Praha – Na přímý kontakt s lidmi sázejí v poslední době politické strany čím dál víc a ani letošní klání o křesla v Senátu a v zastupitelstvech obcí nebude výjimkou. Kontaktní kampaň bude klíčová hlavně pro menší, lokální uskupení, která zatím lidé moc neznají a která nedisponují potřebnými financemi.
"Hodně se budeme soustředit na komunikaci na sociálních sítích, kde se pohybuje velká část naší cílové skupiny. Ale samozřejmě povedeme i klasickou uliční kampaň, na tu se chceme hodně soustředit," potvrzuje lídr společné kandidátky Žít Brno a pirátů na brněnský magistrát Matěj Hollan. "Ukazuje se totiž, že oslovování lidí je nejefektivnější, zvlášť ve chvíli, kdy na kampaň nemáme takové prostředky jako velké strany," dodává aktivista.
"Jsme v podstatě každý den někde. O víkendech máme například občerstvovací stanice na cyklostezkách, kde naši kandidáti rozdávají sportovcům občerstvení," potvrdila deníku Aktuálně.cz Radka Hrstková z hnutí Pro Prahu, jehož lídrem je Zbyněk Passer, bratr miliardáře Radima Passera. Kontaktní kampaň už přitom hnutí rozjelo o prázdninách, v září ji chce ještě zintenzivnit. Na plakátech navíc hnutí vyzývá lidi, aby kandidátům posílali podněty ke zlepšení života v Praze.
Naopak spíše umírněně vidí využívání kampaně v ulicích bývalý primátor a nyní lídr vlastního uskupení Jan Kasl. "Vyvážený mix je myslím ten správný výraz. Nemůže být dominantní kontaktní kampaň, když máte kandidátů, kolik máte. Ne všichni jsou známí, ochotní, někdo fyzicky nemůže," říká Kasl s tím, že v kampani bude sázet i na klasické formy, jako jsou billboardy nebo inzerce na internetu.
Koblihy, zmrzlina a čelní představitelé na drátě
Ven do ulic ovšem budou vyrážet i velké strany, které si uvědomily, že jen billboardy a letáky už jim volby nevyhrají. "Potkávat se s lidmi je podstatou politiky, billboardu či reklamě na internetu volič své problémy sdělí jen velmi těžko," domnívá se dvojka pražské kandidátky ČSSD Petr Dolínek.
Na kolik vyjde kampaň?
Přestože se v říjnu uskuteční hned dvoje volby naráz, strany na ně vynaloží řádově zlomek financí než na volby do Poslanecké sněmovny. Většina partají ovšem dává jen část peněz, zbytek prostředků si shání buď krajská sdružení, nebo sami kandidáti.
Nejvyšší sumu vyčlení sociální demokracie, která na komunální volby přispěje ze stranické pokladny 35 miliony, kandidátům do Senátu potom pošle 25 milionů. Hnutí ANO podle mluvčí Lucie Kubovičové pošle na komunální kampaň 13 milionů, na senátní potom o dva miliony méně.
TOP 09 plánuje poslat na obecní volby pět milionů, mezi uchazeče o křeslo v senátu potom rozdělí 6,4 milionu. ODS pošle každému kandidátovi pro první kolo 100tisíc korun. "Výdaje na senátní kampaň z centrálního rozpočtu nepřesáhnou 8 mil. Kč," upřesňuje mluvčí Jana Havelková. Komunální kampaň podle ní bude "velmi úsporná".
Komunisté předpokládají, že náklady na předvolební boj nepřesáhnou v součtu deset milionů korun, nejmenší vládní strana KDU-ČSL vydá celkem 8 milionů.
V milionových částkách se budou pohybovat i malá uskupení, která kandidují v Praze v obecních volbách. "Náklady na kampaň dosud nepřesáhly 5 mil. Kč. Umíme sehnat věci levně, využíváme last minute nabídek na venkovní výlepy,“ říká mluvčí Pro Prahu Radka Hrstková. Uskupení 65 demokratů Jana Kasla pak čeká, že se vejde zhruba do tří milionů.
Naproti tomu bude mít velmi úspornou kampaň koalice pirátů a hnutí Žít Brno. "Předpokládám, že se nám podaří dostat mezi 200 až 300 tisíc," říká lídr kandidátky Matěj Hollan.
Jen během září a začátku října potom chtějí sociální demokraté uskutečnit po celé metropoli na čtyři stovky setkání s voliči. Podobně jako Pro Prahu i ČSSD chce být v úzkém kontaktu s tím, co lidé považují za podstatné. "Kdokoliv může vyfotit to, co se mu v jeho okolí nelíbí a chtěl by změnit, a následně tuto fotografii vložit i s popisem na webovou stránku www.projektpraha.cz," přichází s vlastním konceptem ČSSD. Zřídí navíc zvláštní telefonní číslo, které u sebe vždy bude mít některý z čelných politiků pražské organizace.
Z velkých stran bude klást velký důraz na přímý kontakt politiků s potenciálními voliči zejména hnutí ANO. "V té je hnutí ANO velmi silné. Počítáme, že předseda hnutí pan Babiš bude spolu s kandidáty opět rozdávat koblihy, bude se točit zmrzlina," potvrdila mluvčí hnutí Lucie Kubovičová, že strana sáhne k modelu, který použila už před loňskými úspěšnými volbami do Sněmovny, přičemž do regionů budou kromě Andreje Babiše i ministři a poslanci.
Pravice má aplikace na billboardy
Žádné velké novinky, alespoň co do formy, nechystají ani pravicové strany. "Kampaň bude velmi podobná předchozím. Samozřejmě, i vzhledem k charakteru voleb, které jsou lokální, tak bude hodně založena na kontaktní kampani, na osobním setkávání," sdělila tisková mluvčí TOP 09 Martina Týblová.
Podobně mluví i její kolegyně z ODS Jana Havelková. "Jednotliví kandidáti se samozřejmě zapojí osobně. Zejména u senátních voleb to každý pojímá hodně individuálně. Jeden kandidát třeba běhá ve svém obvodu určitý počet kilometrů, aby doběhl do Senátu, takže to bude hodně rozličné," vysvětlila Havelková.
Obě strany přitom chtějí dát kandidátům volnou ruku například při tvorbě billboardů. "Zprovoznili jsme 'samoobsluhu' na plakáty. Každý si může nahrát vlastní fotku, zobrazí se tam logo. Takže to vždy bude mít podobný vzhled, měnit se budou pouze fotky a hesla. Kromě úspory času je to i úspora prostředků," vysvětlila Týblová.
S podobnou věcí přichází i ODS, která v některých senátních obvodech podpořila kandidáty právě TOP 09 a naopak. Pro tu externí agentura připravila aplikaci LayAutomat, díky které si každý kandidát bude moci vytvořit vlastní grafické materiály.
Reklamky? Ne, strany si kampaň dělají samy
Komunální a senátní volby přitom právě pro reklamní agentury nejsou žádným zlatým dolem. Většina partají si totiž kampaň připravuje sama, služeb reklamek využívá pouze pro už zmíněné grafické zpracování materiálů.
Jedinou výjimkou mezi velkými stranami tak je ANO. Babišovu hnutí totiž z velké části pomáhá americká agentura Penn Schoen Berland a spolu s ní i poradce Alexander Braun. Ten za éry Jiřího Paroubka radil ČSSD, ale v jeho životopise najdeme i taková jména jako Tony Blair nebo Hillary Clintonová.
Těsnou spolupráci s profesionály přiznává i Kasl, kterému s kampaní pomáhají agentury Taktiq a Mediacom. "Spolupracujeme i s grafiky a kreativci jako fyzickými osobami," dodal Kasl tím, že se jeho uskupení podílí na finální podobě kampaně.