Otázky po nehodě: Jsou stevardi v autobuse nezákonní?

Jiří Hloušek
30. 9. 2008 7:35
Zákon je nezná, chodit v dálkovém autobuse se nesmí
Budoucnost dvou stovek stevardů a stevardek je nejistá
Budoucnost dvou stovek stevardů a stevardek je nejistá | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Brno - V souvislosti s tragickou nehodou autobusu společnosti Student Agency poblíž italské Padovy vyvstala otázka, zda se mohou stevardi a cestující za jízdy pohybovat po autobusu..

"Pokud bychom chtěli striktně a formálně dodržovat zákon, je činnost stevarda v rozporu se zákonem o silničním provozu," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Nehodu, při které minulý týden zahynula dvaadvacetiletá stevardka, zřejmě způsobil řidič nákladního vozidla, jenž autobusu zkřížil cestu. Dívka v tu chvíli naneštěstí seděla vedle řidiče, na nejméně bezpečném místě ve voze, ačkoliv má vyhrazena ještě dvě další místa.

Autobus však může havarovat nebo prudce zabrzdit i ve chvíli, kdy stevard roznáší kávu či noviny.

Roli hraje to, zda je autobus podle technického průkazu vybaven místy k stání.  Pokud nejsou v autobuse homologována, musí cestující sedět. Dálkové autobusy Student Agency místa pro stání nemají, což Aktuálně.cz potvrdil i ředitel firmy Radim Jančura.

"Toto jsme s ministerstvem řešili a zprvu pohyb cestujících nedovolilo. Posléze to odvolali a dospěli jsme k tomu, že cestující smějí chodit za jízdy na toaletu, pokud mají svoji sedačku," sdělil své stanovisko.

Zákon stevarda nezná

"Neexistuje jednoznačný právní výklad role stevarda - žádné právní předpisy tuto roli neřeší. Žádný právní předpis však ani nezakazuje dopravci poskytovat služby. Zákon o silniční dopravě zná pouze termín průvodčí vozidla; jeho práva a povinnosti nedefinuje," dodává méně jednoznačně mluvčí Hanzelka.

Ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Josef Pokorný naopak míní, že problematiku zákon ošetřuje dostatečně. "Záleží na tom, zdali má autobus v homologaci povolena místa pro stání. Tím to končí," říká.

Autobusy dělí na městské, kde jsou místa na stání a omezená maximální rychlost, meziměstské s místy na stání s vyšší povolenou rychlostí a na dálkové bez míst na stání s nejvyšší povolenou rychlostí a sedadly vybavenými bezpečnostními pásy.

Jako v letadle, říká expert

Expert BESIP na dopravní bezpečnost Jaroslav Hořín v pohybu stevardů na palubě autobusu nevidí zásadní problém. "Při plynulé jízdě mnoho nebezpečí nehrozí, situace se dá přirovnat k servisu v letadlech. Ani tady není jisté, kdy přijde turbulence, a letuška se může uhodit do hlavy."

"Pokud by však autobus prudce zabrzdil, samozřejmě platí fyzikální zákony. Stejně jako v městském autobuse či tramvaji. Bezpečnost stevardů musí řešit dopravce interními předpisy," říká a také míní, že z hlediska zákona je problematika nedořešená.

Jančura je ochoten služby zrušit

Student Agency nabízí služby stevardů jako jediný autobusový dopravce. Zaměstnává jich na dvě stovky. Ředitel ani po nehodě nepovažuje jejich povolání za rizikové.

Jančura je z úmrtí stevardky nešťastný. Hodlá odškodnit rodinu, a bude-li to nutné, vzdá se stevardek v autobusech úplně
Jančura je z úmrtí stevardky nešťastný. Hodlá odškodnit rodinu, a bude-li to nutné, vzdá se stevardek v autobusech úplně | Foto: Jan Langer

"Jakmile ale nabudu dojmu, že je povolání stevardů rizikové, tak je zruším. Kávu a noviny mohou cestující dostat při nástupu. Ušetřilo by to i náklady," říká.

Jako zájem o bezpečnost zdůvodnil absenci stevardů ve svých vozech ředitel Asiany Alexej Litvin, jenž provozuje zlomek linek v porovnání s SA. "Nemáme stevardky, proti tomu stojíme už od začátku. Dříve nebo později to skončí nějakým smrtelným úrazem," řekl před necelým rokem pro Týden.cz.

Stala se nesmírná tragédie

Při nehodě linkového spoje do Neapole zahynula mladá stevardka z Plzeňska, která pro společnost pracovala dva roky. Slovinský kamion pravděpodobně vybočil bez použití směrovky z odstavného pruhu a zablokoval cestu autobusu. Jeho řidič se snažil prudkým manévrem vyhnout, zavadil o něj však pravou přední částí.

Čtěte také: Stevardka Student Agency zahynula při nehodě v Itálii

Že by byla vyprodána dvě místa vyhrazená pro odpočinek stevardů, Jančura odmítá. "Tyto místa není u dálkových spojů možné rezervovat, jsou blokována."

Firma hodlá žalovat řidiče kamionu. S odškodněním rodiny dívky nebude agentura čekat na ortel soudu, ale finanční náhradu očekává i ze strany viníka.

Úmrtí stevardky je první tragédií ve voze SA. Takto se před dvěma lety převrátil žlutý expres nedaleko Nového Jičína. Cestující vyvázli s lehkými zraněními
Úmrtí stevardky je první tragédií ve voze SA. Takto se před dvěma lety převrátil žlutý expres nedaleko Nového Jičína. Cestující vyvázli s lehkými zraněními | Foto: Aktuálně.cz

Úprava zákona? V nedohlednu

Upřesnění pohybu stevardů na palubě autobusu by mohla přinést úprava zákona, na které přes rok pracuje třicetičlenná expertní skupina ministerstva dopravy.

"K žádnému konkrétnímu závěru ovšem nedošla. Autobusy ani příliš neřeší, spíš bodový systém, maximální rychlost na dálnici a používání mobilu při řízení," říká expert Hořín.

"Ministerstvo dopravy nepovažuje činnost stevardů za něco, co by zásadním způsobem ohrožovalo bezpečnost cestujících," uzavírá mluvčí Hanzelka s tím, že kontrola bezpečnosti autobusů je v pravomoci policie a úřadů bezpečnosti práce.

 

Právě se děje

Další zprávy