Audit: Fotograf a kameraman Schillerové byli předražení, plnili i její osobní profily

S pávem nebo v háji magnolií. Schillerová si Instagram zaplatila ze státního rozpočtu
Alena Schillerová na kapotě celnického vozu.
Alena Schillerová coby ministryně financí v háji magnolií.
Jeden z nejznámějších snímků Aleny Schillerové coby ministryně financí.
Zobrazit 26 fotografií
Foto: Facebook Aleny Schillerové
Jan Horák Jan Horák
Aktualizováno 15. 2. 2022 16:17
Výdaje na fotografa a kameramana někdejší ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) nebyly hospodárné. Vyplývá to z auditu, který zadal její nástupce ve funkci Zbyněk Stanjura (ODS) a jehož závěry Aktuálně.cz prostudovalo. Oba muže Schillerová zaměstnala ve výrazně vyšší platové třídě, než odpovídala jejich práci. Dala jim také výjimku z povinného vzdělání. Stanjura nevyloučil další kroky.

Bývalá ministryně financí a současná šéfka poslanců ANO Alena Schillerová do značné míry postavila svůj mediální obraz na prezentaci na sociálních sítích. Nejvíce k tomu využívala svůj účet na Instagramu, který plnily její snímky s pávem nebo v háji magnolií. Ve stejném vyznění zveřejňovala Schillerová na svých účtech také videa, například když loni vyrazila v rámci volební kampaně oslavit Den seniorů.

Coby fotograf takto pro Schillerovou pracoval David Šedivý, kameramanem byl Jakub Konečný. Konečný se stal zaměstnancem resortu v září 2020, pozici pro Šedivého vytvořila Schillerová o čtyři měsíce později. Pracovali tam do konce loňského listopadu. Ministerstvo vynaložilo na jejich hrubé platy 1,93 milionu korun. V úterý zveřejnil resort audit těchto služeb, jejž zadal stávající ministr Zbyněk Stanjura.

"Na základě dohledaných výstupů za období působení obou zaměstnanců na ministerstvu financí lze konstatovat, že jejich platové zařazení neodpovídalo vykonávané činnosti, respektive činnosti, které by umožnily zařazení těchto zaměstnanců do 14. a 13. platové třídy, nebyly realizovány, případně nebyly dohledány," zní jeden ze závěrů auditu, jehož výsledky Aktuálně.cz prostudovalo.

"Zneužití zdrojů resortu k sebeprezentaci"

"Za mě je to jednoznačné zneužití zdrojů ministerstva financí k vlastní sebeprezentaci. Výsledkem je ohromné množství fotek a videí, ke kterým nemá ministerstvo žádný přístup a které se v mnoha případech ani netýkají jeho agendy. A to vše za peníze každého z nás. Své předchůdkyni doporučuji vyvození okamžité politické odpovědnosti. Sám nyní v této věci zvažuji a nevylučuji další kroky," uvedl k auditu Stanjura.

Právě zařazení Šedivého a Konečného v tak vysoké platové třídě je jedním z nejvážnějších závěrů prověrky. Jejich plat byl vyšší, než na kolik si přišli vedoucí oddělení. Schillerová je nechala zařadit do tříd, v nichž předpisy na dotyčné nárokují tvorbu "koncepčně nových právních předpisů s celostátní působností" či "utváření rozsáhlé komunikační soustavy a koordinace jejich začleňování do jednotlivého resortního nebo multiresortního systému".

Ani jeden z nich takové úkoly neplnil. Vzhledem k povaze své práce měli pobírat menší peníze. "V této souvislosti jsou činnosti fotografa a kameramana zařazeny dle Katalogu prací ve veřejné správě od 4. do 7. platové třídy a od 6. do 10. platové třídy," stojí v auditu. Schillerová oba muže přijala bez výběrového řízení, stejně tak jim udělila výjimku z vysokoškolského vzdělání, což jejich pozice ve 13. a 14. třídě vyžadovaly.

Zvláštní režim v rukou ministryně

Z prověrky také plyne, že pracovní agendu Šedivého s Konečným určovala přímo Schillerová. Podle závěru auditu fungovali ve "zvláštním režimu". Kontrola v tomto ohledu upozorňuje, že tento systém řízení obou mužů byl v rozporu se dvěma "články Pracovního řádu Ministerstva financí". Za pozornost stojí i to, podle jakého klíče se určovaly jejich odměny.

"Dle vyjádření vedoucích obou oddělení odboru (…), kde tito zaměstnanci byli zařazeni, neměli na hodnocení, odměňování a činnost obou zaměstnanců žádný vliv, což potvrzují i zdůvodnění mimořádných odměn a navýšení osobních ohodnocení," píše se ve zprávě. Odměny jim navrhoval a schvaloval přímo ředitel odboru, který ostatně oběma po dohodě s Schillerovou vytvořil na odboru místa.

"Jedna dvě, FAÚ jde, FAÚ si jde pro tebe." Alena Schillerová parafrázovala říkanku z filmu Noční můra v Elm Street. | Video: Facebook / Alena Schillerová

Výše jejich mimořádných odměn však nepřekračovala úroveň, na které se pohybovaly bonusy ostatních zaměstnanců odboru. Za celý rok 2021 se vyplácely v rozmezí 30 až 180 tisíc korun. Šedivému a Konečnému se také navyšoval plat, příjem jim oběma poskočil od 1. května loňského roku. S ohledem na ochranu osobních údajů jeho výši audit neuvádí.

Kalendáře za 50 tisíc, které zůstaly ve skladu

Fotograf i kameraman si přitom od ministerstva přišli na peníze nad rámec svého zaměstnaneckého poměru, konstatuje prověrka. Resort si od Konečného objednal školení v oblasti "barvení" pro dva pracovníky odboru za 31 460 korun. Od Šedivého zase nakoupil kalendáře "Praha vznešená a komorní" za 50 tisíc, on pak třem kolegům z odboru poskytl mediální školení, tentokrát za 73 440 korun.

Z prvního kurzu se dochovala pouze jedna stránka, jež dokládala jeho obsah. Z celkem pěti pracovníků, kteří školení podstoupili, nikdo nenahlásil personálnímu odboru, aby jim ho zařadil do takzvaných vzdělávacích listů, jinými slovy do životopisu. Nikdo z těchto proškolených pracovníků dnes už na ministerstvu nepracuje.

Jeden z nejznámějších snímků Aleny Schillerové coby ministryně financí.
Jeden z nejznámějších snímků Aleny Schillerové coby ministryně financí. | Foto: Ministerstvo financí České republiky

Nákup dvou stovek kalendářů s motivy Prahy od Šedivého podle prověrky Schillerová zdůvodnila tím, že je bude používat pro protokolární účely, jako jsou například oficiální pracovní jednání a podobně. Kalendáře však skončily ve skladu. Podle výsledků auditu "seznam osob, kterým byly dané kalendáře předány, neexistuje".

Dodávka zmíněných kalendářů a kurzů ale proběhla v souladu s vnitřními pravidly resortu. Schillerová je objednala legálně. "Při objednání výše uvedených služeb nebo dodávek nedošlo s ohledem na cenu plnění k porušení postupů daných na ministerstvu financí (zadávání veřejných zakázek malého rozsahu)."

Odměna z kasy ministerstva za soukromé video

Autoři kontroly prověřovali tvorbu Šedivého s Konečným na účtech ministerstva financí na sociálních sítích Facebook, Twitter, YouTube a webových stránkách resortu. Za rok 2021 se dopátrali dvou příspěvků na Facebooku a 21 videí na YouTube. Na zbylých kanálech ministerstva se objevilo 11 videí a 95 fotografií včetně návrhů na novoroční přání či pexeso. V této souvislosti audit vyzdvihuje jeden poznatek.

"Neexistuje databáze všech audiovizuálních děl vytvořených zaměstnanci odboru vnějších vztahů a komunikace, odbor disponuje pouze částečnou databází foto a video výstupů vytvořených zaměstnanci odboru," stojí v prověrce. Auditoři také zjistili, že ačkoliv se odměny oběma mužům vyplácely v obvyklé výši, nelze dohledat konkrétní výstupy, za které bonusy dostali.

Co z auditu plyne do budoucna?

Jedna věc auditu je poukázat na to, zda náklady na mediální služby pro Schillerovou byly hospodárné. Nebyly. Druhou věcí je, jak s takovým zjištěním naložit. Podle zákona o finanční kontrole interní audit slouží k "předcházení nebo ke zmírnění rizik a k přijetí opatření k nápravě zjištěných nedostatků". V tomto ohledu prověrka navrhuje tato dvě opatření:

  • zaměstnanci odboru vnějších vztahů a komunikace budou napříště plnit pouze pokyny vedoucích oddělení nebo šéfa odboru, nikoho jiného, s tím, aby se výstupy pracovníků objevovaly pouze na účtech resortu a v přímé souvislosti s agendou resortu
  • odměny pro pracovníky zmíněného odboru stanoví jejich přímý nadřízený, tedy vedoucí oddělení, platové zařazení zaměstnanců bude také propříště odpovídat jejich odváděné práci podle katalogu správních činností a katalogu prací ve veřejných službách

Jedno z dalších zjištění auditu analyzuje, kde se fotografie a videa Šedivého s Konečným objevovaly. Ne vždy to byly účty ministerstva. "Audiovizuální obsah vytvořený zaměstnanci ministerstva financí byl opakovaně a v některých případech i výlučně využíván na sociálních sítích, které nebyly vlastněny ani oficiálně spravovány ministerstvem financí," píše se v kontrole.

Auditoři výslovně zmínili pravidelnou videorubriku Nový týden, kterou uváděla Schillerová na svém soukromém účtu na Twitteru. Přitom právě za tuto rubriku dostal Konečný jednu z loňských odměn z kasy ministerstva. Zaměstnanci odboru měli přístup na účet Schillerové na Facebooku a na Twitteru, Instagram si spravovala Schillerová sama. Snímky tam dodával Šedivý.

Audit pod dohledem Stanjury

Šedivý s Konečným nepracovali jen pro ministerstvo. Coby zaměstnanci resortu plnili poptávku také hnutí ANO, které si od nich objednávalo osobnější fotky bývalé ministryně, třeba právě na Instagram. "S dodavateli jsme spolupracovali od září 2020, respektive ledna 2021, a hnutí ANO fakturovali za práci odvedenou pro paní Schillerovou," sdělil už dříve Aktuálně.cz mluvčí ANO Martin Vodička.

Od hnutí Andreje Babiše inkasoval Šedivý za práci 180 tisíc korun, Konečný dostal 217 500 korun. Platby jim proudily od loňského dubna do prosince. Poslední peníze jim ANO poslalo v době, kdy už na ministerstvu nepracovali. Šedivý v prosinci dostal 120 tisíc, Konečnému dorazilo tehdy na účet 145 200 korun. Coby zaměstnanci resortu potřebovali od ministryně k práci pro ANO povolení, které také dostali.

"To byli zaměstnanci, profesionálové tiskového odboru, který za mě měl jedenáct, dvanáct lidí. A my všichni jsme se snažili, abychom prezentovali velice složitou materii ministerstva financí. Vezměte si rozpočet, byl kompenzační bonus, byly státní záruky, to jsou velice složité věci. Já jsem se to snažila dělat a oni měli na starosti multimediální prezentaci," vysvětlovala Schillerová v České televizi angažmá obou mužů.

Prověrka proběhla pod dohledem samotného ministra Stanjury. Provedl ji odbor interního auditu, což je jeden ze čtyř odborů, jenž spadá přímo pod šéfa resortu. Obdobně podléhá ministrovi také odbor vnějších vztahů a komunikace, kde Šedivý s Konečným pracovali a jímž se zmíněná kontrola od 1. února z pokynu Stanjury zabývala.

"Pan Stanjura dal úředníkům politické zadání něco najít a ti po týdnu hledání nepřišli s ničím novým. Dokonce i v doporučeních pro ministerstvo jsou opatrní," reagovala na audit Schillerová. Podle ní bylo přirozené, že se některé příspěvky objevovaly na jejích soukromých účtech, protože tím měly větší dosah. Resort má třeba na Twitteru 22,7 tisíce fanoušků, účet Schillerové čítá 47,8 tisíce sledujících.

 

Právě se děje

Další zprávy