Letadla škodí přírodě. A bude hůř

Pavel Baroch
12. 10. 2006 15:54
Praha - Ani nová, ekologicky šetrnější letadla nedokáží zvrátit negativní trend: letouny jsou nejškodlivějším druhem dopravy.

Společnost easyJet zvítězila v prvním ročníku soutěže O nejšetrnějšího leteckého dopravce k životnímu prostředí, kterou vyhlásila radnice Prahy 6 a ruzyňské letiště. Firmě pomohlo k prvnímu místo také to, že její letecký park je v Evropě nejmladší, a tedy nejšetrnější k životnímu prostředí.

Ačkoli továrny vyrábějí stále modernější, šetrnější stroje, letecká doprava škodí životnímu prostředí stále víc.

"Efektivnost leteckých motorů stoupá, takže relativní znečištění klesá. Ale tento trend je vynulován, a dokonce překonán růstem letecké dopravy," uvádějí nevládní organizace Zelený kruh a Hnutí Duha ve své studii o ekologických dopadech dálkové dopravy.

Rekordy trhá i Ruzyně. "V prvním pololetí pražským letištěm prošlo 5 117 759 lidí, což je o 5,5 procenta více než v rekordním loňském roce," uvedla mluvčí letiště Veronika Sedláčková. 

Ze všech hlavních druhů dopravy mají právě letadla v přepočtu na jednoho pasažéra a vzdálenost největší spotřebu paliva, takže způsobují největší znečištění.

Francouzský ústav pro životní prostředí před několika lety uvedl, že čtyřčlenná rodina, která si vybere letadlo pro dopravu z Paříže do Nice (asi 900 kilometrů), přispívá k oteplování podnebí pětkrát více než naftová lokomotiva a dvakrát až čtyřikrát více než automobil.

"Mezinárodní organizace pro civilní letectví odhaduje, že emise oxidů dusíku z letecké dopravy se v letech 2002 až 2020 zvýší na 169 procent," stojí ve zprávě Zeleného kruhu a Hnutí Duha.

Letadla ohřívají planetu...

Právě emise oxidu uhličitého, hlavního skleníkového plynu, jsou nejvážnější leteckou ekologickou hrozbou.

Foto: Aktuálně.cz, Thinkstock, ČTK, Reuters, Paramount Pictures, Columbia Pictures

"V západní Evropě je to nejrychleji rostoucí zdroj těchto emisí," připomíná Vojtěch Kotecký, programový ředitel Hnutí Duha.

Letadla se zatím podílejí na emisích skleníkových plynů jen z několika procent, nejvýznamnějšími zdroji je energetika a automobilismus.

"Jenže za několik desítek let se letecká doprava může stát jedním z hlavních zdrojů znečišťování oxidem uhličitým," upozorňuje Kotecký.

Na rozdíl od komínů uhelných elektráren či výfuků aut vypouští letadla skleníkové plyny vysoko v atmosféře, takže působení škodlivin je větší.

...a obtěžují lidi hlukem

Zejména v okolí velkých mezinárodních letišť vznikají podle nevládních organizací "ostrovy znečištění". Letadla znečišťují okolí škodlivinami ze svých motorů, v blízkosti letišť je navazující hustá automobilová doprava a tisíce lidí obtěžuje hluk.

Podle studie odborníků z univerzity v belgickém Gentu způsobil hluk z nočních letů v roce 2002 smrt více než dvou stovek Belgičanů, kteří bydleli v blízkosti bruselského letiště Zaventen.

"U nás se za posledních dvacet let snížila hluková zátěž o dva decibely," tvrdí ovšem Hana Černochová, ředitelka Letiště Praha.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Věří, že dalšímu snižování hluku letadel pomůže i soutěž o nejšetrnějšího dopravce. "Vidíme to jako motivaci pro dopravce," říká Černochová.

Už teď platí, že nejhlučnější letadla na Ruzyni nesmějí přistávat, další dopravci musí platit "hlukové" poplatky, někteří dostali za překročení limitů i pokutu.

"Zhruba padesát procent letů se uskutečňuje v nejnižší hlukové kategorii," tvrdí Černochová.

Vojtěch Kotecký soutěž oceňuje. "Každý krok, který povede ke snižování ekologické zátěže, je dobrý," soudí Kotecký. Připomíná, že celkový trend je negativní.

"I snížení hluku o dva decibely je fajn, ale hluk v okolí letiště zůstává. Zkuste se zeptat lidí, co u Ruzyně bydlí. Rozhodně vám neřeknou, že jsou spokojení," dodal Kotecký.

Na hluk z letadel si stěžuje například radnice v Jenči. Bouří se i lidé v Nebušicích, přes které mají létat letouny, až bude na Ruzyni postavena nová ranvej. Letiště se ale brání, že nová dráha naopak ulehčí hustě osídleným čtvrtím v Praze.

Daňová privilegia

Ačkoli jsou letadla nejšpinavějším způsobem dopravy, těší se mimořádným daňovým úlevám.

Za letecké palivo se například neplatí spotřební daň z minerálních olejů a pro mezinárodní linky je osvobozeno od DPH.

Evropská unie ovšem v posledních letech zvažuje, jak i leteckou dopravu zatížit daní. Jedním z řešení je zapojit leteckou dopravu do obchodování s emisemi skleníkových plynů jako v případě hnědouhelných elektráren či petrochemického průmyslu.

 

Právě se děje

Další zprávy