Konec aut, která jezdí načerno. Policie zpřísní kontroly nelegálních úprav v servisech

Petr Koděra Petr Koděra
8. 12. 2015 7:00
Ministr dopravy Dan Ťok prosadil na vládě novelu zákona o silničním provozu i s paragrafem, podle nějž budou muset servisy evidovat každé vozidlo, na kterém provedou nelegální úpravu - typicky vyříznou filtr pevných částic ve výfukovém systému nebo načipováním motoru zvýší výkon. Současně budou muset zákazníka předem upozornit, že zásah na vozidle neodpovídá předpisům a on s ním nesmí na silnici. Podobně upravených aut jsou u nás odhadem desítky tisíc.
Ilustrační foto měření emisí za jízdy.
Ilustrační foto měření emisí za jízdy. | Foto: ADAC

Praha - Po českých silnicích jezdí odhadem desítky tisíc aut načerno. Jejich majitelé si nechali v servisu vůz nelegálně upravit a přišli tím o povolení k provozu.

Při kontrolách se ale vlastníkům špatně dokazuje, že vědí o nezákonné úpravě - typicky o přeprogramovaném motoru na vyšší výkon nebo odstraněném výfukovém filtru, který chytá jedovaté saze. V kolotoči výmluv se majitelé snaží tvrdit, že to udělal servis sám bez jejich vědomí. A servis pak kontruje: kdepak, udělali jsme to na přání majitele.

S podobnými vytáčkami teď chce ministr dopravy Dan Ťok skoncovat. Do novely zákona o silničním provozu nechal vložit paragraf, podle nějž budou muset servisy evidovat každé podobně upravené vozidlo a zákazníka předem upozornit, že zásah na vozidle neodpovídá předpisům a on s ním nesmí na silnici.

"Aby servis mohl prokázat, že si splnil povinnost informovat, může dát dokument klientovi písemně potvrdit. Tím bude jasné, že o tom zákazník ví," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold Hospodářským novinám, které na nenápadný detail v zákoně upozornily.

Normu, která obsahuje i registrační značky na přání nebo zjednodušení registrace aut na úřadech, v pondělí schválila vláda. Pokud s ní nebudou mít potíže poslanci, mohla by platit ve druhé polovině příštího roku.

Ťokův úřad si slibuje lepší kontrolu servisů, které zakázané služby nabízejí. Na trhu je nyní mnoho nekvalifikovaných firem, jejichž neodborná práce zatěžuje životní prostředí, protože upravené motory nadměrně kouří.

Pokuta až 50 tisíc

Ťok chce rovněž dát zbraň kontrolorům z České obchodní inspekce a policistům, kteří pak už budou moci podle dokumentů přesně dohledat konkrétní vůz a nechat ho prověřit. Pokud vůz nevyhoví předpisům, provozovatel může dostat až padesátitisícovou pokutu.

Se sankcí budou muset počítat i servisy, které nebudou záznamy schraňovat. O výši pokuty se ale ještě bude diskutovat. Zřejmě se bude pohybovat až v milionech korun.

Majitelé servisů zatím nechtějí novinku detailněji komentovat. Někteří anonymně přiznávají, že si nelegální úpravy aut nezapisují. Jiní tvrdí, že klienty před zásahem varují. "Zákazník nám podepisuje prohlášení, že jde o úpravu pro sportovní účely a že se s tím nesmí na silnici," řekl Petr Kučera ze společnosti AutoChip, která je s osmnácti pobočkami v Česku a na Slovensku jednou z největších na trhu.

Boj proti vrakům

Novinka je dalším ze sady opatření, kterými chce ministerstvo dopravy bojovat proti autům ve špatném stavu. Od 1. ledna začnou platit nová pravidla na stanicích technické kontroly, kde se auta budou fotit. Stát chce důkaz, že vozidlo fyzicky na kontrolu přijelo.

Ve Sněmovně pak leží těsně před schválením ještě další novela, která umožní policistům přímo na silnici zabavit technický průkaz vozidla, pokud na první pohled nevyhovuje. Třeba když bude mít sjeté pneumatiky nebo prorezlou karoserii. Úřad vrátí průkaz teprve ve chvíli, kdy řidič přinese protokol o odstranění závad.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 36 minutami

Rath v létě podal ústavní stížnost, soud o ní rozhodne spolu s podnětem Mladého

Bývalý středočeský hejtman za ČSSD David Rath podal v létě ústavní stížnost proti verdiktu v první větvi korupční kauzy. Ústavní soud ji bude řešit společně s podnětem dalšího aktéra téže kauzy, manažera Tomáše Mladého. Konečné rozhodnutí o stížnostech zatím nepadlo, uvedla mluvčí soudu Miroslava Číhalíková Sedláčková.

Soudcem zpravodajem, který připraví rozhodnutí, bude Vladimír Sládeček. Důvodem pro spojené řízení je věcná souvislost obou podnětů. "Stěžovatelé brojí proti totožným rozhodnutím obecných soudů, která byla vydána v řízení, jehož byli oba účastníky. Na základě tohoto zjištění, z důvodu hospodárnosti a efektivity, Ústavní soud spojil ve výroku uvedené věci ke společnému řízení," stojí v usnesení.

Rozsudek v první větvi korupční kauzy kolem Ratha letos potvrdil Nejvyšší soud, když odmítl všechna dovolání. Odsouzení včetně Ratha v nich vznesli desítky různých námitek, avšak neuspěli. "Trestná činnost spáchaná obviněnými byla činností sofistikovanou, kdy se navenek průběh obou veřejných zakázek jevil jako souladný se zákonem o veřejných zakázkách," rozhodl Nejvyšší soud.

Zdroj: ČTK
Další zprávy