reklama
 
 

Vlaky a letadla s kuřáky? Firmy nechtějí, poslanci ano

21. 5. 2008 10:31
Kouření v letadle? Velmi nebezpečné, varují ČSA

Praha - Opět povolit kouření při cestě vlakem nebo letadlem? Poslanci to navrhují, dopravní firmy jsou ale proti.

Politici začali minulý týden ve sněmovních výborech znovu projednávat tzv. antikuřácký zákon, který má zpřísnit podmínky pro kouření v Česku. Jeho nejvyšší ambice sahají dokonce k absolutnímu zákazu kouření v českých restauracích.

Čtěte také: Obrat: Poslanci chtějí povolit kouření skoro všude

Mezi změnami, které chtějí někteří politici v zákoně provést, je však i znovuzavedení kouření ve vlacích a v letadle.

Zakázáno deset let

Kouření na palubách letadel Českých aerolinií je zakázáno od roku 1998.

Infobox

Jak poslanci zdůvodňují kuřácké vlaky?

Výsledek, tedy nekuřácké vlaky, je v praxi zcela jiný než zákonodárce zamýšlel.  Tento stav se nám v praxi částečně projevuje tak, že kuřáci omezili cestování vlakem a jezdí osobními auty. Což se nám promítá ve snížené rentabilitě ČD, které pak stát musí více dotovat ze státního rozpočtu. Druhou známou situací je, že kuřáci kouří ilegálně na záchodcích nebo v prostorech spojů mezi vagony. Kvůli tomuto omezení (nekuřácké vlaky) kuřáci nepřestali kouřit, pouze jsou s jejich návykem větší problémy.

...kouření v letadlech?

Dopravní letadla jsou vyráběna a dodávána leteckým společnostem jako kuřácká. Mají v kabině pilotů i v kabině pro cestující instalované popelníky. Klimatizační systémy jsou konstruovány tak, že v jednotlivých částech letadla je možné kouřit. Mezinárodní předpisy stanoví výčet situací, kdy je kapitán oprávněn zakázat kouření na palubě.

ZDROJ: Komplexní pozměňovací návrh hospodářského výboru sněmovny

Jeden z paragrafů, které hospodářský výbor navrhuje, mluví sice o tom, že velitel letadla je povinen zajistit, že se na palubě nebude kouřit.

Zároveň ale dobu či místa, kde se kouřit nemá, vyjmenovává. Z logiky věci pak vyplývá, že jinde a jindy by kapitán kouření vlastně mohl bez potíží povolit.

Kouřit by se tak mohlo například všude jinde než na toaletách, v uličkách nebo v zavazadlovém prostoru. Zákaz kouření by měl platit ve chvíli, kdy je letoun na zemi - pokud to ovšem nedovoluje provozní příručka.

A navíc velitel může kouření na palubě zakázat třeba jen v případě "považuje-li to v zájmu bezpečnosti za nezbytné."

"České aerolinie v žádném případě neuvažují o obnovení kuřáckých letů. Riziko otevřeného ohně na palubě letadla je příliš vysoké na to, aby ho České aerolinie podstupovaly a ohrožovaly tak bezpečnost cestujících a celého letu," řekla Daniela Hupáková, ředitelka komunikace a tisková mluvčí Českých aerolinií.

Pendolino? Rozdělit

České dráhy, které jsou nekuřáckým přepravcem dva roky, jsou z návrhu rozpačité. Případně schválený nový paragraf totiž říká, že vlaky, které jedou déle než dvě hodiny, dokonce musí mít část vozů pro kuřáky.

Například u nových vozů vlaku Pendolino, které jsou otevřeným prostorem, by musel dopravce postavit přepážky nebo vyhlásit některé z vozů za kuřácké. Pendolina navíc nejsou vybavena od výrobce popelníky.

"Pokud by parlament schválil zavedení kuřáckých vozů a povinnost železničního dopravce mít ve vlacích kuřácké vagóny, tak ČD se podřídí platné legislativě a zákon budou dodržovat," řekl Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.

Dráhy ale dodávají, že v EU se prosazuje v dopravě zcela opačný trend a u mezinárodních vlaků by to způsobilo chaos. Například rakouské, německé a i další zahraniční železnice, kde dnes platí také úplný zákaz kouření, nemají žádné kuřácké vagóny a jezdí přes území Česka. Stejně tak kuřácké vagóny ČD by se za hranicemi musely najednou změnit na nekuřácké.

"To by určitě mátlo a komplikovalo cestujícím život, nehledě na hrozící vysoké sankce za porušení nekuřáckého zákona v sousedních zemích. Náš kuřácký vagón by byl například v Německu nebo v Rakousku považován za nekuřácký, nic by na tom nezměnil symbol cigarety povolující kouření. V tomto zmatku by cestující mohl po přejetí hranic zaplatit značnou pokutu," dodal Šťáhlavský.

Politici pod tlakem lobbistů

Za to, aby nejen piloti dálkových letů mohli v letadlech kouřit, se minulý týden ve sněmovně u poslanců hospodářského výboru přimlouval kapitán ČSA Tomáš Kostrouch, který poukazoval na to, že piloti-kuřáci mohou mít abstinenční příznaky, které by mohly ovlivnit jejich reakce, a tím bezpečnost letu.

Kostrouch nejenže nesdělil politikům postoj svého zaměstnavatele, navíc ani neprozradil, že sám podniká v tabákovém průmyslu. Podle výpisu z živnostenského rejstříku vlastní firmu na dovoz doutníků z Kanárských ostrovů.

Čtěte také: Kouřit v hospodě? Do konce roku bez problémů

autor: Martina Macková | 21. 5. 2008 10:31

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama