"Letiště tím do určité míry kompenzuje rušivé vlivy ze svého provozu," konstatoval Václav Kášek, starosta Horoměřic a zároveň předseda Sdružení právnických osob dotčených provozem Letiště Praha.
Ruzyně za posledních osm let investovala už bezmála 600 milionů korun, aby omezila dopady z narůstající letecké dopravy, která obyvatele okolních obcí obtěžuje především hlukem.
"Ekologie je jednou z nejvýznamnějších priorit Letiště Praha," tvrdí generální ředitelka ruzyňského letiště Hana Černochová.
Nejhlučnější letadla do Prahy nesmí
Už před časem Ruzyně zavřela své ranveje pro nehlučnější stroje.
"Na letišti tato letadla nesmí přistávat," řekla Černochová. Letiště navíc hlukovými poplatky nutí letecké firmy, aby létaly s nejméně hlučnými stroji. Zatímco "tichý" Airbus 320 o váze 75,5 tuny zaplatí ta přistání či odlet 860 korun, stotunový "hlučný" stroj TU 154 uhradí letišti 11 400 korun.
Do první, nejméně hlučné kategorie patří asi polovina všech letadel, která létají na Ruzyň, zatímco před deseti lety to bylo 23 procent. Naopak nejhlučnějších strojů je pouze procento, ačkoli v roce 1996 jich bylo více než patnáct procent.
Půl miliardy na protihluková okna
Od roku 1998 ruzyňské letiště vynaložilo více než 525 milionů korun na výměnu oken za protihluková ve 2 367 rodinných a bytových domech, ve školkách či domovech důchodců.
Jen vloni získali "tichá" okna za 88 milionů korun lidé v 562 domech.
Ruzyně navíc každý rok dává radnicím v okolních obcích a pražských čtvrtích miliony korun na různé ekologické akce, například na výsadbu zeleně, budování kanalizace, cyklistické stezky nebo na opravu chodníků, aby se sníženila prašnost. Od roku 2004 letiště darovalo více než padesát milionů.
Letos rozdá Ruzyně dalších 22,5 milionů korun, což je o zhruba 1,5 milionu více než vloni.
Letadla jsou největšími škůdci
Podle ekologických organizací i přes veškerou snahu vznikají kolem velkým letišť včetně pražské Ruzyně "ostrovy znečištění".
Letadla znečišťují okolí škodlivinami ze svých motorů, v blízkosti letišť je navazující hustá automobilová doprava a tisíce lidí obtěžuje hluk.
"Každý krok, který povede ke snižování ekologické zátěže, je dobrý," soudí Vojtěch Kotecký z Hnutí Duha. Připomíná, že celkový trend je negativní.
"Zkuste se zeptat lidí, co u Ruzyně bydlí. Rozhodně vám neřeknou, že jsou spokojení," dodal Kotecký. Na hluk z letadel si stěžuje například radnice v Jenči. Bouří se i lidé v Nebušicích, přes které mají létat letouny, až bude na Ruzyni postavena nová ranvej. Letiště se ale brání, že nová dráha naopak ulehčí hustě osídleným čtvrtím v Praze.
Podle Evropské agentury pro životní prostředí jsou právě letadla spolu s automobily největší překážkou k tomu, aby Evropská unie splnila svůj mezinárodní závazek při snižování emisí skleníkových plynů.
Dominantní jsou zatím vozidla, která se v patnácti "starých" členských zemí podílejí na veškerých emisích z dopravy z 93 procent. Nejrychleji se ovšem zvyšují emise z letadel - od roku 1990 jich přibylo o 86 procent.