Slibuje Česku nejluxusnější vlak. Má šest tříd i kino

Jiří Hloušek, spolupracovník Aktuálně.cz
16. 12. 2007 18:00
Rozhovor s šéfem autobusové Student Agency
Radim Jančura hledí do budoucnosti. Bude žlutá a vlaková?
Radim Jančura hledí do budoucnosti. Bude žlutá a vlaková? | Foto: Jan Langer

Brno - Na počátku byla pětitisícová investice studenta čtvrtého ročníku VUT. Letošní obrat Student Agency překročí tři miliardy korun. Portfolio služeb zanedlouho rozšíří osobní železniční doprava. Ambiciozní plán luxusních vlaků i nespokojenost se situací na českých drahách vylíčil Aktuálně.cz Radim Jančura.

A: Odkud pramení motivace vstoupit na koleje? Jde o dětský sen, snahu šetřit přírodu, či máte vlaky raději než autobusy?
Vidím vlaky jako vyšší stádium dopravy, které má obrovskou budoucnost. Smysl podnikání není zisk do kapes společníků, které nemám, ale vůle dělat, co jiní ocení.

A: Máte již konkrétní představu o podobě, počtu a výbavě vlaků? A budou žluté?
Máme. Budeme nakupovat 6 souprav, respektive pět a jednu náhradní. V tuto chvíli vybíráme výrobce a dolaďujeme detaily týkající se komfortu pro cestující. Vlaky budou žluté, barva se osvědčila u autobusů, je to barva firemní.

Takhle můžou vypadat vlaky Student Agency. Stačí domyslet žlutou...
Takhle můžou vypadat vlaky Student Agency. Stačí domyslet žlutou... | Foto: Student Agency

A: Šest vlaků vyjde na 2 miliardy, což představuje značnou část ročního obratu Student Agency. Podaří se našetřit na vlaky do avizovaných tří let?
Peníze na vlaky musíme našetřit v průběhu příštího roku. Nikoliv celé 2 miliardy, ale jen 10% zálohu, tedy 200 mil Kč. Poté se bude vlak téměř rok projektovat, neboť to, co požadujeme se nikde nevyrábí ani nejezdí. Další rok se budou vlaky vyrábět a další rok homologovat. Je tedy reálné, že za 3 roky vyjedeme s cestujícími. Rozjezd pendolína trval podstatně déle.

A: Žluté vlaky nejdříve spojí Ostravu s Prahou. Kdy je nasadíte na koleje mezi Prahou a Brnem? Plánujete následně zrušit vytížený a oblíbený autobusový spoj na D1?
Po trati Praha - Brno, kterou nyní ovládáme po silnici, také šilháme, ačkoli je projekt vlaků připravován na linku Praha-Ostrava. Zde jsme schopni provozovat luxusní vlak bez státních dotací. Českým drahám se stěží podaří dostat pasažéry z našich autobusů z Brna do Prahy, pro nás to bude snažší. Pak bychom postupně rušili autobusové spoje a naučili naše klienty jezdit vlakem. Osobně bych dal této trati přednost. České dráhy dostávají obrovské dotace na provoz rychlíků a expresů. Nám by stačilo 80% těchto dotací, nabídli bychom však vlak, který v kvalitě nenajde v celé Evropě soupeře.

Radim Jančura

  • 1972 narozen v Ostravě
  • absolvoval Fakultu elektrotechniky VUT Brno
  • 1993 začal v Brně podnikat s au pair programy
  • 1996 založil Student Agency s.r.o.
  • je jediným majitelem, ředitelem skupiny SA (Orbix a DPL Real)
  • 2003/4 rozjíždí "žlutou" autobusovou dopravu
  • 2005 získal titul Podnikatel roku

A: Kolik by mohla stát vlaková jízdenka z Brna do Prahy?
Budeme-li vycházet z dnešních cen, kdy autobus stojí max 180 Kč, vlak nesmí být dražší než 230 Kč.

A: Dají se ve vlacích očekávat stejné, či lepší služby jako v autobusech?
Ve vlaku bude celkem 6 tříd, s tím, že ta "nejhorší" bude neporovnatelně kvalitnější, než první třída v Pendolínech či v německých ICE vlacích. Naše služby jsou založeny na kvalitním servisu vůči cestujícím, ve vlaku nabídneme ještě lepší služby, než v našich autobusech. Tedy kromě stewardů, zdarma nápojů, časopisů, novin, sluchátek nabídneme opravdové kino a ještě několik překvapení, které zatím držíme pod pokličkou. Obchodní cestující ocení konferenční místnost.

A: Který z účastníků výběrového řízením má vaše sympatie, Siemens či Stadler? A na platformě jakého současného vlaku hodláte vlaky postavit?
Každá z těchto firem má své plusy i mínusy. Výběrové řízení ještě není ukončeno, ač pracujeme na takových detailech, jako vybavení kuchyně atd. Pro představu, design vlaku se bude blížit vlakům ICE3, které jezdí v Německu.

A: Nebojíte se osudu, mimo jiného problémů s homologací, který potkal  RT-Expres společnosti Railtrans?
Nebojíme. Objednávka bude na vlak, který splňuje všechny požadavky drážního úřadu, neuděláme stejnou chybu, jako České dráhy u Pendolín. Mimochodem, česká Pendolína patří, jak už to tak u nás chodí, k nejdražším vlaků, co jezdí v Evropě, kvalitativně však jsou mnohem níže.

Zaměstnává téměř tisíc lidí, prodává letenky, vozí 80 žlutými autobusy
Zaměstnává téměř tisíc lidí, prodává letenky, vozí 80 žlutými autobusy | Foto: Jan Langer

A: Bude obtížné, intergrovat "žluté vlaky" do jízdních řádů spolu se spoji Českých drah?
Dá se předpokládat, že se České dráhy budou bránit a tak i již dnes činí skrz ministerstvo dopravy, které se návrhem nového zákona o veřejné dopravě snaží znemožnit vstup Student Agency na koleje. Jsme však v právu, stát si neuvědomuje fakt, že jsme ve společné Evropě. Stát by neměl skrz české dráhy podnikat, jeho úloha by měla být jen a jen nastavení takových podmínek, aby mohla probíhat rovná hospodářská soutěž. Na té získá především zákazník a stát ušetří miliardy, které tečou do černé díry zvané České dráhy. Jak už to v naši krásné zemi bývá, všechny je jinak a osobní zájmy jednotlivců jsou nad zájmy státu a jeho obyvatel.

A: V jakém horizontu vidíte ziskovost žlutých vlaků?
Tak jako u autobusů, maximálně za 3 měsíce provozu. (Smích)

 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 minutami

Vítěz z Alpe d'Huez si dojel pro titul mistra Evropy v cross country

Pro titul mistra Evropy v cross country na horských kolech si v Mnichově suverénně dojel olympijský vítěz Thomas Pidcock z Británie. Nejlepší z kvarteta českých bikerů Ondřej Cink skončil sedmnáctý.

Třiadvacetiletý Pidcock potvrdil dnešním prvenstvím pověst jednoho z nejlepších světových cyklistických univerzálů. Olympijský vítěz na horských kolech z Tokia se letos v lednu stal mistrem světa v cyklokrosu a následné úspěšné působení na silnici korunoval vítězstvím v horské etapě Tour de France s cílem na Alpe d'Huez. Předtím si stihl "odskočit" k bikům a v květnu vyhrál závody Světového poháru v Albstadtu a Novém Městě na Moravě, což byly dosud jeho jediné letošní starty na horských kolech.

Cink se držel v čelní skupině pouze v úvodních fázích závodu a poté už tempu nejlepších nestačil. Postupně klesal až na sedmnácté místo, které obsadil s odstupem 2:13 za Pidcockem. Šestinásobný mistr republiky absolvoval první závod po třech týdnech od Světového poháru v USA, kde jel pouze short track, protože se nakazil koronavirem. Mistrovství Evropy zařadil do svého programu až následně i kvůli blížícímu se mistrovství světa v Les Gets, které se pojede příští týden.

Zbývající tři čeští bikeři dojeli ve čtvrté desítce. Jan Škarnitzl byl 34., Lukáš Kobes 36. a Marek Rauchfuss 40.

V sobotu pojedou v Mnichově cross country ženy včetně čtyř Češek.

před 42 minutami

Kvůli bouřkám a silnému větru zemřelo ve čtvrtek v Evropě 13 lidí

Evropa se v pátek vzpamatovává z tragicky bouřlivého čtvrtka, kdy kvůli bouřím a silnému větru zemřelo nejméně 13 lidí. Některé země rozmary počasí stále trápí. Varování před bouřemi platí i v pátek na jihu Německa, naopak na Korsice, kde ve čtvrtek zahynulo pět lidí, už bylo zrušeno. Na mnoha evropských řekách, včetně veletoků jako Rýn a Dunaj, kvůli suchu naopak komplikuje lodní dopravu stále extrémně nízká hladina vody.

Pro jih Bavorska a části jihozápadní spolkové země Bádensko-Württembersko vydala německá meteorologická služba varování před následky extrémního trvalého deště. V podhůří Alp platí do sobotního rána varování před extrémně vydatným vytrvalým deštěm s až 140 litry srážek na metr čtvereční. V Rakousku, kde bouřky ve čtvrtek ve velkém vyvracely stromy a zabily tak pět lidí, byla i dnes na jihu země přerušena některá železniční spojení. Ve čtvrtek byla železniční doprava v oblasti zcela ochromena kvůli přerušení dodávek proudu.

Na severu Itálie a v částech střední Itálie utrpělo kvůli bouřkách s větrem o rychlosti přes 100 kilometrů za hodinu několik lidí zranění. "Bohužel to ještě není za námi," řekl deníku La Stampa šéf italské civilní ochrany Luigi D'Angelo. Důvodem prudkých průtrží mračen je studený vzduch ze severní Evropy, který se ve Středomoří střetává s teplým vzduchem, vysvětlil v deníku Corriere della Sera klimatolog Antonio Navarra.

Zdroj: ČTK
před 44 minutami

Dodávky plynu Nord Streamem 1 do Evropské unie se kvůli údržbě opět zastaví

Dodávky ruského plynu hlavním plynovodem Nord Stream 1 do Německa se kvůli údržbě opět zastaví, a to od 31. srpna do 2. září. V pátek to oznámila ruská plynárenská společnost Gazprom, nad kterou má kontrolu Kreml. Po dokončení prací, pokud nenastanou žádné technické problémy, bude přeprava plynu obnovena na současnou sníženou úroveň 33 milionů metrů krychlových denně, dodal podle agentury Reuters Gazprom.

Ruský podnik sdělil, že s ním na údržbě kompresorové stanice Portovaja, která je součástí plynovodu Nord Stream 1 a nachází se poblíž finských hranic, bude spolupracovat německá firma Siemens Energy.

Nord Stream 1 přepravuje plyn z Ruska do Německa po dně Baltského moře a je hlavní trasou pro dodávky ruského plynu do Evropské unie. Situace kolem dodávek ruského plynu se zkomplikovala, když Rusko v únoru zahájilo útok na Ukrajinu a Evropská unie v odvetě přijala sérii protiruských sankcí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy