Praha - Ministr školství chce v příštích třech letech poslat učitelům základních a středních škol dohromady 15 miliard korun.
Ondřej Liška přidal tuto položku do výčtu ve svém balíčku, jenž čítá dohormady 80 miliard a který ministr předkládá vládě.
Liškův balíček nazvaný "Vzdělat a Vydělat" má být jedním z nástrojů, jak se postavit světové hospodářské krizi. Investice do vzdělání už mezi hlavní priority zdejších protikrizových investic zařadil i vládní tým ekonomů NERV.
Třetina na obsolventy
V Liškově balíčku jsou peníze rozděleny tak, že učitelé základních a středních škol dostanou zmíněných 15 miliard korun.
Třetina umožní přijmout absolventy vysokých i středních škol a zaměstnat je jako asistenty učitelů. Dvě třetiny půjdou do kvality výuky.
Čeští žáci se díky tomu mají lépe umístit v mezinárodních průzkumech matematické i čtenářské gramotnosti. Mimořádnou pozornost slibuje ministr výuce angličtiny, kde čeští žáci v mezinárodním srovnání rovněž kulhají.
5 miliard na vzdělávání dospělých
Ministr Liška chce také vzdělávacím balíčkem urychlit probíhající vzdělávací reformy na úrovni vysokých i základních škol.
Zároveň doporučuje zcela nové kroky. Starším lidem stát nabídne vouchery za 4,5 miliardy korun, aby za ně získali novou kvalifikaci v systému celoživotního vzdělávání.
Firmy dostanou poprvé možnost, aby odečítaly z daní náklady za výzkum, který budou financovat na vysokých školách a státních vědeckých ústavech.
Projekt slibuje, že se bude užitek všech utracených peněz - celkem má jít o zmíněných 80 miliard - důsledně kontrolovat.
Například se bude sledovat, do jaké míry může stavba vědeckých ústavů zvýšit výkonnost českých vědců v mezinárodním měřítku a do jaké míry se jejich vynálezy uplatňují v průmyslu.
Jako ve Finsku
Ministr Liška v návrhu tento směr investice do vzdělání zdůvodňuje mimo jiné finským příkladem.
"V některých zemích, například ve Finsku, investice do vzdělávání a výzkumu a vývoje rostly dokonce i během prudké ekonomické recese, a naopak se staly základem boje proti této recesi a zdrojem tzv. finského zázraku."
Liška tím připomíná, jak finská vláda reagovala na krizi počátkem devadesátých let. Díky zvýšení učitelských platů se dostala kvalita finských škol do světové špičky, díky investicím do průmyslového výzkumu se stalo Finsko nejsilnějším hráčem na trhu s mobilními telefony.