížil ztrátu na Barcelonu

Fotbalisté Realu Madridu zvítězili v dohrávce 17. kola španělské ligy nad Valencií 2:0 a v tabulce snížili na druhém místě ztrátu na vedoucí Barcelonu na pět bodů. O výhře úřadujících šampionů Ligy mistrů rozhodli po přestávce dvěma góly v rozmezí dvou minut Marco Asensio a Vinícius.

Real se mohl dostat do vedení už v nastaveném času prvního poločasu, trefu Rüdigera ale sudí po zásahu videorozhodčího kvůli faulu neuznal. V 52. minutě už se po Asensiově střele zdálky skóre změnilo a dvě minuty nato zvýšil po individuální akci Vinícius, jenž se v této sezoně trefil už posedmé.

Valencie dohrávala zápas v deseti poté, co byl v 72. minutě vyloučen Gabriel Paulista. Vítězství se nedočkala v pátém utkání v řadě a v tabulce je na 14. místě.

před 10 hodinami

FBI prohledá v kauze utajovaných dokumentů soukromý dům bývalého viceprezidenta Pence

Americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) v rámci šetření kauzy utajovaných dokumentů v příštích dnech prohledá soukromý dům bývalého viceprezidenta Mikea Pence v Indianě, napsal ve čtvrtek list The Wall Street Journal. U Pence, stejně jako u prezidenta Joea Bidena, našli jeho spolupracovníci dokumenty označené jako tajné. Kauza utajovaných dokumentů začala loni v srpnu, když agenti FBI našli v soukromém sídle exprezidenta Donalda Trumpa na Floridě několik krabic materiálů, které měl Trump odevzdat po odchodu z Bílého domu.

Jak bývalí prezidenti a viceprezidenti zacházeli s utajovanými dokumenty nyní vyšetřuje ministerstvo spravedlnosti. Biden a Pence oba uznali, že malé množství citlivých materiálů neměli uchovávat ve svých soukromých nemovitostech a prohlásili, že s úřady budou "plně spolupracovat". V Bidenově washingtonské kanceláři a jeho dvou domech našli vyšetřovatelé "malé množství dokumentů" a k dalšímu přezkumu si odnesli materiály datované až desítky let do minulosti, kdy byl Biden americkým senátorem.

"Když ve funkci končí jeden prezident a nastupuje nový, v Bílém domě nejsou žádné dokumenty, žádné složky a počítače jsou naprosto prázdné," řekl WSJ David Marchik, autor knihy The Peaceful Transfer of Power (Nenásilné předání moci), která mapuje předávání moci mezi americkými prezidenty.

Zdroj: ČTK
Další zprávy