reklama
 
 

Boj o cestující: Student Agency zbrojí. Chce železnici

17. 12. 2007 14:30
Konkurence v osobní vlakové dopravě

Česko- Žluté autobusy bodují, a tak Student Agency ambiciózně míří na koleje.

Půjde-li vše podle plánu šéfa společnosti Radima Jančury, vyjedou žluté vlaky do tří let z Ostravy do Prahy. "Na této lince jsme schopni provozovat luxusní vlak bez státních dotací," předesílá Jančura.

Společnost plánuje pořídit šest vlakových souprav za zhruba dvě miliardy korun. Vyrobí je německý Siemens či švýcarský Stadler. Měly by výrazně zvýšit standard osobní železniční dopravy. 

"Na vlaky musíme našetřit v průběhu příštího roku. Nikoliv celé dvě miliardy, ale jen desetiprocentní zálohu, tedy 200 milionů," sdělil Jančura a dodal: "Nabídneme ještě větší luxus než autobusech."

Ve vlaku bude šest tříd, obchodní cestující ocení konferenční místnost. "Nejnižší třída bude neporovnatelně kvalitnější, než první třída v Pendolinech či v německých ICE vlacích," slibuje Jančura.

Dálnici Praha Brno vybojovali. Dobudou i koridor?

Další metou v případě úspěchu žlutých vlaků mezi Prahou a Ostravou bude trať Praha Brno. Své autobusové zákazníky na této lince chce Jančura naučit jezdit vlakem: "Českým drahám se stěží podaří dostat pasažéry z našich autobusů, pro nás to bude snazší."

Studen Agency počítá s postupným rušením spojů mezi Prahou a Brnem, autobusy přesune na jiné linky. Dle Jančury by vlak mezi metropolemi neměl stát více než 230 korun. "Aby byl vlak plný, musí být dostatečně levný pro ty, co peníze nemají a dostatečně dobrý pro ty, co je mají." sdělil iDnes.cz Jančura.

S Českých drahami se dnes svezete z Brna do Prahy vlakem EuroCity za 314 korun, zákaznické jízdné přijde na 236 korun.  Při nákupu přes internet vyjde lístek eLiška na 140 Kč, při troše štěstí na pětatřicet korun. Pendolino stojí rovné čtyři stovky.

České dráhy od prosince linky mezi Prahou a Brnem posílily. Nově jezdí šest expresů, které staví pouze v Pardubicích. Expresy doplní vlaky EuroCity a SuperCity Pendolino, takže mezi Brnem a hlavním městem jezdí "vyšší kategorie" každou hodinu.

České dráhy a jejich Pendolino úspěšně soupeří s autobusy Student Agency zejména na lince Praha-Ostrava. "Lístky na páteční Pendolino bývají vyprodané tři dny dopředu, získali jsme 30 % nových zákazníků. Student Agency omezilo počet autobusových spojů na polovinu," uvedl Aktuálně.cz marketingový ředitel osobní dopravy ČD Aleš Ondrůj.

Vlaky Českých drah jezdí od 9. prosince dle nového jízdního řádu, nové jsou i cenové tarify. Pro většinu cestujících to znamená zdražení.

Vypravovat vlaky dnes může každý

Státní organizace České dráhy byla roku 2003 rozdělena na dopravce - současnou akciovou společnost České dráhy a majitele infrastruktury - Správu železniční dopravní cesty. Ta nezávisle přiděluje kapacitu dopravní cesty, zajišťuje její provozování, modernizaci a rozvoj.

Rozdělením došlo k liberalizaci trhu, na české koleje tak mohou libovolní dopravci, kteří splní státem stanovené podmínky. Vedle Českých drah působí na "železničním trhu" například dopravci Viamont, Railtrans, Connex Morava, OKD, Doprava atd. Přibýt by mělo i Student Agency.

"Ministerstvo dopravy podporuje prostředí regulované konkurence, spočívající v soutěži dopravců o trh. Regulovaná konkurence přispívá k vyrovnání se s infrastrukturními možnostmi železnice, na které je budování konkurenčních tras velmi obtížné," uvedl Aktuálně.cz Karel Hanzelka, tiskový mluvčí ministerstva.

Železniční dopravce může zajišťovat dotovanou dopravní obslužnost, nebo se pustit do konkurenčního boje s rizikem prodělku. "Na podnikatelské riziko vozí ČD v současnosti vlaky SuperCity, EuroCity a InterCity. U ostatních spojů hradí objednavatel prokazatelnou ztrátu, a to všem dopravcům," přiblížil tiskový mluvčí drah Ondřej Kubala.

Dopravní obslužnost si u dopravců objednává a dopravcům dotuje stát, kraje a obce. "Do oblasti dotované dopravy se zatím pouštět nechceme," říká Jančura a dodává: "Zaměříme se na linky Ostrava-Praha, Brno-Praha, případně linku na Slovensko." Tedy linky nedotované.


Dva kohouti na jednom hnoji...

Šéf Student Agency počítá při vstupu na koleje s obtížemi: "Dá se předpokládat, že se České dráhy budou bránit. Dnes tak již  činí skrz ministerstvo dopravy, které se návrhem nového zákona o veřejné dopravě snaží znemožnit náš vstup na koleje. Stát by neměl skrz české dráhy podnikat."

České dráhy se ohradily : "To je nehorázné tvrzení, které nás poškozuje. Dráhy  nemohou bránit vstupu žádného dopravce na český železniční trh.  Kapacitu dopravní cesty přiděluje Správa železniční dopravní cesty. Státní organizací je právě proto, aby prostor na kolejích rozdělila všem dopravcům spravedlivě."

"Návrh nového zákona o veřejné dopravě nemá v žádném případě za cíl znemožnit vstup dalších dopravců na trh železniční dopravy," sdělil Hanzelka.

Zákazníky Českých drah chce Jančura zlákat službami svých vlaků: "Jejich úroveň bude neporovnatelně vyšší než u Pednolin."

Marketingový ředitel osobní dopravy Českých drah Aleš Ondrůj se ohradil: "Osočování existujícího a úspěšného Pendolina imaginárním projektem není na místě. Stejně tak srovnávání úrovně Pendolina s fiktivním, dosud neobjednaným vlakem se nám nelíbí."

"Až budou žluté vlaky opravdu existovat, můžeme srovnávat," říká Kubala. Ondrůj doplnil: "Pendolino bylo průkopníkem se vším, co s tím souvisí. Vlaky pana Jančury a dalších vstoupí do prostředí, které je příznivě nastaveno zavedení rychlovlaku Českými drahami."

Jančura vytýká Pendolinu vysokou cenu: "Česká Pendolina patří, jak už to tak u nás chodí, k nejdražším vlaků, co jezdí v Evropě."

Dle Ondrůje však mají vlaky Pendolino srovnatelnou pořizovací cenu s  rychlovlaky provozovanými v Evropě: " Celkový náklad na nákup sedmi Pendolin činí 4,2 miliardy korun. Miliardu z této částky spolkl krach ČKD, vedoucího mezinárodního konsorcia realizujícího projekt." Projekt se tak ocitl na počátku, Pendolino proto vyjelo až deset let po objednávce z devadesátého pátého.

Jako cenu jednoho vlaku uvádějí zástupci drah přibližně 470 milionů, velmi předběžný odhad ceny žlutého vlaku činní 330 milionů.

"České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně," uzavřel Ondrůj.

První neuspěl, uspěje žlutý druhý?

O vstup na trasu mezi Ostravou a Prahou se neúspěšně pokusila společnost Railtrans. Dle jednatele společnosti Petra Šimrala vinou podmínek, které nadiktoval stát. "Na základě přímých zkušeností se domníváme, že výroky o podpoře zlepšování služeb prostřednictvím liberalizace železniční dopravy a konkurence mezi dopravci jsou v ústech zástupců českého státu v současnosti jen prázdnými frázemi," uzavřel Šimral.

Dle Ondrůje je tomu jinak: "RT-Express byl příkladem nezvládnutého vstupu na trh. ČD navíc musely nést náklady za nezdařilý projekt, kupříkladu jeho zanesení do jízdního řádu, který donedávna sestavovaly."

autor: Jiří Hloušek, spolupracovník Aktuálně.cz | 17. 12. 2007 14:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama