Praha - Největším sítem se při generálce státních maturit stala pro studenty matematika. Z 44 procent studentů, kteří si ji zvolili, téměř polovina zkoušku neprošla. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnilo ministerstvo školství.
"Celkové číslo pro jednodušší i obtížnější variantu je 48 procent," uvedl ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělávání Pavel Zelený.
Studenti selhávali podle ministra Dobeše i při jednoduchých otázkách typu, zda je víc jedna polovina či dvě třetiny.
Zkouška z češtiny byla povinná pro všechny. "Úmrtnost" při zkoušce byla více než pětinová - konkrétně 22 procent.
Z cicích jazyků dělala největší problémy němčina. Zkouškou neprošlo devětatřicet procent z těch, kteří se ke zkoušce přihlásili.
Více se snažte
Celkově u státní maturity pohořelo překvapivě mnoho studentů.
V lehčí verzi, kterou si zvolily tři čtvrtiny studentů, jich propadlo 33 procent, v těžší pak 38 procent a se vší pravděpodobností by stejného výsledku dosáhli i příští rok na jaře.
"U současné maturity se neúspěšnost v prvním termínu pohybuje okolo 12 až 13 procent," dodal Zelený.
Ministr pochválil generálku státních maturit po organizační stránce, výsledky studentů především z matematiky ale vidí jako alarmující. Snižovat obtížnost ale Dobeš nechce. "Už teď byla obtížnost státní maturity z matematiky jen mírně nad hranicí znalostí z deváté třídy základní školy."
Výsledek generálky ho prý překvapil, věří ale, že u skutečné maturity budou studenti úspěšnější, protože se lépe připraví. Neúspěšných studentů by podle něj nemělo být více než 20 procent.
Smyslem podzimního testování nebylo prioritně zjišťovat znalosti studentů, ale ověřit, jestli bude nový systém fungovat.
Organizaci školy zvládly
Technicky proběhla maturita bez větších potíží. Z testů neunikly žádné informace, i rozvoz zadání do škol, který měly na starosti soukrtomé firmy byl bez problémů.
Po zkušenostech z generálky posílí ministerstvo informační linku Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání, na kterou se v pondělí před začátkem generálky nebylo možné dovolat.
Problémy nastaly s digitálními terminály, které slouží pro posílání dat ze škol. Ještě týden před zkouškou nefungovaly na pětadvaceti školách. Postupně se ale podařilo je zprovoznit.