Tesco chystá nové lákadlo: Nejekologičtější hypermarket

Pavel Baroch
26. 4. 2010 5:00
Nový chrám konzumu, první svého druhu ve střední Evropě, má mít nulovou uhlíkovou stopu
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Obchodní řetězec Tesco se chce ukázat v lepším, zeleném světle.

Plánuje, že postaví v Česku první středoevropský hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou.

To znamená, že by provozem obří nákupní haly - svícením, topením či chlazením - nevznikal žádný skleníkový oxid uhličitý, který uniká do atmosféry například při spalování uhlí v elektrárnách. Respektive: firma by kromě úsporných technologií zavedla taková další ekologická opatření, která by skleníkové emise z provozu hypermarketu stáhla na nulu.

"Mohli by třeba na střechu namontovat fotovoltaické panely a vyrábět elektřinu. Nebo někde vysadit les, který pohlcuje oxid uhličitý," řekl Aktuálně.cz Viktor Třebický, který se výpočtem uhlíkové a ekologické stopy z různých lidských činností zabývá. (Svou uhlíkovou stopu si můžete vypočítat ZDE.)

Tesco údaje o novém obchodu tají

Společnost Tesco ovšem podrobnosti o novém nejekologičtější nákupním centru tají. Nechce ani říct, kde bude stát.

"Nový hypermarket bude využívat zcela unikátní technologii, kterou bychom rádi představili při otevření obchodu. Stejně tak bychom neradi nyní prozrazovali místo, kde bude nový obchod stát. O všem budeme včas informovat," řekla Aktuálně.cz Eva Karasová, mluvčí společnosti Tesco.

Hypermarket s denním světlem

Tesco bez bližších podrobností prozradilo například jen to, že se chystá využít oxid uhličitý jako médium v potravinářském chlazení, že se na stavbu použije dřevěná konstrukce anebo že do obchodu bude na rozdíl od jiných velkoobchodů svítit sluneční světlo.

Hypermarket. Ilustrační foto
Hypermarket. Ilustrační foto | Foto: Ludvík Hradilek

"Díky tomu spotřebujeme i méně elektrické energie k osvětlení," poznamenala Karasová. Dodala, že v některých případech zákazníci na první pohled poznají, že jde o ekologický prvek.

"Mnohé technologie a opatření přispívající k ochraně životního prostředí ale zákazník nezaznamená," upozornila mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová.

Nejškodlivější je doprava

Vojtěch Kotecký z ekologického Hnutí Duha upozornil, že u hypermarketů je největším ekologickým problémem doprava.

Obchody na okrajích měst nutí lidi jezdit na nákupy autem, zboží se tam mnohdy vozí přes půlku zeměkoule. Například banány z jižní Ameriky nebo jablka z Afriky.

"Hypermarket může zavést mnoho užitečných ekologických opatření, ale doprava je problém," řekl Aktuálně.cz Kotecký. Dodal, že nové velkoplošné obchody navíc zabírají půdu na okrajích měst a mění krajinu. "Zabetonováním krajiny vzniká jiný ekologický problém," poznamenal Kotecký.

Většina obchodů v poslední době zelená

Plán společnosti Tesco zapadá do současného trendu velkých obchodů a dalších firem, které se v posledních letech předhánějí v různých ekologických opatřeních.

Například IKEA oznámila, že by chtěla, aby všechny její obchody, sklady nebo kanceláře byly zásobeny elektřinou a teplem výhradně z obnovitelných zdrojů energie.

Foto: Středočeský krajský úřad

"V roce 2008 jsme na českém trhu investovali do nákupu stoprocentní obnovitelné elektřiny. Odhadujeme, že se nám díky tomuto kroku podařilo snížit emise oxidu uhličitého vyprodukované obchodními domy IKEA v České republice o 81 procent," uvedla IKEA.

Ani Tesco nezůstává pozadu. "Od roku 2006, kdy se aktivně věnujeme ekologicky šetrnému provozu, se podařilo dosáhnout šestnáctiprocentní úspory v emisích oxidu uhličitého na metr čtvereční prodejní plochy," uvedl obchodní řetězec.

 

Právě se děje

Další zprávy