Ruzyně je ideální terč teroristů, říká letištní expert

Radek Nohl Sabina Slonková, Radek Nohl
14. 9. 2011 6:00
Rozhovor o tom, proč selhává ochrana mezinárodního letiště v Praze
Snímek z nitra letiště. Špatně střežený nákladový terminál.
Snímek z nitra letiště. Špatně střežený nákladový terminál. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Bezpečnostní opatření na ruzyňském letišti zná dokonale, pohybuje se tu už skoro deset let. A tvrdí, že stěží existuje snadnější terč pro teroristy než letadlo na ploše v Praze Ruzyni.

"Pro teroristy je to naprosto ideální prostor pro působení, bezpečnostní opatření jsou v katastrofálním stavu. Je to kombinace systémových chyb s lidskou laxností, letadlo tu můžete s nadsázkou sundat lusknutím prstů," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz tento bezpečnostní expert, který na letišti pracuje.

Redakce se vzhledem k okolnostem rozhodla jeho identitu utajit. Jeho slova však potvrzují zkušenosti, které přímo na ruzyňském letišti Aktuálně.cz nasbíralo, když v utajení proniklo do nejstřeženějších zón areálu.

Po politicích, kteří už poměry v nákladovém terminálu ruzyňského letiště prověřují, anebo o nich chtějí jednat na mimořádném plénu sněmovny, je to další hlas hovořící o tom, že situace v ochraně mezinárodního letiště je vážná.

Aktuálně.cz: Co je podle vás na letišti největší problém?

Co funguje, jsou kontroly osob a jejich zavazadel při klasickém odbavení v odletových terminálech. Děravá jsou z hlediska bezpečnosti opatření na cargu, odkud se vozí zásilky do letadel. Třeba skladníci, kteří převážejí zboží ze skladů na vozících, by měli projít při každém průjezdu do S.R.A. zóny (bezpečnostní zóna, na niž se pohlíží jako na palubu letadla - pozn. red.) kontrolou. Jenže se to neděje.

A.cz: Je to problém jen carga, nebo to platí i pro jiné části letiště?

Špatná je také kontrola při odchodu skladníků či uklízeček z bezpečnostních zón. Když jdou dovnitř, kontrolují je, opačným směrem už je to horší. Nedostatečné jsou také kontroly při vjezdu na letištní plochu. Jde přitom o systémovou věc. Kontroly zkrátka nejsou důsledné. Dělá se to jako všechno u nás: nastaví se nějaká pravidla, na první pohled zcela neprůstřelná, ale v praxi je pak nikdo nedodržuje.

A.cz: To je ale spíš selhání lidí, kteří ty kontroly mají dělat, než celého systému...

Také. Ale to, že ti lidé na pozicích bezpečnostních pracovníků či skladníků mají směšné platy - bavíme se třeba o padesáti korunách na hodinu - je už věc systému. Za tyhle peníze je jasné, že tam kvalitní lidé nenastoupí. Ti, co tam jsou, nemají o tu práci zájem, nemají k ní vztah, službu si tam odkroutí a hotovo. Došlo to dokonce do takového stavu, že si tam na noční služby nosili spacáky a normálně spali.

A.cz: Jednotlivé bezpečnostní pracovníky a skladníky mají jejich nadřízení a lidé z ČSA, letiště a Skyportu průběžně testovat. Sami jsme byli svědky situace, kdy ti kontrolovaní o prověrce předem vědí. Je to častý jev?

To je naprosto běžná věc, že se o kontrolách ví předem. Dokonce se na některé testy dosazovali ti nejschopnější pracovníci, aby byla jistota, že projdou. Například z ČSA chodí na kontroly pan T., všichni ho znají, vědí, jak vypadá. Hned jak ho operační spatří na záběrech z kamer, dají si navzájem hlášení, že jde.

A.cz: Pronesli jsme do bezpečnostní zóny, kam nesmí nikdo bez důkladné osobní prohlídky, několik zakázaných předmětů: pepřový sprej, kuchyňský nůž. Jak si to vysvětlujete?

Tak to zkrátka na Ruzyni chodí. Za málo peněz málo muziky, ti lidé nemají žádnou motivaci dělat kontroly pořádně. Loni se například dostal člověk navzdory bezpečnostní agentuře až na letištní plochu.

A.cz: Bylo to tak vždycky?

Ten problém je historický, bylo to už za Tvrdíka (exministr ČSSD a někdejší šéf ČSA - pozn. red.). Ale poté, co stát cargo prodal do soukromých rukou, se to rapidně zhoršilo. Chtějí prostě ušetřit, co nejvíc to půjde, a když je nějaký průšvih a nějaká zásilka se třeba ztratí, zaplatí to pojišťovna.

 

Právě se děje

Další zprávy