reklama
 
 

Platy českých učitelů patří k nejnižším v Evropě. Prohlédněte si, kde všude jsou na tom kantoři lépe

27. 6. 2017
Poslanci rozhodnou o tom, zda začne platit kariérní řád pro učitele, podle kterého by se učitelé měli rozdělit do tří stupňů podle kvality a dostávat za to příplatky. Ministerstvo školství slibuje, že se tím zlepší finanční situace učitelů, ale velká část učitelů tomu nevěří. Petici proti kariérnímu řádu podepsalo 20 tisíc učitelů. Průměrné platy českých učitelů na základních školách jsou v relaci k průměrným platům ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců nejnižší nejen ze všech zemí EU, ale i zemí OECD.

České platy učitelů pod průměrem

Česko vykazuje zdaleka nejnižší úroveň učitelských platů a figuruje na posledním místě v porovnání s ostatními evropskými státy. Čeští učitelé berou průměrně 56 procent platu ostatních vysokoškolsky vzdělaných pracovníků, zatímco průměr zemí EU i OECD se pohybuje kolem 86 procent.

0 %100 %

Veřejné výdaje na vzdělávací instituce základního a středního školství jako podíl na HDP

Zatímco srovnání na základě absolutních výdajů může zkreslovat ve prospěch bohatších zemí, relativní srovnání pomocí HDP zohledňuje rozdílné ekonomické podmínky zemí.

StátHodnota v % vůči HDP
Norsko4,7
Dánsko4,5
Island4,4
Belgie4,3
Portugalsko4,2
Velká Británie4,1
Finsko3,9
Irsko3,8
Švédsko3,7
Francie3,5
Průměr zemí OECD3,4
Nizozemsko3,4
Slovinsko3,3
Rakousko3,1
Polsko3,1
Estonsko3,1
Lotyšsko3,1
Itálie2,9
Lucembursko2,8
Německo2,7
Španělsko2,7
Litva2,6
Slovensko2,5
Česká republika2,5
Maďarsko2,3

Náklady na učitelské platy připadající na jednoho žáka na 1. stupni ZŠ v poměru k HDP na hlavu

StátHodnota v %
Lucembursko12,4
Španělsko10,0
Řecko9,8
Dánsko9,8
Portugalsko9,7
Belgie9,0
Německo8,8
Polsko8,7
Norsko8,0
Slovinsko7,8
Rakousko7,6
Itálie7,6
Průměr zemí OECD7,5
Finsko7,3
Irsko7,1
Nizozemsko6,7
Maďarsko6,7
Francie4,5
Slovensko3,4
Česká republika3,1

Podíl učitelů mladších 40 let mezi učiteli na 1. stupni ZŠ

Zájem o vysokoškolskou přípravu na učitelskou profesi je nízký. Mnoho nadaných mladých absolventů ani do učitelské profese nenastoupí a další ze školství záhy odcházejí za lepším výdělkem. Nízká atraktivita platů se také promítá do nízkého zájmu lidí úspěšných v jiných profesích o práci učitele. Důsledkem je velký nedostatek učitelů, především těch mladších, a pomalu a jistě klesající kvalita učitelského sboru.

StátHodnota v %
Irsko60,5
Velká Británie59,9
Lucembursko56,7
Belgie 53,1
Nizozemsko43,3
Švýcarsko41,9
Španělsko41,9
Francie41,7
Průměr zemí OECD40,5
Norsko39,7
Dánsko39,7
Finsko38,1
Průměr EU (22 zemí)37,6
Slovinsko36,1
Slovensko35,1
Polsko35,0
Rakousko33,6
Řecko33,6
Česká republika32,2
Německo31,4
Švédsko31,2
Portugalsko29,8
Maďarsko29,7
Estonsko29,0
Lotyšsko27,0
Litva20,3
Itálie9,6

Zdroj: Think-tank IDEA, OECD

autoři: Markéta Hronová, Tomáš Kunc | 27. 6. 2017

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama