Praha - ODS si utahuje opasky. Projeví se to nejen v kampani ke sněmovním volbám, ale i v těch následujících senátních a komunálních.
Oficiálně se mluví o úspoře v řádu sedmdesáti milionů korun. Ubyde bilboardů, inzerátů i obřích koncertů na náměstích.
"Budeme preferovat výraznost a kvalitu před množstvím," řekl Aktuálně.cz mluvčí ODS Martin Kupka.
"A každou korunu budeme obracet víc než loni," doplnil ho šéf ODS na Pardubicku, poslanec Daniel Petruška.
Z plakátů za lidmi
Politiky ODS krize donutí šetřit a chodit víc mezi lidi. "Chceme dělat kontaktní kampaň, bude to chtít ovšem hodně odvahy si nechat od nespokojených voličů vynadat za to, co jsme v posledních měsících předváděli. V tomto bude kampaň asi hodně těžká," uvažuje nahlas šéf ODS v Ústeckém kraji Jan Kubata.
Hlavní soupeř - ČSSD - už na Ústecku rozjela kampaň naplno.
Oranžové bilboardy s podobiznou volebního lídra Jiřího Paroubka jsou vidět všude. Sekunduje mu na nich číslo 5 na kandidátce, šéf ústecké ČSSD a osobní přítel Paroubkových Petr Benda. Kraj nadto brázdí předvolební hokejová šou šéfa socialistů s Jiřím Šlégrem.
"Množství vždycky neznamená kvalitu. Nebudeme mít masivní kampaň, jakou má sociální demokracie. V době hluboké krize se musí strana chovat jako každá rodina," nebojí se konkurence Kubata.
"Bude nás vidět míň než sociální demokraty," přiznává Zbyněk Stanjura, šéf moravskoslezské ODS. "O to víc budeme chodit mezi lidi."
Konec masáže voličů, střízlivíme
Krajští politici se snaží ve finanční krizi, která stranu postihla, najít i pozitiva. Připouštějí, že je méně peněz naučilo přemýšlet o kampani jinak, než tomu bylo u posledních sněmovních voleb.
"Krize je školením nejen pro politiky a volební kampaně. Není samozřejmé, že se daří. Určitě nás to naučilo dělat kampaň stejně efektivně a stejně dobře," zní z úst Libora Karáska, šéfa ODS ve Zlínském kraji.
"Masáž veřejnosti billboardy je kontraproduktivní a lidi už to začíná obtěžovat," myslí si nadto Josef Pavel, který řídí ODS v Karlovarském kraji.
Podobně přemýšlí i exministr spravedlnosti Jiří Pospíšil, jenž vede stranu na Plzeňsku. "V této politické atmosféře si netroufnu odhadnout, nakolik jsou předvolební kampaně schopny voliče oslovit. Jsem k tomu relativně skeptický, přiznám se. Přínosnější je podle mne představit lidem kandidáty, kteří za nás v regionech kandidují, a náš volební program," řekl Pospíšil Aktuálně.cz.
"Zažil jsem dobu, kdy se na volební kampaně nedávaly takové peníze. Dělali jsme to víc svépomocí. Vracíme se do těch střízlivějších let," hodnotí situaci Josef Pavel, který je členem ODS téměř od jejího vzniku. Členové ODS v Karlovarském kraji například pomohou s reklamou. "Chtějí například umístit volební poutač do výlohy svého obchodu nebo do okna domu, který je na náměstí."
Do vlastních kapes
Že centrální stranická kasa vysychá, ví se v krajích už delší dobu. Jen kvůli neuskutečněným volbám přišla ODS loni o 100 milionů korun. Je zatížena úvěrem a o dalších způsobech financování kampaně ještě není rozhodnuto.
Regionální politici tak budou muset opět sáhnout do vlastních kapes a zkusit znovu přesvědčit sponzory. "Jsme na to zvyklí," říká místopředseda ODS a šéf středočeské organizace Petr Bendl. "Máme štěstí, že máme značnou členskou základnu, očekáváme příjmy z jejich příspěvků. Také jednotliví kandidáti budou muset sáhnout do peněženek a pomoci," řekl Jan Kubata. S hledáním sponzorů to podle krajských šéfů bude horší. "Jednou už nám peníze dali a část z nich přišla vniveč," konstatoval Daniel Petruška.
"Buďme upřímní, politici se připravují také na senátní a komunální volby. Část peněz, které získáme od sponzorů, musí jít také na ně," upozornil Jiří Pospíšil na další důležitý fakt.
"Souběh voleb je nepochybně komplikací. Tím pádem musejí být ty kampaně úspornější," doplnil jej šéf olomoucké krajské organizace Ivan Kosatík.
Propagační a volební materiály straně zůstaly z loňského roku, část z nich taky půjde využít i v letošní kampani. "Bavíme se o naplánovaných inzerátech, plakátech a o tom, co budeme posílat do domácností. Teď nebudu prozrazovat víc," uvedl předseda senátu Přemysl Sobotka, který vede ODS na Liberecku.
Méně poutí a koncertů
Vedle úspornější outdoorové reklamy ODS plánuje seškrtat výdaje na volební mítinky.
"Měli jsme mít volební stánek ODS na hlavních náměstích ve všech okresních městech... Teď to bude jen v krajském městě v Olomouci," přiznává finanční tíseň Ivan Kosatík.
"Dělali jsme Modrou pouť a bylo zvykem projet ta větší města, v horké fázi kampaně jsme měli 30 měst, každý den. Lidé čekají, že se u nich ukážeme. Letos poutě nezrušíme, pravděpodobně je ale budeme muset zredukovat," popsal situaci na Pardubicku Daniel Petruška.
Vedle regionálních kampaní poběží také její centrální část, která opět počítá s Městečky řešení, tedy volebními centry ODS ve městech po celé České republice.
"Centrální kampaně budou s těmi regionálními provázané. Snažíme se tak krajům ulevit a alespoň trochu pomoct," uvedl mluvčí strany Martin Kupka. Vedení ODS zatím stále nerozhodlo, zda krajům bude moct dát i peníze.
"Počítáme s tím, že nepřijde nic. S tím jsme vyrovnaní, že to tak bude," zní realistický odhad Zbyňka Stanjury. "Nemáme to definitivně vyřešené. Rozhodne to příští výkonná rada," tvrdí Bendl.