Odtahy fungují, spor firem ochladl. Nechceme motoristy znervózňovat, ujišťuje šéf asistenční služby

Petr Koděra Petr Koděra
25. 7. 2016 19:25
Desítky odtahových služeb po celém Česku rozjely od začátku července neoficiální protestní akci a odmítaly kvůli nízkým úhradovým cenám vyjíždět k nehodám nebo poruchám pro největší tuzemskou asistenční službu Europ Assistance, která zajišťuje pomoc v nouzi pro zhruba polovinu motoristů pojištěných u Generali a České pojišťovny. Spor se tento týden podařilo zatím uhasit a obě strany se dohodly na jednáních. Detaily vzájemné pře nyní v rozhovoru vysvětluje generální ředitel Europ Assistance Vladimír Fuchs, který je současně členem prezidia České asociace asistenčních společností a také bývalým florbalovým reprezentantem a desetinásobným mistrem republiky.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Aktuálně.cz: Odtaháři tvrdí, že kvůli jejich protestu začaly na silnicích vznikat problémy a motoristé čekají hodiny na pomoc. Vy naopak tvrdíte, že situaci máte pod kontrolou a několikahodinové čekání je výjimečné. Komu mají řidiči v tomto sporu věřit?

Vladimír Fuchs: Přístup Asociace silničních a odtahových služeb nás mrzí. Pro klienty se vždy snažíme udělat maximum a i v náročné letní sezoně, jak potvrzují data, poskytujeme vysoký standard našich služeb.

I odtahové služby tvrdí, že mají jasné podklady a data. Jsou tedy na silnicích potíže, nebo ne?

Téměř u devíti z deseti případů dokážeme být do šedesáti minut. Většina motoristů se tedy dočká rychlé pomoci. Současně ale víme, že v některé lokalitě může nastat problém. Ovšem tím, že máme každé místo kryté více partnery, dokážeme reagovat. Navíc podle statistik jsme v meziročním srovnání zkrátili průměrnou dojezdovou vzdálenost na 21 kilometrů. Loni v červenci to bylo o dva kilometry více. Statistiky nám tak potvrzují, že se letošní letní sezona neliší od těch minulých.

Můžete tedy garantovat, že teď nedochází k průtahům v pomoci řidičům v nouzi?

Mohu garantovat, že máme velmi kvalitní monitorovací systém, a pokud je někde nějaká nesrovnalost a někdo čeká déle, okamžitě to vidíme a reagujeme. A mohu vás ujistit, že za první polovinu července se statistika nijak výrazně neliší od loňského července, kdy byla v 89 procentech případů asistenční služba u klienta do šedesáti minut. Letos to je zatím o dvě procenta případů méně. Dobu příjezdu asistenční služby na místo často prodlužuje i situace, kdy odtahová služba zároveň na žádost klienta přiváží náhradní vozidlo. Tyto případy jsou součástí zmíněné statistiky.

Věděli jste o připravovaném protestu odtahových služeb?

Vladimír Fuchs

Vladimír Fuchs

Generální ředitel Europ Assistance, největší tuzemské asistenční společnosti, která mimo jiné pomáhá motoristům v nesnázích. V EA pracuje od roku 2002, na manažerské funkce se dostal od pozice obchodního zástupce. Hovoří anglicky, německy, francouzsky. Je členem prezidia České asociace asistenčních společností. Absolvoval inženýrské studium na VŠFS v Praze a je mnohonásobným reprezentantem ČR ve florbalu. Aktivní kariéru ukončil v roce 2005, získal 10 titulů mistra České republiky a jako první český hráč byl uveden do síně slávy mezinárodního florbalu. Dnes je externím spolupracovníkem sportovní redakce ČT, pro kterou příležitostně komentuje florbalové přenosy.  

Ano, o protestu jsme dopředu věděli a připravili se na něj. Dopředu jsme například velmi detailně sledovali statistiky zásahů, abychom byli schopni zachovat rychlost zásahů tam, kde zrovna budou potřeba. Dopředu jsme také intenzivně komunikovali se sítí odtahových služeb, abychom zjistili, zda budeme mít k dispozici dodavatele a zda nás tato akce zasáhne.

A co jste zjistili?

Otevřeně nám řeklo asi deset dodavatelů, že s námi spolupracovat nebudou. Celkem však spolupracujeme s 250 smluvními partnery.

A jak se pak tedy stane, že k autobusu na Prostějovsko má přijet odtahář z Divišova, který je přes dvě stě kilometrů daleko?

Přiznám se, že o tomto konkrétním případu nemám ještě detailní informace, ale požádám kolegy, aby to prověřili. Ale snadno si dokážu představit, že není mnoho partnerů s adekvátní technikou, která by dokázala autobus odtáhnout.

Odtaháři si stěžují na nízké úhradové ceny. Mají prý podobné náklady jako v Německu, kde jsou ale úhrady až o polovinu vyšší. Z čeho vycházejí vaše ceníky?

Ceny nám nabízejí převážně samy odtahové služby ve výběrových řízeních. Proto tyto ceny považujeme za tržní. Máme 250 smluvních partnerů, s kterými děláme výběrová řízení pro jednotlivé typy techniky nebo pro jednotlivé regiony. Naopak se domníváme, že jsme pomohli na trhu kultivovat prostředí a chceme tak působit i nadále.

Že ale každé odtahové službě platíte jinak, se jim nelíbí. Proč nejsou jednotné ceníky?

Vycházíme z nějaké obchodní strategie, pohybujeme se v tržním prostředí.

Říkáte, že tím vytváříte konkurenci, oni to ale považují za snahu schválně mezi ně vrážet klíny, aby si záviděli.

Nevím, s kým jste hovořil...

Se zástupci Asociace silničních a odtahových služeb.

V žádném případě není naším cílem někam vrážet klíny nebo s někým bojovat. Naopak. Naším jediným cílem je poskytovat profesionální služby na konkurenceschopné úrovni. A pokud máte partnera, který si nakoupí čtyři speciální vozidla na odtahy a vyprošťování, tak nevím, zda by to mělo být oceněno, nebo ne. A zda má být cena na stejné úrovni jako pro jeho konkurenta, který má malou odtahovku a není schopen tak pružně reagovat. Je to věc trhu a my do něj násilně nezasahujeme.

Proč si myslíte, že majitelé odtahových firem protestovali právě proti vaší společnosti a jiným asistenčním službám se to nestalo?

Já bych to asi nechal bez odpovědi, abych zbytečně nevnášel do té debaty zase nějaký impuls. My jsme si na pondělním jednání se zástupci asociace odtahovek řekli, že budeme hledat společnou cestu, jak dojít ke shodě. A věřím, že se takovéto situace s protesty už nebudou opakovat, protože nechceme znervózňovat motoristy podobnými zprávami.

Na čem jste se tedy konkrétně na pondělním jednání s asociací dohodli?

Že se spolu chceme bavit. Obě strany se zavázaly k tomu, že si budou připomínkovat své dokumenty a že budeme sbližovat svá stanoviska a cíle, což jsme dosud nedělali. I proto jsme možná byli svědky té situace, která nastala. Pro obě strany to znamená ústup z pozic a směřování ke kompromisu.

 

Právě se děje

před 3 minutami

Ombudsman loni přijal 7926 podnětů, v 19 případech využil sankce

Kancelář veřejného ochránce práv v Brně loni přijala 7926 podnětů. Novinářům to dnes řekl ombudsman Stanislav Křeček. Je to o 86 podnětů více než o rok dříve. Nejvíce se jich týkalo sociálního zabezpečení, dále stavebnictví a regionálního rozvoje, ale také armády, policie nebo vězeňství. Podněty ovlivnila i pandemie koronaviru. Úřad zjistil kolem 500 pochybení, v 19 případech odmítly úřady chybu napravit a ombudsman využil sankce.

Z přijatých podnětů bylo 68 procent v působnosti ombudsmana a mohl se jimi zabývat. Z podnětů provedl šetření v 671 případech, přičemž ve 490 podle Křečka konstatovala kancelář pochybení, v 17 případech diskriminaci. Ve 349 případech úřady po vydání zprávy pochybení napravily, v 85 tak učinily až po vydání závěrečného stanoviska s navrženým opatřením k nápravě. Pouze v 19 případech úřad chybu odmítl a ombudsman přistoupil k vyžití sankce, která spočívá ve vyrozumění nadřízeného úřadu nebo informování veřejnosti.

Zdroj: ČTK
před 39 minutami

Krize v letectví trvá, letiště odbavilo ve čtvrtletí o 90 procent méně pasažérů

Letecká doprava je kvůli pandemii koronaviru nadále v hluboké krizi. Na pražském ruzyňském letišti odbavili během prvního čtvrtletí téměř 251 000 cestujících, což je meziročně o 90 procent méně. Krize změnila i vytížení jednotlivých destinací, nejoblíbenější byla Dubaj, uvedla mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková. V následujících týdnech by se situace měla postupně mírně zlepšovat, někteří dopravci plánují obnovení spojů.

Koronavirová krize v Česku naplno vypukla loni v březnu. Meziroční 90procentní pokles v prvním čtvrtletí je tak z velké částí ještě v porovnání s předkrizovým stavem. Krize výrazně proměnila i vytížení jednotlivých destinací. Zatímco loni cestující z Prahy nejčastěji mířili do Londýna nebo Moskvy, nyní byla nejoblíbenější destinací Dubaj. Následoval Amsterdam a egyptská Hurgada. Letiště během letošního čtvrtletí odbavilo celkem 6943 letů.

Zdroj: ČTK
před 43 minutami

GIBS obvinila jihočeského policistu ze zabití muže

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) obvinila jihočeského policistu ze zabití muže při zásahu na Jindřichohradecku. Tragická událost se stala loni v srpnu v chatové oblasti. Podle závěrů inspekce policista do muže po prvním zásahu zbytečně ještě následně dvakrát vystřelil. Na výsledek vyšetřování upozornil deník Právo, GIBS o tom ve středu informovala v tiskové zprávě.

Stíhanému, který zatím není postaven mimo službu, hrozí až desetileté vězení. Policisté loni zasahovali v chatové oblasti Smržov na Jindřichohradecku proti agresivnímu muži. Podle inspekce byl pod vlivem alkoholu a demoloval vybavení

Zdroj: ČTK
před 46 minutami

Soud zprostil otce a exmanželku Radka Březiny obžaloby z praní špinavých peněz

Okresní soud ve Zlíně ve středu zprostil otce a exmanželku Radka Březiny, organizátora rozsáhlých obchodů s nezdaněným lihem, obžaloby z takzvaného praní špinavých peněz. Za legalizaci výnosů z trestné činnosti hrozily Vladimíru Březinovi a Stanislavě Březinové tři roky až osm let vězení. Vinu oba popírali, k středečnímu vyhlášení rozsudku nepřišli. Zprošťující rozsudek vynesl v případu prvoinstanční soud už podruhé.

Státní zástupce Radek Bartoš navrhoval v kauze nepodmíněné tresty. Pro devětašedesátiletého Vladimíra Březinu žádal vězení okolo 5,5 roku, pro sedmačtyřicetiletou Stanislavu Březinovou pod 5,5 roku, tedy polovinou trestní sazby. Obhájci obžalovaných požadovali pro své klienty zproštění obžaloby. Podle rozhodnutí trestního senátu s předsedou Pavlem Houdkem není skutek označený v žalobním návrhu trestným činem

Zdroj: ČTK
Další zprávy