reklama
 
 

Pražská čistička má další problém: kam se zbylými kaly

27. 1. 2012 7:00
Chalupův úřad nesouhlasí s plánem na jejich energetické využití ve středočeských Drastech

Praha - Rozšíření čistírny odpadních vod v Praze má poté, co hlavní město nedostane na stavbu miliardy korun z Bruselu, další vážný problém.

Ministerstvo životního prostředí nesouhlasí s tím, jak se chce hlavní město vypořádat s odpadními kaly, které po čištění splašků na Císařském ostrově v Troji zbudou.

Praha - největší komunální znečišťovatel povrchových vod - plánovala, že bude čistírenské kaly a další městský organický odpad dopravovat ke středočeské obci Drasty, kde ho poté zpracuje na kompost, respektive biopalivo.

Jenže úřad ministra Tomáše Chalupy vydal k záměru "energetického využití organických odpadů a kalů z Prahy" negativní stanovisko z hlediska jeho vlivu na životní prostředí (EIA).

Zatímco hlavní město teď bude muset vyřešit, jak naloží s čistírenskými kaly, Středočeský kraj i obce v okolí Drastů berou ministerské stanovisko k EIA jako své vítězství. S plány Prahy totiž od počátku nesouhlasily.

"Celý proces EIA provází velký odpor Středočeského kraje, všech dotčených středočeských obcí (Klecany, Větrušice, Zdiby) a veřejnosti s tímto záměrem," uvedlo ministerstvo ve svém rozhodnutí, které má Aktuálně.cz k dispozici. 

Máme záložní varianty

Zatím není jasné ani to, jak hlavní město problém se "zamítnutým" plánem na likvidaci čistírenských kalů vyřeší. Magistrát se zatím omezil jen na obecné vyjádření.

"Existují záložní varianty i alternativní řešení. V následujících týdnech zvolíme další postup," sdělila bez bližších podrobností mluvčí Krásenská. Ve skutečnosti ovšem Praha moc možností nemá.

První variantou je projekt takzvané kalové koncovky v Drastech přepracovat a pokusit se znovu dohodnout s tamními obcemi a Středočeských krajem.

Podle bývalého pražského radního Petra Štěpánka, který problém s čističkou ještě před komunálními volbami také řešil, bylo zásadní chybou jeho nástupců, že nepokračovali v jednání s krajem a obcemi, nevyšli jim vstříc a nenabídli nějakou zajímavou kompenzaci.

Středočeskému kraji, který má potíže s komunálním odpadem, mohla Praha například nabídnout vozit odpadky do spalovny v Malešicích.

Referendum řeklo NE

Starosta Klecan Ivo Kurhajec si ovšem dohodu s Prahou nedokáže moc představit, ačkoli se dalším jednáním nebrání. "Jsme vázáni referendem, v němž se naši občané jednoznačně vyjádřili, že tady žádnou kalovou koncovku nechtějí," řekl Aktuálně.cz Kurhajec.

Podobně se vyjádřil i Martin Řimnáč z Občanského sdružení Klecansko, Větrušicko a okolí. Tamní obyvatelé mají s kaly z pražské čističky špatné zkušenosti, protože zde už končily ve vyhnívacích jímkách.

"Zkušenosti jsou opravdu hrozné. Táhnul se z toho hrozný zápach," sdělil Aktuálně.cz Řimnáč, podle něhož by se kaly z pražské čistírny odpadních vod měly zpracovávat tam, kde vznikají - na Císařském ostrově v Troji.

Někdejší radní Štěpánek upozornil, že se magistrát zavázal tamním pražským čtvrtím přemístit kalové hospodářství z Troje jinam. V současnosti se z čistírenských kalů na Císařském ostrově vyrábí bioplyn.

Podle Štěpánka je ovšem tato technologie dlouhodobě neudržitelná, protože nedokáže splnit přísné evropské limity na zachycování dusíku ve splaškách a po zpracování kalů vrací část dusíků do Vltavy.

Stovky tun odpadů

Podle plánů se u Drastů mělo vybudovat za několik miliard moderní zařízení na zpracování kalů a biologického odpadu, které by bylo na rozdíl od současných otevřených jam uzavřené v hale.

Každý den by se severně od Prahy dopravovalo na 250 tun kalů nově vybudovaným desetikilometrovým tunelem. Auty by se pak každý den přiváželo ještě 500 tun organického odpadu. Výsledný produkt by se rovněž odvážel nákladními vozy.

Podle někdejšího radního Štěpánka by při správném nastavení celého projektu nebylo zatížení okolních obcí nijak výrazné a ani nákladních aut by nejezdilo mnoho.

A co jiné varianty, Praho?

Ministerstvo pražskému magistrátu vyčítá především to, že v předložených dokumentech neřeší i jiné varianty likvidace čistírenských kalů. 

"Je vhodné posoudit nejen možné využití kalů z Ústřední čistírny odpadních vod v kalovém hospodářství Drasty, ale zaměřit se i na další varianty využití kalů, jak požadovaly dotčené obce a veřejnost," uvedlo ministerstvo. 

Nedostatky v dopravě

Chalupův úřad vidí nedostatky i v systému dopravy, na což si stěžovali obce i občanská sdružení v okolí plánovaného zařízení na "energetické využití organických odpadů a kalů" u Drastů.

"Z hlediska vlivů dopravy není dostatečně vyřešeno napojení lokality na silniční síť, jak v rámci provozu kalového hospodářství Drasty, tak při výstavbě raženého technologického kanálu," stojí v rozhodnutí.

Ministerstvu se rovněž nezamlouvá ani trasa tunelu, který musí překonat údolí ke Klecánkám. "Kanál vystupuje nad povrch a údolí nevhodně přemosťuje," uvedl úřad.

Doporučil připravit nové varianty, jak čistírenské kaly likvidovat, které "budou optimální jak pro Hlavní město Prahu, tak pro Středočeský kraj a dotčené obce".

Za otálení hrozí vysoká pokuta

Praha musí čistírnu odpadních vod rozšířit co nejrychleji. Už teď je pozdě. Česko se totiž při vstupu do EU zavázala, že všechny obce nad dva tisíce obyvatel budou čistit své splašky podle přísných evropských norem od počátku roku 2011.

Teď hrozí české vládě citelné sankce. V případě Prahy to může být pokuta přesahující 17 milionů korun každý měsíc, a to až do doby, než hlavní město čističku dostaví.

V podobných potížích je dalších několik desítek obcí v zemi. Ministr životního prostředí Tomáš Chalupa o problémech českých čističek pravidelně jedná s evropskými úředníky, aby případnou sankci odvrátil.

autor: Pavel Baroch | 27. 1. 2012 7:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama