Praha - Dozorčí rada Českých drah může odstranit poslední překážku při prodeji lukrativního pozemku o 7,5 hektaru, který leží přímo v centru hlavního města.
Generální ředitel Českých drah jménem představenstva navrhuje prodat Masarykovo nádraží.
Novým majitelem má být společnost Masaryk Station Development, o niž, jak potvrzuje, má zájem finanční skupina Penta Investments.
Skupina Penta na páteční tiskové konferenci potvrdila, že skutečně má o pozemky i budovy v areálu nádraží zájem. Penta podle vlastního vyjádření nyní "finalizuje jednání o kapitálovém vstupu".
V Masaryk Sattion Development ji bude patřit majoritní podíl. Ve hře jsou nyní už jen formální překážky, pracuje se na doladění smluv.
Podle vyjádření Penty je skupina připravena pozemky odkoupit ještě předtím, než Praha rozhodne, co se v dané lokalitě bude moci postavit. Od toho se ale bude odvíjet budoucí cena parcel. Předjednaná cena 900 milionů korun bude podle Penty ve hře jen v případě, že developer bude moci na pozemcích vystavět 125 000 metrů čtverečních využitelné plochy.
Nádraží by podle všeho mělo v lokalitě zůstat - obklopeno obchody, kancelářemi i byty.
Dráhy: Uvažujeme o prodeji pozemků
Za metr čtvereční by kupec okamžitě zaplatil tři a půl tisíce korun, přitom pozemky v centru Prahy stojí podle cenové mapy 35-50 tisíc korun za metr. Dráhy tak přijdou o dvě a půl miliardy korun.
V dozorčí radě Českých drah zasedají především politici v čele s náměstkem ministra dopravy Lukášem Hamplem z Věcí veřejných, zastoupení mají také TOP 09, občanská i sociální demokracie.
České dráhy, které se dosud k transakcím týkajících se Masarykova nádraží nevyjadřovaly, teď úvahy o prodeji pozemků potvrdily.
Konec rychlodráhy
Aktuálně.cz získalo informace o chystaném prodeji Masarykova nádraží ze tří na sobě nezávislých zdrojů a mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský je výslovně nepopřel.
Na přímý dotaz pak nevyloučil ani informaci, že prodej nádraží prosazuje představenstvo Českých drah. "Určitá jednání už proběhla," připustil.
Podle informací Aktuálně.cz se mělo o osudu nádraží rozhodnout už tento pátek. To mluvčí popřel: "Řádné zasedání dozorčí rady proběhne ve čtvrtek 13. října." Šťáhlavský dodal, že prodej nádraží v programu není.
Odklad jednání dozorčí rady potvrdil i Marek Illiaš z tiskového oddělení ministerstva dopravy: "Hledá se náhradní termín," uvedl Illiaš.
Informace Aktuálně.cz hovoří také o tom, že zároveň byl zrušen dosavadní projekt na rozvoj Masarykova nádraží, na němž měla končit rychlodráha spojující pražské centrum s ruzyňským letištěm a s Kladnem.
Dráhy chtějí prodat i pozemky, na kterých se měly koleje pro rychlodráhu položit. Cestující z Kladna nebo z Ruzyně se tak po kolejích dostanou nejdál do Dejvic.
Penta souhlasí
Penta Investments projevuje o pozemky pod Masarykovým nádražím a v jeho bezprostředním okolí zájem už delší čas.
V sousedství jí totiž už patří pozemky a budovy po bývalém Rudém právu (České polygrafii) a spojením těchto lokalit v samém centru Prahy by vznikl developerský ráj. Unikátní území vhodné pro přestavbu.
"Ano, potvrzuji, že jednáme s Masaryk Station Investment, máme zájem o zmíněné pozemky," uvedl pro Aktuálně.cz mluvčí Penty Martin Danko.
Masaryk Station Investment je většinovým vlastníkem ve společnosti Masaryk Station Development, která spolu s Českými drahami vlastní pozemky pod Masarykovým nádražím a má na ně předkupní právo.
"Čekáme, jak se jednání mezi Českými drahami a Masaryk Station Investment vyvinou, ale pokud by tato společnost vlastnila zmíněné pozemky, rádi bychom ji získali. Pro nás to má s ohledem na dřívější investici do sousedních nemovitostí smysl," uvedl Danko.
Majitelé z Eindhovenu
Že by už nyní existovalo mezi Masaryk Station Investment a společností Penta Ivestments personální propojení, Penta vylučuje, avšak v obchodním rejstříku nelze tuto informaci potvrdit.
Akcie Masaryk Station Investment jsou podle zápisu z června letošního roku rovným dílem rozděleny mezi firmy SUDOP Group a Morávka Centrum.
SUDOP Group je velká projekční firma z Prahy, která patří jejím manažerům.
Morávka Centrum měla v létě celkem šest majitelů. Téměř čtvrtinu akcií vlastnila firma MC Group z nizozemského Eindhovenu, další velký podíl patří švýcarskému občanovi Janu Vítkovi, ke společníkům patří také anonymní akciová společnost Ingrail, kterou před třemi lety zakládaly dvě slovenské firmy.
Právě prostřednictvím zahraničních firem může společnost Masaryk Station Investment ovládat neznámý tuzemský investor.
Konflikt manažerů
Podle výše uvedených zdrojů Aktuálně.cz je návrh smlouvy takový, že Masaryk Station Investment zaplatí za každý metr čtvereční pozemku 8064 korun. Okamžitě však musí uhradit za metr jen 3500 korun a zbytek doplatí během deseti let.
Cena za pozemky byla podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského v dřívějších smlouvách stanovena na 900 milionů korun a nesmí se snižovat.
Své nejcennější pozemky by tak dráhy prodaly za 262 milionů korun.
Plánovaný prodej nádraží způsobil podle informací Aktuálně.cz roztržku mezi generálním ředitelem Žaludou a jeho náměstkem pro správu majetku Milanem Matzenauerem, který prodej odsuzuje.
Mladá fronta Dnes zveřejnila spekulace o tom, že valná hromada Českých drah v nejbližších dnech rozhodne o odvolání jednoho, případně obou manažerů.