Až dosud byly dětské autosedačky povinné pouze při jízdě na dálnicích. Novela zákona o silničním provozu rozšiřuje od července tuto povinnost na všechny silnice.
Poslanci ovšem do předlohy vložili několik výjimek, takže "šikovný" řidič bude například moci po městě nadále vozit dítě, které nebude připoutané v bezpečnostní sedačce. Pokud ho zastaví policisté, stačí říct, že veze dítě třeba do divadla.
Zákon totiž dává výjimku vozidlům, která "zabezpečují přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 kilometrů v hodině".
"Výjimky jsou opravdu dost silné," potvrzuje Václav Špička, expert sdružení Autoklub na bezpečnost silničního provozu. "Jediný bezpečný způsob přepravy dětí je v autosedačce," dodává.
Vloni na silnicích zahynulo 39 dětí, přičemž 22 jelo v autě jako spolujezdci. Většina z nich nebyla připoutaná v autosedačce.
Výjimky platí dva roky
Novela umožňuje výjimky i pro početnější rodiny. Je-li v autě více dětí starších tří let, než je autosedaček nebo bezpečnostních pásů, může řidič s výjimkou dálnic vozit děti, aniž by byly připoutané.
Všechny výjimky jsou platné do konce dubna 2008 - pokud je ovšem poslanci neprodlouží.
"Je to dočasný ústupek, který je nutné tolerovat," řekl Jan Kněžínek, zástupce ředitelky odboru agend řidičů ministerstva dopravy. "Je to nutné zlo. Neznamená to ale zásadní průlom do používání autosedaček," dodal Kněžínek, podle něhož je novela zákona zvyšuje bezpečnost dětí v automobilech.
"Novela je nepochybně určitým pokrokem, v autosedačkách bude jezdit více dětí. Zákon zároveň zohledňuje sociální situaci některých rodin, které si nemohou dovolit koupit nové auto. Je tu ale samozřejmě obava, jestli se výjimky při používání autosedaček nebudou zneužívat," upozornil Václav Špička z Autoklubu.
Ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), jehož resort měl přípravu zákona o silničním provozu na starosti, uvedl, že se po volbách pokusí některé části novely upravit. "Myslím, že paragraf o autosedačkách by měl být také změněn," řekl Šimonovský, který je zároveň senátorem.
Naopak Šimonovského stranicky kolega, poslanec Tomáš Kvapil s výjimkou pro početné rodiny souhlasí. Tvrdí, že v zemi žije asi 23 tisíc rodin se čtyřmi a více dětmi.
"Jsou to rodiny, pro které je velký finanční problém koupit vozidlo typu tranzit a přitom užívání auta je pro ně nezbytně nutné," řekl Kvapil v době, kdy se sněmovna popré začala zabývat návrhem novely zákona o silničním provozu.
Kampaň za deset milionů
Na povinné dětské sedačky a další novinky v dopravních předpisech, platné od července, upozorňuje rozsáhlá kampaň, jejíž závěrečnou část ministerstvo právě odstartovalo.
Infobox
NOVÉ PŘEDPISY
(platné od července)
- Bodový systém za přestupky
- Povinné celoroční svícení
- Povinné dětské autosedačky
- Povinné cyklistické přilby pro mladší 18 let
- Větší pravomoci policie
- Vyšší pokuty za přestupky
Pilířem kampaně jsou specializované internetové stránky, kde jsou podrobně rozepsaná a okomentovaná všechna nová ustanovení novely zákona o silničním provozu. Zájemci zde například najdou všechny přestupky, za které se budou udělovat kromě pokuty také trestné body.
"Zájem o tyto webové stránky je obrovský. Od února je navštívilo více než 350 tisíc lidí," řekl ministr Šimonovský.
Součástí kampaně, která ministerstvo vyjde na deset milionů korun, jsou rovněž tři miliony skládacích letáků, v nichž jsou popsané hlavní změny v pravidlech silničního provozu. Letáky budou distribuovány jako příloha celostátních i regionálních deníků. K dispozici budou i v autoškolách, benzinových stanicích nebo na úřadech.
V novinách a časopisech se také objeví tradiční tisková inzerce, po celé republice se objeví bezmála tisíc billboardů, v celostátních i regionálních rozhlasových stanicích se budou vysílat reklamní spoty. V České televizi už běží dva seriály.
Kampaň by měla trvat až do poloviny července.
Do obcí míří noví úředníci
Kvůli novému zákonu přibude v obcích 355 úředníků, kteří posílí 206 dopravních úřadů na vyřizování takzvané dopravně-správní agendy. V šesti obcích se už fungování úřadů testuje, aby se včas odstranily všechny mouchy například při používání nového software pro bodový systém.
Na vyškolení nových úředníků a jejich platy uvolní ministerstvo dopravy ze své rezervy 101 milionů korun. Příští rok by obce měly dostat ze státního rozpočtu asi 120 milionů.
Pokud na některých úřadech chybí technika, především počítače, slibuje ministerstvo, že ji obcím až na tři roky bezplatně zapůjčí.