Vávra: ČT je jako usedlá teta, udělám z ní moderní ženu

Pavel Baroch
4. 9. 2011 13:40
Rozhovor s kandidátem na ředitele České televize Janem Vávrou
Foto: Česká televize

* Interview je součástí seriálu, v němž zpovídáme kandidáty na post ředitele ČT. * Dosud jsme publikovali rozhovory s Milanem Šímou, Petrem Dvořákem, Fero Feničem, Romanem Prorokem a Alenou Müllerovou.

Praha - Bývalý herec a novinář Jan Vávra, který se uchází po odstupujícím Jiřím Janečkovi o místo generálního ředitele České televize, soudí, že veřejnoprávní ČT potřebuje omladit a zatraktivnit.

"Česká televize připomíná usedlou tetu, která trochu pořád vzpomíná na léta, kdy byla mladá. Je třeba z ní udělat moderní, světu otevřenou a atraktivní ženu," řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz Vávra.

Jak chcete ČT změnit - z pohledu vnitřního fungování?

Lze to shrnout dvěma slovy - otevřenost a transparentnost. ČT se musí otevřít veřejnosti, tvůrcům a obecně novým impulsům. A její hospodaření musí být transparentní. Zejména jde o transparentnost ve výrobě, v zadávání zakázek a ve všech oblastech nákupů. S tím musí jít ruku v roce také otevřenost dramaturgie směrem k tvůrcům, což není jen otázka finanční efektivnosti, ale i kvality.

Ředitelé jednotlivých kanálů musí mít kromě odpovědnosti za svěřený kanál i dostatečné pravomoci. Není možné, aby si výroba - nebo různá dramaturgická centra - sama vytvářela objednávku a určovala, co se bude točit. A samozřejmě, kdo a s kým bude točit. Potřeba výroby musí vycházet z jasně definovaného profilu jednotlivých kanálů a z jasně definovaných potřeb patřičného časového pásma. Z toho vyjde zadání otevřené soutěže, ve které budou tvůrci soutěžit o nejlepší, nejnápaditější a - samozřejmě i nejlevnější - projekt.

Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že nejlepším lékem je zveřejnit co nejvíce informací na internetu. Rozpočet, jeho čerpání, výdaje, příjmy, veškerá zakázky, nechť jsou všem přístupné na webových stránkách ČT.

Jak chcete ČT změnit - z pohledu, který bude vnímat divák?

Česká televize připomíná usedlou tetu, která trochu pořád vzpomíná na léta, kdy byla mladá. Je třeba z ní udělat moderní, světu otevřenou a atraktivní ženu. Cílem všech tvůrců - od dramatické tvorby, přes zábavu, publicistiku, vzdělávací pořady - by tedy měly být divácky atraktivní, zajímavé nebo zábavné pořady, které ale nám budou schopny říct něco nového o světě kolem nás, které přispějí k našemu poznání a pochopení skutečnosti.

Dramatická tvorba musí vyprávět atraktivní formou příběhy, které lidem pomohou pochopit náš osud i svět kolem nás. ČT by se měla vyvarovat jak vyrábění seriálů, které se mohou odehrávat kdykoli a kdekoli, tak i lakování reality na růžovo, což se třeba stalo v případě jinak úspěšného seriálu Vyprávěj.

Je třeba se zaměřit na hlavní zpravodajskou relaci. Cílem není konkurovat komerčním televizím příklonem k bulvárním tématům a omezením zpráv ze zahraničí, ale zvolit atraktivnější způsob prezentace zpráv a především formu vyprávění jednotlivých reportáží. Zvýšit autenticitu, dramatičnost a především srozumitelnost každé reportáže.

Anketní dotazník

  • Který pořad v ČT se vám líbí a proč? Mám rád takové pořady, které atraktivní, zajímavou a pokud možno zábavnou formou vám prozradí něco nového o světě a o životě, které přispějí ke kultivovanému poznání a pochopení současného světa. Jsou to často pořady, které mísí žánry nebo vedle autentického pohledu pracují i s herními prvky. V zahraničních televizích je takových pořadů k vidění dost. Je to třeba Farma, což je v podstatě reality, ve které účastníci žijí na statku způsobem, jakým se žilo třeba v 17. století v nějaké konkrétní lokalitě a musí zvládat všechny dovednosti, které tehdejší člověk musel umět, aby přežil. Nebo Diagnóza neznámá, což je docu-soup sledující téměř detektivním způsobem párání lékařů po příčině záhadné nemoci. Nebo Svatby, což je vlastně cestovatelský dokument spojený se sociologickou sondou, kde poznáváme jednotlivé země a kultury prostřednictvím místní svatby. Z toho, co je na programu ČT, se tomu trochu blíží Zázraky přírody nebo třeba Den D. V oblasti zábavy samozřejmě Star Dance.
  • Který pořad v ČT vám naopak nesedí? Na veřejnoprávní obrazovku podle mne nepatří všechny typy pořadů, které vycházejí z estetiky dřívějších estrád. ČT by měla být na špici současné televizní tvorby a měla by přicházet s novými impulsy a nápady. Takže rozhodně bych neuváděl pořady jako je třeba Vysoká hra nebo Hodina pravdy. Na druhou stranu bych neuváděl ani dlouhé a nudné debaty, byť třeba na závažné téma, jen kvůli tomu, že jsme ve veřejnoprávní televizi a trocha nudy se - zejména na ČT 2 - očekává.
  • Budete usilovat o zvýšení koncesionářského poplatku? Prvořadé je hledání vnitřních zdrojů a nastavení zdravého ekonomického prostředí. Těžko si dovedu představit, že by politici v současné době odhlasovali zvýšení poplatků. Zatím také nedokážeme dlouhodoběji odhadnout, jak se bude vyvíjet inflace. Samozřejmě může nastat situace, kdy zvýšení koncesionářských poplatků bude mít své racionální opodstatnění.
  • Jak chápete veřejnoprávní poslání ČT a jak ho v tomto smyslu chcete rozvinout? Veřejnoprávní televize by měla být institucí, které lidé v tomto nejistém a rychle se proměňujícím světě mohou důvěřovat a která jim pomůže tento svět pochopit a orientovat se v něm.  Veřejnoprávní televize zcela jistě musí vytvářet prostor pro racionální celonárodní diskusi o nejrůznějších tématech, a být tak protiváhou komerčních médií zaměřených na produkování emocí a výkřiků. Bez racionální diskuse nemůže fungovat demokracie. A nakonec by měla v rychle se globalizujícím světě přispět k uvědomění si vlastního národního a kulturního zakotvení, především zprostředkováním a pěstováním národní kultury. A pamatovat si, že komerční televize jsou pro cílové skupiny, ale ČT je pro všechny.

Chtěl byste změnit ČT 1?

Na ČT 1 musí zůstat plnoformátovým kanálem pro všechny.  Zábava by ale měla přijít s novými moderními trendy. V druhém slotu - po deváté večer hodině - bych zařadil více různých typů pořadů reality, docu-soap a jiných žánrů, které atraktivní formou prozrazují něco více o světě, ve kterém žijeme. A po desáté večer bych podstatně rozšířil nabídku publicistiky, zejména diskusních pořadů, které umožní probírat podstatná témata, u kterých společnost hledá konsenzuální řešení. Jde o vytvoření veřejného prostoru pro racionální demokratickou diskusi.

A druhý kanál České televize?

ČT 2 je zatím nejméně ujasněný koncept a zde je třeba jasně stanovit směr a priority. V zásadě by to měl být kanál, který soustavně upozorňuje na aktuální problémy a fenomény našeho světa, ale činí tak atraktivní a nikoli nudnou formou. Je třeba rozšířit tematickou šíři, například o sociologická témata, právo, techniku, a formální pestrost, tedy méně magazínů a více docu-soap, docu-reality.

Jaká je vaše představa hospodaření, úspor, struktura managementu či propouštění?

ČT spotřebuje zhruba 55 procent svého rozpočtu na provozní náklady. Přitom zde neexistuje systém vnitřní kontroly provozních výdajů. Prvním úkolem by tedy mělo být provedení auditu provozních nákladů a nastavení systému vnitřní kontroly. Zaměřil bych se i na tzv. externí zaměstnance, jejichž počet není nikým kontrolován a podle všeho jde o dost velké číslo.

Dále je třeba nastavit transparentní systém zadávání zakázek - zejména pokud jde o výrobu pořadů - a nákupů všech druhů.
Nevěřím na smysl plošného snižování zaměstnanců o 10 nebo 15 procent, ale spíše na vnitřní kontrolu účelnosti vynakládáni prostředků. Hodně pomůže zveřejňování všech zakázek, nákupů, výdajů, příjmů a čerpání rozpočtu na internetu. 

Jaké jsou z vašeho pohledu slabiny a silné stránky současné ČT?

Slabinou je bezesporu neujasněnost vlastního směřování, tedy neujasněnost základního cíle, i jednotlivých kanálů. Dále nejasnost manažerské struktury, kde odpovědnost nejde ruku v ruce s pravomocemi, a absolutní nekontrolovatelnost vnitřních procesů. Obecně i jistá zkostnatělost celé struktury ČT.

Silné stránky vidí v lidských zdrojích, které je ovšem třeba motivovat a zejména přesněji nasměrovat. Jsou tam velice invenční tvůrci, třeba v oddělení grafiky, skuteční profesionálové, jako třeba ve zpravodajství nebo sportu, jen je třeba jim představit jasnější koncepci. Silnou stránkou televize je samozřejmě i její technické vybavení a tradice technických profesí.

Jaké máte vlastnosti, zkušenosti, která vás na tento post kvalifikují? Co můžete podle vás ČT přinést?

Domnívám se, že ČT nepotřebuje jako ředitele ani umělce, který má vizi, ale nemá zkušenosti s řízením, ale ani manažera, který je připraven řídit cokoli - televizi stejně jako jakýkoli jiný podnik. Potřebuje někoho, kdo má zkušenosti z praxe v televizi, rozumí televizní tvorbě, ale zároveň dokáže řídit lidi.

Nepatřím ke generaci, která má sebeprezentaci v krvi, takže jen stručně: Za komunismu jsem pracoval jako herec, pak jsem se věnoval novinařině, jako šéfredaktor nebo komentátor. Postavil jsem a dlouhou dobu řídil zpravodajství TV Nova, vytvořil a více než 5 let každou neděli moderoval diskusní pořad "7 dní". Byl jsem ředitelem TV Nova. Později jsem vedl projekt, který podporoval zavádění digitalizace televizního vysílání, a věnoval se vývoji a výrobě televizních pořadů jako producent. Napsal jsem knihu.

Mám tedy dost zkušeností jako manažer, tak z oblasti zpravodajství, publicistiky a v neposlední řadě i z vlastní tvůrčí a produkční činnosti. A nakonec - jak snad dokazuje moje vlastní publicistická činnost - mě velmi zajímá společenské dění a způsob, jak média ovlivňují společenské procesy.

Je podle vás výhodou, nebo naopak nevýhodou, že jste pracoval v komerční TV Nova?

Nevýhodou by to bylo v případě, že by člověk neznal a nezažil nic jiného. Komerční televize přece jen funguje jinak a má zcela odlišné cíle. V TV Nova  jsem se rozhodně hodně naučil, ale vzhledem k tomu, že jsem později pracoval pro ČT a dodnes pracuji pro veřejnoprávní rozhlas, jsem měl možnost pochopit televizní tvorbu komplexně a v kontextu naší doby. Hodně jsem se věnoval rolí medií v současném světě a smyslem médií veřejné služby. 
 
Může vám vaše známá tvář v soutěži o tento post pomoci, nebo spíše ublížit?

Asi jak u koho a jak kdy. Ze zkušenosti vím, že někdy vám známá tvář pomůže, protože lidé mají pocit, že vás osobně znají, jindy vám tu popularitu naopak dají "sežrat".

Před časem jste se ucházel o místo ředitele pražské zoo. Nemůže vám to v soutěži o ředitele ČT uškodit? Že budete považován za osobu, která chce za každou cenu získat významnou veřejnou funkci?

Účast v konkursu na ředitele pražské ZOO byla jedinečnou záležitostí a byla dána pouze moji láskou ke zvířatům. Chovám sám spoustu zvířat, koně, krávy, kozy, ovce a samozřejmě psy a kočky, a moc mne lákala možnost pracovat denně se zvířaty a pro jejich prospěch. Nevím, že bych jinak usiloval o nějakou významnou veřejnou funkci.

 

Právě se děje

Další zprávy