Praha - Pověstný sedmý schod už pro ideální teplotu piva není ten nejlepší. Chladit se musí o několik stupínků níž.
Důvod? Globální oteplování.
Tak to alespoň zdůvodňuje jeden z nápisů na originálních pivních táccích, jejichž autoři se snaží otevřít debatu o klimatických změnách i v typickém českém prostředí - v hospodách.
"Prostřednictvím našich pivních podtácků se snažíme hravě, nenásilně a pozitivně vzbudit zájem běžného konzumenta piva o téma globální změny klimatu," uvedli autoři tácků.
"Chceme tak podpořit diskuzi o klimatických změnách v českém prostředí a inspirovat jednotlivce k ekologicky zodpovědnému chování. Chceme upozornit na to, že i malé činy každého z nás se počítají," dodali.
Lepší teplé pivo, než teplá planeta
Kromě to, že "Pivo ze sedmého schodu už není, co bývalo...", se pivaři ve vybraných podnicích sítě The Pub například dozví, že je "Lepší teplé pivo, než teplá planeta".
Kromě jednoduchých hesel jsou ovšem na dvanácti táccích i konkrétní informace. Například, že na jednoho Čecha připadá ročně 12 tun skleníkového oxidu uhličitého (jedno z nejvyšších čísel v Evropě) a kdyby se toto množství rozprostřelo po území republiky, vznikla by vrstva vysoká 90 centimetrů.
Jeden z podtácků zase upozorňuje, jak je pro ovzduší a klima výhodné pít pivo z místních pivovarů, protože se nemusí vozit z obřích pivovarů nákladními auty stovky kilometrů.
Bez dobrého piva to nejde
Akci s pivními tácky vymyslelo pět dobrovolníků, kteří se zapojili do tříletého mezinárodního projektu Challenge Europe, probíhající v patnácti zemích od roku 2008.
Je zaměřen na snižování emisí skleníkových plynů a podporuje uznávaná organizace British Council, která každý rok vybrala tým mladých lidí s netradičními nápady a postupy.
"Pokud chceme Čechy oslovit a pobavit, nemělo by u toho chybět dobré české pivo," vysvětlili autoři "klimatických" pivních tácků, proč zamířili do hospody.
V minulých letech British Council podpořila v Česku například tvorbu ekologických šatů nebo využívání lokálních potravin pro přípravu pokrmů.