Chci v ČT kanál pro děti. A méně ředitelů, říká Dvořák

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
29. 8. 2011 14:30
Rozhovor Aktuálně.cz s kandidátem na nového ředitele České televize
Petr Dvořák.
Petr Dvořák. | Foto: Ludvík Hradilek

* Interview je součástí seriálu, v němž zpovídáme kandidáty na post ředitele ČT * V neděli 28. 8. jsme publikovali rozhovor s Milanem Šímou, zítra přineseme rozhovor s Fero Feničem

Praha - Hned poté, co generální ředitel České televize Jiří Janeček oznámil, že hodlá rezignovat, začalo se o něm mluvit jako o horkém favoritovi pro křeslo šéfa veřejnoprávní televize.

Petr Dvořák, bývalý ředitel televize Nova.

Svůj kandidátský projekt už zveřejnil: slibuje v něm mimo jiné zřídit pátý kanál ČT zaměřený na děti a vzdělávání.

Českou televizi by čekala výrazná změna. Petr Dvořák by rád, aby se vrátila k systému producentských center, která fungovala za někdejšího šéfa ČT Iva Mathého.

"Chtěl bych, aby v čele producentských center stály znovu silné osobnosti, které dokážou dát pořadům svého ducha a promítnout do nich svoji zkušenost a které budou chtít i osobně zvednout kvalitu výroby," řekl Dvořák v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

A chtěl by ČT vrátit staré známé červenobílé logo ve tvaru obrazovky.

"Podle mého názoru je to jedno z nejznámějších log v České republice, vedle Škodovky. Myslím, že je ani ne škoda, ale přímo zločin se ho zbavovat. Potřebuje jen lehce zmodernizovat," dodává kandidát na šéfa ČT.

A.cz: Jak byste chtěl ČT změnit z hlediska vnitřního fungování?

Chtěl bych ji zjednodušit, snížit počet lidí s ředitelskou vizitkou, nastavit horizontálnější strukturu, a pak jasná pravidla, aby všichni věděli, jaké jsou jejich odpovědnosti i jaké mají pravomoci.

A.cz: Jak by váš příchod do ČT poznal divák?

Během letošního podzimu prakticky vůbec, televize je běh na dlouhou trať. Příští jaro už trochu, na podzim už určitě - hodně kvalitní vlastní tvorby, fundované pravdivé zpravodajství, které nebude kopií komerčního, a možná i trochu jinou grafickou tvář televize.

A.cz: Pokud mluvíte o vlastní tvorbě: Na co byste kladl důraz - na hranou tvorbu, zábavu nebo spíš hlavně na vlastní publicistiku?

Televize má povinnost klást důraz na všechny tyto oblasti. Důležité je nacházet vlastní témata, a pak klást důraz na to, co ČT teď nedělá - být aktivní směrem k tvůrcům a ne jen čekat na to, co kdo přinese, ale aktivně vyhledávat a zadávat témata.

Anketní dotazník

  • Pořad, který se mi v ČT líbí: Občas nějaký zahraniční film na ČT2 nebo dramatická tvorba, teď se rád podívám na dokumenty o Heydrichovi a na Čapkovy povídky připravované mladými režiséry.
  • Který pořad naopak na veřejnoprávní obrazovku nepatří: Některé z prvoplánových zábavných pořadů, ale prioritně bych zatím nerušil nic; velkou rezervu mají zpravodajské Události.
  • Zvýšení koncesionářského poplatku: V nejbližší době to není potřeba.
  • V čem spočívá "veřejnoprávnost" ČT: Nejde říct jen krátce, ale ve svém projektu píšu: především zřetelným odlišením se od komerčních televizí kvalitou, respektem u diváků, odvahou a zaměstnáváním kreativních lidí.

 

A.cz: Zeptám se jinak: V čem z toho - hraná tvorba, zábava, publicistika - ČT teď nejvíc podle vás kulhá?

Myslím, že kulhá všude. Problém, který ČT dnes trápí, je průměrnost. Nevzniká dost výjimečné dramatické tvorby, dobrých dokumentů, publicistické pořady nemají dost šťávy, dravosti, energie.

A.cz: Nemůže to být i politickým tlakem?

To je taková novinářská floskule, nemyslím, že by generální ředitel byl pod permanentním tlakem.

A.cz: Ale teď jsme slyšeli hlasitý křik od pořadů "168 hodin", "Otázky Václava Moravce" nebo "Reportéři ČT", že kvůli politickým tlakům hrozí zrušení…

Situace je zjitřená. Je evidentní, že některým politikům se tyto pořady nelíbí, ale bylo by špatně, kdyby se všem líbily.

A.cz: Ve svém projektu píšete, že ČT1 by měl být hlavní kanál, ostatní jako "základny pro užší divácké skupiny". Má ale hlavní, celoformátový kanál budoucnost, nebudou to spíše specializované kanály?

Kanál ČT1 by měl zasahovat širokou diváckou skupinu, být vůdčí lodí, která potom navádí diváky ke všem dalším minoritním kanálům. Proto tam patří i kvalitní zpravodajství pro ty, kteří se na něj chtějí podívat jen jednou v průběhu dne. Ale je evidentní, že sledovanost hlavního kanálu bude pomalu klesat.

A.cz: Chcete ušetřit 7 až 10 procent režijních nákladů a 4 až 6 procent osobních nákladů. Kde byste škrtal?

Foto: Ludvík Hradilek

Je třeba se podívat na všechny dodavatelské smlouvy, zjistit podmínky a možná začít vyjednávat s dodavateli o nových podmínkách a slevách. V roce 2008 jsme to zažili na Nově, kdy jsme hledali úspory nejen v řádu milionů, ale i desetitisíců a meziročně jsme snížili režijní náklady o 17 procent. Teď se snažím být při zdi, ale 7 až 10 procentům jednoznačně věřím.

A.cz: Čekalo by ČT snižování platů, propouštění?

Na snižování platů to nevidím. A ohledně propuštění je efektivnější nabídnout lidem třeba jiné uplatnění - na Nově jsme tím ušetřili za odstupné a pro některé lidi tím vznikla možnost kariérního růstu.

A.cz: Kritizujete veřejně - a teď i ve svém projektu - hlavní zpravodajskou relaci "Události". Jak jste ale spokojený s ČT24 jako takovou?

Byl to významný počin. Momentálně je nejlíp fungující ze všech čtyř kanálů, ale asi tak rok se už nikam příliš nevyvíjí. Jeho výhodou, ale i nevýhodou je, že nemá na trhu žádnou konkurenci. Ale je potřeba, aby lidé, kteří tento kanál vedou, nebo ho budou vést, v sobě měli energii se posouvat a rozvíjet i přesto, že jim na záda v tuto chvíli nedýchá žádná konkurence.

Foto: Ludvík Hradilek

A.cz: Navážu: Takže kteří lidé by ho vedli, pokud byste vy byl generálním ředitelem?

S lidmi, se kterými jsem už diskutoval o možné budoucí spolupráci, jsem slíbil, že poprvé bych řekl konkrétní jména na slyšení před Radou ČT 21. září.

A.cz: Píšete, že byste prosazoval posílení novinářského a editorského týmu právě Událostí. ČT24 jako takové se to netýká?

To ne, asi jsem to nenapsal úplně jasně. Nechci oddělit Události od týmu, který bude vytvářet zpravodajský kanál. Ale tým, který bude mít na starosti Události, má být ten nejlepší, který televize má. Aby i reportéry Událostí byly opravdu ty špičky.

A.cz: Kdybyste měl říct: Generálním ředitelem bych měl být já, protože...

... protože mám velkou profesní zkušenost z budování nebo restrukturalizace jiných společností, protože jsem se na Nově naučil cítit televizi, mám hodně blízko ke kultuře, protože jsem v letech, kdy už nehledám ekonomické zabezpečení a nepotřebuju si zajišťovat osobní prestiž - renomé už mám. A protože jsem ve věku, kdy mám pořád sílu a energii se do toho pustit naplno. A protože si věřím.

A.cz: Nemůžou být zkušenosti z komerční televize na překážku?

Tak bych to vůbec neříkal. To je nesmysl. Řízení komerční televize je jednodušší, cílem je vlastně jen ziskovost. Ale na Nově za mého působení jsme zkoušeli i věci, které nebyly úplně běžné u komerční televize.

A.cz: Jakmile Jiří Janeček oznámil rezignaci, okamžitě se vynořilo vaše jméno. Jak si to vysvětlit?

Protože jsem byl volný na trhu, řada lidí to věděla a hned na začátku jsem sám otevřeně řekl, že mě ta možnost zajímá.

A.cz: Co politická podpora?

Tyhle věci bych nepřeceňoval.

A.cz: Ale víte co: Když jsme hned v počátcích zjišťovali, kdo má největší šance, tak např. poslanci - samozřejmě anonymně - vyprávějí, koho by která strana chtěla...

Tak doufám, že všichni říkají, že jsem to já.

 

 

Právě se děje

Další zprávy