Praha - Poslanci odmítli nápad zrušit zavedení elektronických vinět, která se mají na osobní auta lepit namísto dosavadních dálničních známek.
Skupina poslanců z ODS, ČSSD a KSČM v čele s Liborem Ježkem (ODS) přitom argumentovala tím, že by přechod na elektronické viněty přišel stát na víc než 8 miliard korun, že na to nejsou peníze a že vlastně nic není připravené.
Vláda nicméně s návrhem nesouhlasila. Ministr dopravy Gustav Slamečka by ale rád jejich zavedení odsunul o rok - podle platného zákona bychom je měli mít na dálnici v osobním autě už v lednu příštího roku. Navíc by podle něj neměly být přenosné z auta do auta.
Kdo z nás je zlobbovaný, kolegové?
Během dlouhé a místy velmi emotivní rozpravy padala často obvinění z lobbistických vlivů a občas přímo z korupce.
Předkladatel návrhu viněty úplně zrušit Libor Ježek (ODS) nazýval elektronické kupony "ďábelskými krabičkami" a pak přiostřil: "Návrh vznikl evidentně na základě lobbistického zájmu firmy Kapsch!"
Elektronické viněty přitom prosadil tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).
Je to "last deal" poslance Ježka, který neuspěl v primárkách své strany a v nové sněmovně už nebude, prohlásil např. Miroslav Kalousek (TOP 09). A dodal: "Pane poslanče Ježku: na to my vám kašleme!"
Není to pravda, rozhodl jsem se už před čtyřmi lety, že kandidovat nebudu a je o tom záznam, namítal Ježek.
Vzápětí se ovšem pod palbou kritiky Davida Ratha (ČSSD) ocitl i Kalousek a musel se hájit: "Nemám na čele název KAPSCH, ani nevím, že to dělá právě Kapsch."
"Miroslava Kalouska můžeme podezřívat z lecčeho, ale určitě ne z naivity. Čili, myslím, že určitě tady nikdo nevěří, že on neví, že to realizuje Kapsch," kontroval vzápětí Rath.
Budeme platit za ujetý kilometr?
V nepoměrně věcnějším duchu se neslo vystoupení současného ministra dopravy.
Gustáv Slamečka před poslanci přiznal, že na zavedení vinět teď nemá Státní fond dopravní infrastruktury peníze navíc.
¨Podle něj jsou elektronické viněty perspektivní - ale jen za předpokladu, že by i osobní auta přestala platit dálnice paušálně na rok, ale začala platit za každý ujetý kilometr. "Možná za rok, možná za dva," upřesnil svůj odhad Slamečka.
Jedeme dál
Původně chtěli předkladatelé, aby sněmovna viněty zrušila hned v prvním čtení. Proti tomu ale uplatnila skupina poslanců právo veta. A po debatě ssněmovna návrh smetla úplně.
Pro zamítnutí zvedli ruku poslanci ODS, ale i 15 komunistů, 1 lidovec a z nezařazených poslanců i Miroslav Klaousek. Zákonu chtěli dát šanci sociální demokraté.
Exministr Aleš Řebíček se hlasování neúčastnil, ačkoliv podle podpisové listiny ve sněmovně byl.
Viněty s otazníky
Když se oprostíme od sněmovních - v této době už mnohdy předvolebních - debat, jsou tu i věcné námitky proti vinětám.
Projekt už před časem zkoumala expertní skupina ministerstva dopravy. Poukázala mimo jiné na to, že přechod na elektronické viněty pro osobní auta by stál státní pokladnu přes 8 miliard korun, zatímco vytištění stávajících kuponů stojí ročně 300 milionů korun. Roční náklady na provoz by vyšplhaly na miliardu a 600 milionů korun.
Dalším problémem je i to, že čidlo na mýtní bráně zatím není údajně schopné přečíst vinětu v autě, které jede rychlostí nad 160 km/h. Takže experti tvrdí, že by řidiči mohli před mýtní bránou schválně zrychlovat.