Doprava po Praze zdraží. Požene to lidi do aut?

Pavel Baroch
13. 11. 2007 8:00
Po posledním zvýšení cen cestujících přibylo
Trpělivostí se musí obrnit také cestující v tramvajích. Dokud se nerozjede kolona aut, nejezdí ani tramvaje.
Trpělivostí se musí obrnit také cestující v tramvajích. Dokud se nerozjede kolona aut, nejezdí ani tramvaje. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Za posledních patnáct let narostl automobilový provoz v Praze více než v předcházejících sto letech existence automobilismu a v mnohých ulicích je permanentí dopravní zácpa.

Pražští radní se ovšem při rozhodování o zdražení tramvají, autobusů a metra nemohou opřít o žádnou analýzu, jestli lidé po zvýšení cen jízdného "neutečou" z MHD do aut a zda automobilová doprava v hlavním městě ještě více zhouste.

Žádná taková analýza totiž neexistuje.

"Nevím o tom, že by taková studie existovala, ale nemohu to vyloučit," řekl Aktuálně.cz mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf. "Nikdy v historii ale zdražení městské hromadné dopravy nepřineslo to, že by lidé jezdili více auty," dodal.

Ani studie společnosti Deloitte, kterou si kvůli zdražení jízdného objednal pražský dopravní podnik, se o případném zhoustnutí automobilové dopravy nijak nezmiňuje.

O žádné analýze neví ani členka pražské dopravního výboru Petra Kolínská. Myslí si ale, že plánované zdražení MHD by mohlo zvýšit počet aut v pražských ulicích.

"Cítím, že by to tak mohlo být, ale žádná tvrdá data k tomu nemáme," potvrdila Aktuálně.cz pražská zastupitelka Petra Kolínská, která se spolu se svými kolegy ze Strany zelených postavila proti zvýšení cen jízdného.

Nejšpinavější vzduch: Ostravsko a Praha

Automobilová doprava je přitom hlavním ekologickým problémem hlavního města. Například znečištění pražského ovzduší drobnými částicemi prachu je spolu s Ostravskem nejvyšší v republice.

Češi si zkracují život tím, co dýchají - více ZDE

"V Praze jsou bohužel hodnoty částic ve vzduchu velmi vysoké a tento stav se nezlepšuje," konstatoval Miroslav Poche, předseda výboru infrastruktury hlavního města.

V pražském ovzduší jsou také vysoké koncentrace rakovinotvorných látek, jejichž zdrojem jsou i naftové motory automobilů.

Cena jízdenky až na pátém místě

Centrum dopravního výzkumu před několika lety zjišťovalo, co cestujícím vadí na veřejné osobní dopravě. Jenže: Dotazník vyplnilo jen 206 lidí z různých částí republiky a ještě z velké části z Jihomoravského kraje.

Průzkum ukázal, že cena jízdného byla pro dotázené v důležitosti až na čtvrtém místě. Pro cestující hrála větší roli to, v jakém stavu jsou zastávky a dopravní prostředek, nebo jak jsou zastávky daleko od jejich bydliště.

Detektory chemických látek by se měly zatím objevit jen ve stanicích jako je Florenc, kudy prochází nejvíce lidí.
Detektory chemických látek by se měly zatím objevit jen ve stanicích jako je Florenc, kudy prochází nejvíce lidí. | Foto: Josef Mašek

I přes zdražení pasažérů přibylo

V Praze se hromadná doprava naposledy zdražovala v červenci 2005. Cena přestupní jízdenky se zvýšila z 12 na 20 korun, nepřestupní z 8 na 14 korun.

ČTĚTE VÍCE:
Cena jízdy metrem vzroste méně. Místo na 30 jen na 26 korun

Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner pak s uspokojením konstatoval, že zvýšení cen nemělo negativní vliv na počty cestujících v MHD. Pasažérů naopak přibylo. V červenci jelo metrem zhruba o čtyři procenta lidí víc než ve stejný měsíc před rokem, v srpnu dokonce o více než osm procent.

Pravdou skutečně je, že cestujících v pražské MHD od roku 2000 neustále mírně stoupá, jenže stejně narůstají i dopravní výkony automobilové dopravy.

A přibývá i trvalých obyvatel hlavního města. V roce 2001 žilo v metropoli 1,16 milion lidí, přičemž o čtyři roky později přibylo více než 20 tisíc obyvatel.

Do centra jezdí denně 287 tisíc vozidel

Do širšího centra Prahy vjíždí každý všední den mrzi šestou ráno a desátou večer v průměru 287 tisíc vozidel, z toho 233,5 tisíc osobních aut. A to v roce 2005 se automobilová doprava oproti předchozímu roku ve středu hlavního města nepatrně snížila - asi o dvě procenta.

Vozidla v Praze

Ranní zácpa na Jiráskově mostě

DOPRAVNÍ NEJ

  • Nejzatíženenějšími komunikacemi jsou Jižní spojka a Barrandovský most se 130 tisíci auty za den.
  • Nejzatíženější mimoúrovňovou křižovatkou je 5.května - Jižní spojka s 215 tisíci auty za den.
  • Nejzatíženější klasickou křižovatkou je Anglická - Legerova se 74 tisíci auty za den.

Dále čtěte:

Metro Praze nestačí, nezvládá nápor pasažérů  / Prague metro reaches its limit, can't fit more people Video: Jak to vypadá ve stanici Můstek kolem 18. hodiny? Doprava ve městech zdraží. Skoro bez výjimky

"Ve středním pásmu města se automobilový provoz vloni oproti roku 2005 zvýšil o 3,4 až 6 procent," uvádí se v poslední pražské ročence životního prostředí, podle níž doprava v této zóně roste nepřetržitě od roku 1990.

"Na některých komunikacích v tomto pásmu se doprava zvýšila trojnásobně až čtyřnásobně," píše se ve zprávě. Podobná situace je i ve vnějším pásmu města.

"Ve srovnání s rokem 1990 přijíždělo vloni denně do Prahy z jejího okolí více než 3,3x více vozidel," uvádí se v ročence. Nejvíce přitom přibývá osobních vozidel, jejich počet se zvýšil téměř čtyřnásobně.

Přetížené je celé centrum

V dokumentu se konstatuje, že kvůli "explozivnímu nárůstu automobilové dopravy" v 90. letech už nejsopu přetížené jen jednotlivé ulice, ale plošně celé centrum včetně navazujícího středního pásma města o rozměrech přibližně 6 x 7 kilometrů.

Dopravní zácpy už nejsou jen výsadou centra, dlouhé kolony se tvoří i na nejvytíženějších komunikacích na okrajích Prahy. Snižuje se rozdíl mezi dopravními špičkami a "běžným" provozem. Prodlužuje se doba, kdy je kapacita hlavních křižovatek vyčerpána.

"Dopravní zácpy jsou stále častější, rozsáhlejší a déle trvající; vliv této 'dopravy popojížděním' na životní prostředí, obzvláště v centru města, je zřejmý," uvádí se v pražské ekologické ročence.

Ovzduší s rakovinotvornými látkami

Automobily jsou v Praze největším znečišťovatelem ovzduší drobnými, pouhým okem neviditelnými částicemi prachu. Zatímco do roku 1999 znečištění ovzduší drobným prachem klesalo, v roce 2000 se křivka obrátila.

"Imisní limit 24hodinové koncentrace byl v roce 2005 překročen více než 35krát na dvanácti stanicích Českého hydrometeorologického ústavu a jedné manuální stanici Zdravotního ústavu," konstatuje se v dokumentu.

V pražském ovzduší jsou i vysoké koncentrace benzo(a)pyrenu, který má prokázané rakovinotvorné účinky. V roce 2005 byla tato látka sledována na třech místech, přičemž na všech byl překročen imisní limit.

"Vzhledem k vážným dopadům na lidské zdraví je to situace alarmující," uvádí se v pražské ročence životního prostředí.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Koudelka byl v Rašnově osmnáctý, vyhrál lídr SP skokanů Kraft

Také ve druhém závodě Světového poháru skokanů na lyžích v rumunském Rašnově bodoval z Čechů pouze Roman Koudelka, který obsadil 18. místo. Vyhrál Stefan Kraft z Rakouska a upevnil si vedení v průběžném pořadí seriálu.

Koudelka jako jediný z českých reprezentantů zvládl první kolo. Čestmír Kožíšek, Viktor Polášek a Vojtěch Štursa se stejně jako v pátek, kdy transylvánské středisko hostilo Světový pohár skokanů úplně poprvé, do nejlepší třicítky nevešli. Koudelka předvedl dva vyrovnané skoky dlouhé 94,5 a 94 metrů a oproti pátečnímu závodu si polepšil o devět míst. V hodnocení Světového poháru mu patří se ziskem 219 bodů 24. příčka.

Kraft si díky skokům 103 a 97,5 metru připsal dvacáté vítězství ve Světovém poháru a počtvrté za sebou skončil na stupních vítězů. V pátek byl v Rašnově třetí a stejnou bilanci jako v Rumunsku zaznamenal i před tím na domácích závodech v Kulmu. V průběžném pořadí seriálu má Kraft náskok 118 bodů před dnes druhým Karlem Geigerem z Německa.

Další zprávy