Praha - Chodec, který v příštím roce půjde ve tmě nebo v mlze po silnici mimo obec a nebude vidět, může dostat nově od policie přímo na místě dvoutisícovou pokutu. Anebo i o pětistovku víc, pokud přestupek dostane k vyřešení úřad.
Na nové sankci za chůzi bez reflexních prvků na oblečení se shodli ve středu poslanci, když schválili novelu silničního zákona. Normu teď musí posoudit ještě senátoři a podepsat prezident. Původně měl zákon platit od 1. ledna 2016, ale to se zřejmě nestihne. Poslanci proto odhlasovali neurčitý termín: zákon bude účinný patnáct dní od jeho vyhlášení. Podle zpravodaje zákona Martina Kolovratníka z hnutí ANO by to mohlo být během února.
Zákon zavádí mnoho dalších novinek a pokut. Přísněji třeba potrestá řidiče, kteří vjedou na železniční přejezd na červenou. Nově jim bude hrozit zákaz řízení od jednoho roku do dvou let. Rovněž bude možné pokutovat řidiče, kteří si v zimě před jízdou neočistí auto od sněhu a ledu. To především kvůli padajícímu ledu z plachet kamionů.
Zákon rovněž dopravním policistům vrací po patnácti letech pravomoc zabavit přímo na silnici "malý" technický průkaz od auta, které je na první pohled nebezpečné. Má například sjeté pneumatiky nebo má příliš opotřebované brzdy.
"Novela zákona zavádí opatření, která posilují bezpečnost silničního provozu. Třeba kvůli povinným reflexním prvkům pro chodce nebude policie nikoho hned šikanovat. Jde opravdu hlavně o bezpečnost, statistiky mrtvých osob jsou výmluvné," řekl ministr dopravy Dan Ťok, který zákon přišel osobně do Sněmovny podpořit.
Opozice: Posilujete policii a omezujete svobodu
Kritici z řad pravicové opozice ale tvrdí, že zákon neúměrně zvyšuje pravomoci policie. "A omezuje svobodu," řekl bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura z ODS.
Součástí zákona jsou ještě další důležité změny. Zpřísní se podmínky pro žáky autoškol a také pro jejich provozovatele nebo na chodník budou smět vozítka Segway, na nichž se prohánějí především turisté po Praze. Obce je ale budou moci zakázat dopravní značkou nebo vymezit území, kam nesmějí. Například do památkové zóny.
Prošel i takzvaný cyklobalíček, podle kterého řidiči nebudou smět ohrozit cyklisty, kteří přejíždějí přes silnici na přejezdu pro cyklisty. Nebude se to vztahovat na situace, kdy se cyklista k přejezdu teprve blíží.
Při hlasování naopak neprošlo několik pozměňovacích návrhů. Debata se strhla především kolem návrhu lidovce Petra Kudely na rozšíření práva policie zadržet na místě řidičský průkaz při podezření ze spáchání trestného činu. Poslanci to zamítli kvůli obavě ze zneužití.
"I policisté jsou jen lidé. Občas se najde někdo, kdo není příliš korektní a mohl by paragraf zneužít," řekl exministr Petr Bendl z ODS.
Návrh odmítl i zpravodaj zákona a poslanec vládního ANO Martin Kolovratník, podle kterého je současný zákon dostatečný, když policie může řidičský průkaz zadržet v případě, že by byla další jízda nebezpečná. Například pokud existuje podezření, že je řidič opilý nebo zfetovaný.
150 km/h na dálnici opět neprošlo
Neprošel ani pozměňovací návrh poslance ODS Ivana Adamce, který chtěl zavést možnost zvýšit na vybraných úsecích dálnic rychlost na 150 km/h, nebo nápad lidoveckého poslance Jiřího Junka tolerovat dvě piva cyklistům. "Jsem rád, že poslanci jsou pro nulovou toleranci alkoholu na silnici," řekl ministr Ťok.
Bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura z ODS vytkl vládní koalici překotné změny v zákonech. Podle Stanjury je jich příliš mnoho v krátkém čase. "Devět novel za tři roky, to není normální. Valíme zákony a sami je nestačíme vstřebávat. Jak se v tom pak má vyznat občan?" řekl Stanjura.
Původně byla novela zákona ještě robustnější, ministr dopravy Dan Ťok ale poslancům navrhl vyjmutí pasáže, která se týká rozšíření počtu měst a obcí, kde lze žádat o řidičský průkaz. Zákon umožňoval i využití digitální fotografie určené primárně pro občanské průkazy a pasy.
Ministerstva dopravy a vnitra ale nedokázala včas sladit všechny potřebné technické detaily a hrozilo by, že by systém nefungoval. Proto Ťok navrhl odložení. "V průběhu přípravy se ukázalo, že se vše nepovede během první poloviny roku 2016. Výsledkem by pak nebylo usnadnění pro občany, ale naopak znepřehlednění," řekl Ťok.