"Jednání strojvedoucího vlaku při obsluze ovládacích prvků odpovídá obecně uváděným příznakům srdeční příhody, jakými mohou být například závratě, nevolnost, dušnost a v nejtěžších případech porucha vědomí, která může být příznakem srdeční zástavy," píše se ve zprávě, o které informoval server Zdopravy.cz.
Při nehodě bylo zraněno 36 lidí a škoda dosáhla 45 milionů korun. Provoz na koridorové trati mezi Prahou a Kolínem byl zastavený zhruba 13 hodin, obnovoval se postupně. Nehoda zapadla do série tragických událostí na české železnici během června a července, která vyvolala diskusi o bezpečnosti na železnici.
Podle posudku soudního lékaře bylo provedeno imunohistochemické vyšetření srdeční svaloviny. Lékař připustil, že nehodě mohla předcházet náhlá srdeční příhoda. Drážní inspekce při vyšetřování také zjistila, že z obdobné příčiny zemřel otec strojvedoucího.
K nehodě přispělo také to, že strojvedoucí před ní opakovaně rušil omezení rychlosti nastavené v systému automatického vedení vlaku, uvedla Drážní inspekce.
"Toto chování strojvedoucích obecně bylo již v prosinci 2018 na jednání AŽD a Českých drah označeno jako zlozvyk," píše se v dokumentu. Tlačítko bdělosti strojvedoucí podle zprávy stiskl ještě šest sekund před srážkou. Pak už bez jeho reakce osobní vlak automaticky snížil rychlost na 66 kilometrů v hodině, při které se vlaky srazily. Ten samý strojvedoucí zabránil v červnu 2017 ve stanici Český Brod jiné srážce vlaků, upozornil server.
Čelo osobního vlaku bylo podle zprávy zcela zdemolované, ovládací pult strojvedoucího byl posunutý zhruba o dva metry dovnitř vozu až na sedadlo strojvedoucího a mezistěnu. Nehoda by dopadla ještě hůře, kdyby byl poštovní vlak zabrzděný, uvedla Drážní inspekce.