Policie ze silnic stáhne zbytečné značky

Pavel Baroch, čtk
11. 7. 2006 0:00
Praha - Změny vyvolané bodovým systémem nekončí. Policie prověří, zda některé značky nebrzdí auta zbytečně. Na internetu mezitím vznikají petice.
Policejní kontrola
Policejní kontrola | Foto: Ondřej Besperát

Nový bodový systém a přísnější tresty za dopravní přestupky platí přesně deset dní a nenechává takřka nikoho klidným.

Policisté se po protestech řidičů chystají prověřit, zda na některých místech značky zbytečně neomezují rychlost jízdy. Z takových lokalit by měly zmizet. Dopravní policisté v krajích musejí do konce týdne v rámci akce Čisté silnice značení zkontrolovat.

Foto: Ondřej Besperát

CHYBY V PRAVIDLECH

  • Kdo zaplatil pokutu za překročení rychlosti o 3 km/h nebo méně, může si stěžovat a žádat vrácení peněz. Podle policie je pokuta protiprávní. PODROBNOSTI ČTĚTE ZDE

Některé radnice iniciativu policie vítají. "Jsou případy, kdy je rychlost omezena na 30 kilometrů v hodině jenom proto, že tam před deseti lety opravovali silnici a značku poté neodstranili," řekl ČTK například starosta Nového Strašecí na Rakovnicku Jakub Kleindienst.

Jinde se úředníci obávají protestů obyvatel. "Zájmem lidí v mnoha případech je například snížení rychlosti na 30 kilometrů v hodině v jejich ulicích. Myslím si, že případné odstranění některých značek by proto mohlo vyvolat i nevoli," řekl ČTK například Lubomír Hrabák z dopravního odboru hradeckého magistrátu.

Politici chtějí bodový systém měnit

V nápadech, co by se v nových pravidlech mělo změnit, se už teď předhánějí také politici.

Vznikající sdružení ChceteZmenu žádá úpravu tvrdých trestů za dopravní přestupky. Politici tvrdí, že žádostem vyhoví.

Foto: Aktuálně.cz

TEST PRAVIDEL

  • Prvního července se na českých silnicích odehrála revoluce. Jak jste připraveni na změny v předpisech? Vaše znalosti prověří náš test. VYZKOUŠEJTE SI SVÉ ZNALOSTI ZDE

Jenže kvůli vládní i parlamentní krizi může novelizace zákona o silničním provozu trvat dlouhé měsíce. Anebo se na ní dokonce začne pracovat až za rok. ODS, KDU-ČSL a Strana zelených se v koaliční smlouvě dohodly, že dopady zákona o silničním provozu vyhodnotí po roce jeho fungování a následně se rozhodnou, jak s ním dále naloží.

K další novelizaci zákona se už přihlásili vedoucí představitelé obou nejsilnějších stran - ODS a ČSSD. A ani odstupující ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) nevylučuje, že by se zákon mohl po určité době upravit.

Občanské sdružení už jednalo s poslanci

Bezprostředně poté, co na silnicích začaly prvním prázdninovým dnem platit nová, přísnější pravidla, vznikl na internetových stránkách nový portál ChceteZmenu.cz - Motoristé proti šikaně.

"Cílem portálu je novelizovat zákon tak, aby zůstala opatření zvyšující bezpečnost provozu, a naopak byly odstraněny pasáže šikanující motoristy," uvádí autoři stránek, kteří už zakládají občanské sdružení CheteZmenu.cz - Motoristé proti šikaně.

NA SILNICÍCH UBYLO MRTVÝCH

Do sdružení se podle člena přípravného výboru Roberta Vašíčka přihlásilo přes dvě stě lidí. Na stránkách se teď diskuje o podobě petice, kterou chce hnutí předat poslancům. Denně se na stránky vznikajícího sdružení přihlásí tisíce lidí.

Sdružení chce například prosadit, aby policisté a strážníci tolerovali překročení povolené rychlosti o deset procent. "Byl by to přestupek, který by se řešil domluvou," řekl deníku Aktuálně.cz Vašíček.

Za takový přestupek by se ani neměly dávat trestné body. Teď platí, že za překročení povolené rychlosti v obci o méně než dvacet kilometrů a mimo obec o méně než třicet kilometrů v hodině se na místě dává pokuta tisíc korun a řidiči se připíšou dva trestné body.

Policejní kontrola v Budiměřicích
Policejní kontrola v Budiměřicích | Foto: Ondřej Besperát

Sdružení by uvítalo i to, kdyby se na některých místech v obcích zvýšila povolená rychlost na sedmdesát kilometrů a na vybraných úsecích dálnic na 160 kilometrů v hodině.

Zakládající člen sdružení Robert Vašíček uvedl, že o svých požadavcích hovořil s některými poslanci z různých stran.

"Předběžně už existuje určitá podpora, ale zatím nemohu konkrétně jmenovat, kdo nám ji slíbil," řekl deníku Aktuálně.cz Vašíček.

Vybijte si svůj vztek na internetu

Internetovou stránku zaměřenou na nové předpisy založil i někdejší mluvčí Unie svobody Patrik Nacher. Na rozdíl od ChceteZmenu.cz ovšem nechystá žádnou petici ani přímo nepožaduje změnu přísných pravidel.

Smyslem serveru je, aby si motoristé předávali své zkušenosti ze silnic nebo si radili, kde se dají sehnat vhodné autosedačky.

Nacher zároveň nabízí řidičům, aby si svůj vztek na nové předpisy vybili v jeho diskusním fóru. "Lidé jsou občas naštvaní právem. Zákon postihuje i slušné řidiče," vysvětluje Nacher.

ODS i ČSSD chce zákon změnit

Aleš Řebíček (ODS), který by mohl v křesle ministra dopravy nahradit Milana Šimonovského, počítá s tím, že zákon o silničním provozu změní.

Aleš Řebíček
Aleš Řebíček | Foto: ODS

"Novelizovat se bude určitě," řekl deníku Aktuálně.cz Řebíček. Nezamlouvá se mu například výše některé pokut, pokládá je za příliš tvrdé.

"Průměrná mzda je bezmála dvacet tisíc korun, ale některé pokuty jsou až padesát tisíc," upozornil Řebíček.

Nelíbí se mu ani přísný postih za rychlou jízdu, více by se podle Řebíčka měly diferencovat tresty za nepřiměřenou rychlost v obci a na dálnici.

Dodal, že by naopak ponechal v platnosti celoroční svícení vozidel nebo povinné používání dětských autosedaček.

Jenže aby mohl na změně zákona začít pracovat, musí se nejprve stát ministrem dopravy, což je v současné politické krizi nejisté.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

BUDE AMNESTIE PRO POTRESTANÉ ŘIDIČE?

Také předseda ČSSD a odstupující premiér Jiří Paroubek je pro novelizaci zákona o silničním provozu. Nelíbí se mu třeba, že bodový systém je na rozdíl od Německa či Polska příliš tvrdý.

"Například ekvivalentem našich dvanácti bodů je v Německu bodů osmnáct, v Polsku dvacet," napsal Paroubek v Hospodářských novinách.

"Musíme jednoznačně zákon upravit a dopracovat, musíme to udělat velmi rychle a zároveň bychom měli zajistit, aby přílišná tvrdost nedopadla v onom mezidobí na řadu lidí, kteří se k problémům dostanou cestou malých chyb a chybiček," dodal Paroubek.

Už ovšem neuvedl, jak to chce udělat, když je jeho vláda na pokraji demise.

Šimonovský je spíše pro kosmetické úpravy

Odstupující ministr dopravy Šimonovský, který původní návrh připravoval, trvá na tom, že přijatá verze (ačkoli poslanci prosadili mnoho změn) pomáhá snižovat počty nehod, usmrcených i vážně zraněných.

Milan Šimonovský (KDU-ČSL)
Milan Šimonovský (KDU-ČSL) | Foto: KDU-ČSL

"Podle mě je zákon v pořádku," řekl deníku Aktuálně.cz Šimonovský. Nevylučuje ovšem některé úpravy, které by ovšem měla ukázat až praxe.

"Určitě tam najdeme věci, u kterých se ukáže, že jsou nevyvážené," soudí Šimonovský. Podle něho je například otázka, zda za telefonování za jízdy mají být tři nebo jenom dva trestné body.

Šimonovský zároveň nevylučuje, že by se trestné body mohly rozšířit i na další přestupky. "Na jaké, to zatím nedokážu odhadnout," řekl Šimonovský, podle něhož by typově mělo jít o častý dopravní přestupek, který ohrožuje bezpečnost provozu.

Podle ministra by tak bylo nejlepším řešením počkat s případnými změnami rok, jak se dohodly koaliční strany ODS, KDU-ČSL a Strana zelených.

 

Právě se děje

Další zprávy