Poslanci vrací radnicím měření rychlosti v obcích

Domácí Domácí
31. 10. 2008 13:45
Novelu musí ještě podepsat prezident
Policejní radar měří rychlost v Dlouhopolsku.
Policejní radar měří rychlost v Dlouhopolsku. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Sněmovna chce, aby městští strážníci mohli znovu měřit rychlost aut. Zároveň ovšem stanovila přesná pravidla, podle nichž budou muset strážníci postupovat. Budou například muset mnohem víc spolupracovat s republikovou policií.

"To znamená, že Policie ČR stanoví ty úseky, na nichž budou městští strážníci rychlost měřit," vysvětluje poslanec Zdeněk Boháč (ODS). Další podmínkou je označení těchto úseků upozorňujícími dopravními značkami.

Přijatá novela, kterou nyní posoudí prezident Václav Klaus, stanovuje, že peníze vybrané na pokutách mají zůstat příjmem obecní pokladny.

Obce: Chceme měřit

Vláda chtěla zákon schválit ve zrychleném čtení tak, aby platil od ledna, kdy vstoupí v platnost policejní zákon, z něhož pravomoc měřit vypadla.

Ministr vnitra Ivan Langer (ODS) novelu předložil krátce poté, co sněmovna toto právo městským strážníkům odebrala. Proti zrušení se zvedla vlna odporu ze strany obcí.

Proti Langerovu zákonu se původně stavěli i někteří poslanci vládní ODS. Hlavním argumentem odpůrců práva měřit rychlost je tvrzení, že obce a jejich strážníci měření využívají k tomu, aby si naplnily obecní kasy.

Byznys pro obce i pojišťovny?

"Obce si z měření rychlosti udělaly byznys, a navíc je někde dávají i svým kamarádům," řekl před časem deníku Aktuálně.cz Vlastimil Tlustý (ODS), který kritizoval měření soukromými firmami.

Téměř po celé délce Střešovické ulice platí čtyřicítka. Magistrát Prahy vyzývá radnici Prahy 6, aby zvážil její opodstatněnost.
Téměř po celé délce Střešovické ulice platí čtyřicítka. Magistrát Prahy vyzývá radnici Prahy 6, aby zvážil její opodstatněnost. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Málokdo vidí dnes strážníky, jak dbají na veřejný pořádek. Ale zvykli si vozit se v autech a měřit rychlost," kritizoval Jan Klas.

S tím nesouhlasí předseda Svazu měst a obcí Oldřich Vlasák. "Mnohde peníze získané z pokut nestačí ani na pokrytí nákladů na vlastní provoz měřícího zařízení," uvedl.

Vlasákův argument sdílí i Tlustého stranický kolega, šéf podvýboru pro obecní a městské policie Zdeněk Boháč.

"Například v Pardubicích nebo v Přerově vybrali strážníci na pokutách jen jednu desetinu procenta z městského rozpočtu. A měření rychlosti obvykle věnují asi dvě procenta svého času," řekl Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy