Praha - Ministr dopravy Vít Bárta (VV) vyměnil prvního člověka, který je odpovědný za silniční investice v posledních čtyřech letech.
Bárta odvolal šéfa státní investorské firmy Ředitelství silnic a dálnic Alfreda Brunclíka a krátce nato jmenoval nového ředitele této mocné insituce. Bude jím - pro zaměstnance ŘSD zcela neznámý - Jiří Švorc.
Působil v oblasti pozemního stavitelství jako stavbyvedoucí a manažer, v jeho profesním c.v. lze najít zaměstnání ve společnostech OMV, Globus a OBI.
Nastražené miny
Ministr Bárta oficiálně zdůvodnil změnu tím, že dosavadnímu vysoce postavenému státnímu úředníkovi nedůvěřoval. "Nevěřím tomu, že kroky, které činí, nejsou ve skutečnosti proti mé osobě," řekl Bárta pro server iDnes, který informaci o Brunclíkově odvolání přinesl.
Důkazem má podle minitra například být příprava podkladů, které dostal před tím, než rozhodl o úsporách v resortu. Na jejich základě Bárta vystavil stopku mnoha dopravním stavbám.
Mezi nimi i mostu v Bohumíně a přípojce Místecká na D47.
Sám si však prý na místě ověřil, že jde o důležité dopravní uzly a stavby zastaveny být zřejmě neměly. Serveru ministr řekl, že mu nebylo zdůrazněno, o jak kritická dopravní místa jde. Prý šlo o "miny", které mu ŘSD nastražilo.
Změna plánu
Ministr dopravy nakonec minulý týden odnesl ministru financí Kalouskovi jiný návrh, jak ušetřit.
Avizované zastavení většiny silničních staveb se konat nebude, peníze navíc se podle ministra získají na úkor výstavby železničních úseků.
Bárta oznámil, že zastaví 31 železničních staveb, čtyři rozestavěné silnice ze šestnácti a zastaví se 16 plánovaných staveb, které ještě nezačaly.
Největší úspory ve stavbách silnic potkají Moravskoslezský kraj. Nebude se pokračovat právě ve stavbě obchvatu Bohumína, nepostaví se ale ani jiné plánované obchvaty: třeba České Lípy či Chrudimi.
Právě odsud se ozývají první ostré protesty. Obce a Pardubický kraj chtějí zvrátit zastavení stavby R35 a obchvatu Chrudimi, které měly stát 3,5 miliardy korun.
Asfaltový triumvirát
Odovolaný Bunclík, šedesátiletý absolvent ČVUT, patřil ke třem lidem, kteří o dálnicích rozhodovali od roku 2007, kdy vedení resortu převzal ministr Aleš Řebíček z ODS.
Brunclík společně s prvním náměstkem Jiřím Hodačem a předsedou Státního fondu dopravní infrastruktury Gustávem Slamečkou vybírali, do jakých dálničních a silničních staveb se bude investovat.
Rozhodovali podle pravidla „investovat do připravených staveb" a odmítali stavby hodnotit podle jejich přínosu pro ekonomiku a životní prostředí. Brunclík byl kromě toho odpovědný za přípravu projektů, zadávání zakázek a kontrolu výstavby.
Důsledkem dosavadní praxe je situace, kdy jsou rozestavěny a připravovány desítky dálnic, rychlostních silnic i silnic I. třídy, přitom na pokračování všech nejsou peníze.
Brunclík se svými kolegy ignoroval plán výstavby dálnic GEPARDI, který připravila Paroubkova vláda v roce 2006. Na naléhání a ve spolupráci s Evropskou komisí až letos na jaře vypracovali náhradní plán s názvem SESTRA, investice se však podle něho dosud neřídí.