Bílé košile a vlajka jsou jistota, ale proč rozpůlený prášek? Expertky hodnotí kampaň

Klára Španělová Klára Španělová
13. 1. 2023 11:21
Kampaně prezidentských kandidátů zaplnily v posledních týdnech veřejný prostor. Voliče se snaží přesvědčovat na internetu a sociálních sítích, z billboardů či v dopravních prostředcích. Kromě hesel má na účinnost sdělení vliv také podoba reklam, volba písma, barev a symbolů hraje důležitou roli. Kampaň všech kandidátů porovnaly pro Aktuálně.cz marketingová expertka a grafická designérka.

Každý kandidát na prezidenta je také svojí vlastní značkou. Pokud je značka graficky silná, přitahuje pozornost voličů a snáze je přesvědčuje. "Vizuální identita je mocným komunikačním prostředkem," říká Kristina Fišerová, grafička a vedoucí ateliéru grafického designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. Podle expertky na politický marketing Marcely Konrádové zároveň vizuální identita funguje jako komunikační zkratka. "Stačí jediná barva ke zjednodušení složité politické reality," uvádí Konrádová.

Letošní prezidentští kandidáti vsází nejčastěji na českou trikoloru, bílé košile a bezpatková písma. Odkazy na národní barvy nebo symboly nejsou v kampaních ničím novým. "Působí podprahově na voliče a velice jednoduchým a zároveň efektivním způsobem se přihlašují k češství, suverenitě a tradici," vysvětluje Konrádová. Kandidáti ale hledají i způsoby, jak se obrazově od ostatních odlišit a vyniknout.

Billboard Jaroslava Bašty
Billboard Jaroslava Bašty | Foto: Facebooková stránka Jaroslava Bašty

Jaroslav Bašta

Design kampaně Jaroslava Bašty hodnotí Konrádová jako nejslabší. Hlavní roli hraje česká vlajka, která cílí na emoce. "Použití vlajky posiluje kolektivní sounáležitost voličů, kteří bezmezně milují svou vlast a nedají dopustit na státní symboly," vysvětluje Fišerová. Typografii komentuje jako usedlou a nezajímavou, kandidáta jako vizuálně nevýrazného.

 

Právě se děje

Další zprávy