Praha - Po zdražení jízdného se pražská městská doprava dostane na samou špičku mezi dalšími evropskými metropolemi.
Přestože pražská městská rada dnes schválila menší zdražení, než navrhoval dopravní podnik, deník Aktuálně cz. zjistil, že cena jednorázové jízdenky je v poměru k průměrnému platu mezi dalšími městy v Evropě nejvyšší.
Ve srovnání měsíčních jízdenek se drží české hlavní město uprostřed osmičlenného pole velkoměst a ani roční předplatní kupón není mezi nimi nejlevnější.
Praha je v tomto porovnání konfronotvána s Amsterodamem, Berlínem, Mnichovem, Hamburkem, Paříží, Vídní a Bruselem, tedy s městy považovanými za drahé k životu.
Oproti tomu například Varšava je s Prahou srovnatelná a Budapešť a další města bývalého východního bloku jsou ještě levnější.
Bém: Praha je nejlevnější
Pražští radní a vedení dopravního podniku ovšem zveřejnily jiné tabulky, z nichž městská doprava v české metropoli vychází ze srovnávaných měst jako nejlevnejší.
"Systém je jedním z nejlevnějších i v přepočtu na paritu kupní síly," prohlásil primátor Pavel Bém. Dražší než Praha je podle magistrátních tabulek kromě západoevrolskýc měst (Hamburg, Mnichov, Paříž, Milán či Brusel) dokonce i Budapešť.
Podle Béma patří pražská hromadná doprava dokonce k nejlevěnšjím i v porovnání s ostatními českými městy, respektive v porovnání s rozsahem dopravních spojů.
Magistrát srovnává to, co se mu hodí
Magistrát srovnává ceny jízdného v pražské MHD s jinými velkými městy, kde veřejnou dopravou cestuje srovnatelný počet lidí a kde jezdí metro.
Jenže si vybírá jen ta města, kde jsou ceny vyšší. Například ve Španělsku anebo v Portugalsku se platí ve srovnání s Prahou méně.
Srovnat cenu je možné trojím způsobem. Magistrát zvolil dvě varianty, které jsou pro něho výhodnější.
Praha je několikrát lacinější, když se ceny jízdenek přepočtou na euro v bankovním kursu. Například jednorázová jízdenka je v Paříži, Berlíně, Vídni a Bruselu dvakrát až třikrát dražší. Takové srovnání není úplně korektní, protože dopravní podnik počítá své výdaje v českých cenách, příjmy však srovnává v evropských cenách, které jsou víc než o polovinu vyšší.
Spravedlivější je tedy varianta, která bere v úvahu cenovou hladinu v jednotlivých zemích. Podle ní se jízdné v pražské dopravě přiblížilo Vídni nebo Paříži, a je dvakrát levnější než v Berlíně nebo v Mnichově.
Magistrát ovšem neuvádí třetí možnost, kdy se cena jízdenky srovnává s průměrným platem. Ten je v Česku i při započtení různé cenové úrovně dvakrát nižší než například v Německu či ve Francii.
Při této metodě patří jednorázové jízdenky pražské MHD k nejdražším v Evropě. I takové srovnání musí brát marketing dopravního podniku v úvahu.
Veřejnou dopravu využívá na cesty po městě tradičně víc než polovina Pražanů, v západoevropských městech je to obvykle třetina. Pokud nevezme Praha v úvahu kupní sílu občanů, může se přiblížit západní Evropě nejen v cenách jízdenek, ale také tím, že bude hromadnou dopravou jezdit méně lidí.
Roční kupón za 4750 korun
Radní v Praze dnes rozhodli, že jednorázové přestupní jízdné podraží ze dvaceti na 26 korun, měsíční kupón ze 460 na 550 korun a roční předplatní jízdenka ze 4150 na 4750 korun.
Nejméně podraží jízdné pro důchodce, zůstalo také zachováno, že lidé nad 70 let mohou po Praze jezdit hromadnou dopravou zadarmo.
Radní se přitom při rozhodování o zdražení tramvají, autobusů a metra neřídili žádnou analýzou, zda lidé po zvýšení cen jízdného "neutečou" z MHD do aut a zda automobilová doprava v hlavním městě ještě více zhoustne. Ani si podobnou prognózu nenechali připravit.
Automobilová doprava je přitom hlavním ekologickým problémem hlavního města. Například znečištění pražského ovzduší drobnými částicemi prachu je spolu s Ostravskem nejvyšší v republice.