Strážníkům vrátíme radary. Ale pokuty ať pošlou státu

Martina Macková
27. 7. 2008 20:00
Obce a jejich policie versus poslanci. Kdo s koho?
Městští strážníci s diktafony
Městští strážníci s diktafony | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Pokud budou chtít strážníci dál používat radary, vybrané pokuty by měly patřit státu, ne obcím, plánují někteří poslanci.

Ministr vnitra Ivan Langer (ODS) totiž už narychlo sepsal novelu, která mění jen týden staré rozhodnutí parlamentu, které znamená, že od ledna nesmí městská policie měřit řidičům rychlost v obci a udělovat za to pokuty.

Čtěte také: Jak hospodaří stát? Dá miliony na radary, pak je zakáže

Novela má jít už v srpnu do vlády a v září se jí budou zabývat poslanci. Už dnes je ale jisté, že neprojde sněmovnou bez potíží.

Klas: Je to kompromis

Klíčový policejní zákon Langerovi odsouhlasili senátoři s podmínkou, že obratem opraví dva viditelné problémy, které v něm jsou - tedy obcemi kritizovaný zákaz měření rychlosti městskou policií a chybějící pravomoc inspekce ministra vnitra a státních zástupců vyšetřovat trestné činy policistů. Nyní zákon říká, že prohřešky by si měli šetřit policisté sami.

Čtěte také: Nový zákon o policii může přinést komplikace u nehod

Zatímco s druhou opravou zřejmě nebude ve sněmovně problém, navrácení radarů strážníkům bude komplikované. Část koaličních poslanců bude proti.

„Budeme o tom muset znovu jednat. Nesouhlasím s tím, aby strážníci měřili rychlost. Kompromisem by mohlo být, že vybrané pokuty by byly příjmy státu ne obcí," řekl Aktuálně.cz poslanec Jan Klas, který při projednání policejního zákona navrhl změnu, která nakonec odebrala od příštího roku strážníků právo měřit rychlost.

Poslanci ODS Jan Klas, Juraj Raninec, Vlastimil Tlustý
Poslanci ODS Jan Klas, Juraj Raninec, Vlastimil Tlustý | Foto: Ludvík Hradilek

Jeho kompromis má na rozdíl od návrhu ministra ve sněmovně šanci na úspěch. Odebrání práva měřit totiž naposled podpořilo kromě opozice hned 9 poslanců ODS, včetně ministra dopravy Aleše Řebíčka. A také nezařazení Miloš Melčák a Michal Pohanka.

Poslanec Klas má ale i další podmínky. Kromě odvodů do státní pokladny strážníci měli být u měření „vidět" a místo, kde se měří, by mělo být jasně označeno. „Měřit by měli jen na úsecích, které si dohodnou se státní policií," dodal Klas.

Pokuty pro stát? To postrádá smysl

Hlavním argumentem politiků, kteří hlasovali pro konec městských radarů bylo, že obce a jejich strážníci měření využívají k tomu, aby si naplnily obecní kasy.

„Mnohde peníze získané z pokut nestačí ani na pokrytí nákladů na vlastní provoz měřícího zařízení," uvedl Oldřich Vlasák, předseda Svazu měst a obcí ČR. To potvrzuje i poslanec Zdeněk Boháč (ODS), šéf podvýboru pro obecní a městské policie sněmovního bezpečnostního výboru.

„Například Pardubicích nebo v Přerově vybrali strážníci na pokutách  jen jednu desetinu procenta z městského rozpočtu. A měření rychlosti obvykle věnují asi dvě procenta svého času," řekl Aktuálně.cz Boháč.

Nejnovější nápad, aby strážníci odevzdávaly pokuty do státního rozpočtu, už nyní kritizuje výkonný místopředseda Svazu měst a obcí Jaromír Jech. „Kdyby státní policie byla schopná zajistit pořádek na silnicích, starostové by nikdy za radary neutráceli. Jde především o to naučit Čechy jezdit slušně. A teď po nás poslanci budou chtít, aby měřidla koupili, provozovali a peníze odevzdali státu?" řekl Aktuálně.cz Jech.

„Je vidět, že budeme muset s poslanci jednat. Žijí ve věži ze slonovinové kosti parlamentu a neví, jak to v obcích chodí. Tento návrh postrádá smysl," dodal.

Čtěte také: Senát schválil i přes chyby policejní zákon

 

Právě se děje

Další zprávy