Bílé košile a vlajka jsou jistota, ale proč rozpůlený prášek? Expertky hodnotí kampaň

Klára Španělová Klára Španělová
13. 1. 2023 11:21
Kampaně prezidentských kandidátů zaplnily v posledních týdnech veřejný prostor. Voliče se snaží přesvědčovat na internetu a sociálních sítích, z billboardů či v dopravních prostředcích. Kromě hesel má na účinnost sdělení vliv také podoba reklam, volba písma, barev a symbolů hraje důležitou roli. Kampaň všech kandidátů porovnaly pro Aktuálně.cz marketingová expertka a grafická designérka.

Každý kandidát na prezidenta je také svojí vlastní značkou. Pokud je značka graficky silná, přitahuje pozornost voličů a snáze je přesvědčuje. "Vizuální identita je mocným komunikačním prostředkem," říká Kristina Fišerová, grafička a vedoucí ateliéru grafického designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. Podle expertky na politický marketing Marcely Konrádové zároveň vizuální identita funguje jako komunikační zkratka. "Stačí jediná barva ke zjednodušení složité politické reality," uvádí Konrádová.

Letošní prezidentští kandidáti vsází nejčastěji na českou trikoloru, bílé košile a bezpatková písma. Odkazy na národní barvy nebo symboly nejsou v kampaních ničím novým. "Působí podprahově na voliče a velice jednoduchým a zároveň efektivním způsobem se přihlašují k češství, suverenitě a tradici," vysvětluje Konrádová. Kandidáti ale hledají i způsoby, jak se obrazově od ostatních odlišit a vyniknout.

Billboard Marka Hilšera
Billboard Marka Hilšera | Foto: Facebooková stránka Marka Hilšera

Marek Hilšer

Marek Hilšer na billboardech jako snad jediný nestojí sám, ačkoli nejde o konkrétní osoby. "Tím povedeně dokresluje motto kampaně 'Občan Hilšer', tedy jeden z nás," říká Konrádová. Ačkoliv design tohoto konkrétního poutače funguje, podle Fišerové to stejné nelze říct o jeho kampani například na sociálních sítích, kde se vizuální styl podle ní úplně rozpadá.

 

Právě se děje

Další zprávy