Řidiči musí s rozbitým autem čekat i několik hodin na odtah, může za to spor firem

Petr Koděra Petr Koděra
19. 7. 2016 14:32
Desítky odtahových služeb a největší tuzemská asistenční služba Europ Assistance, která zajišťuje pomoc zhruba pro polovinu českých motoristů, se přou o peníze. Odtahovky přestaly pro klienty Europ Assistance vyjíždět kvůli nízkým cenám, jež jim asistenční služba proplácí. Motoristé tak musí v některých případech čekat i několik hodin na to, než dispečeři seženou jiný odtah. Obě strany se v pondělí dohodly, že budou situaci řešit tak, aby na ni nedopláceli motoristé zbytečným čekáním. Chtějí společně aktualizovat ceníky úhrad. Nebudou ale jednotné, každá odtahová firma si musí ceny vyjednat individuálně. Prý kvůli zdravé konkurenci.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - V Česku se v posledních týdnech množí případy naštvaných motoristů, kteří v nesnázích musí čekat několik hodin na odtah. Navíc se jim může stát, že jejich vozidlo skončí desítky kilometrů od místa nehody nebo poruchy.

Řidiči spolu s policií a hasiči, kteří chtějí co nejdřív zprůjezdnit silnice nebo křižovatky, doplácejí na aktuální byznysový spor mezi odtahovými službami a největší tuzemskou asistenční službou Europ Assistance. Ta zajišťuje pomoc zhruba pro polovinu českých motoristů – zejména klienty sesterských pojišťoven Generali a České pojišťovny.

Desítky společností zahájily začátkem července neoficiální protestní akci a přestaly vyjíždět za současné, podle nich nízké ceny, které jim asistenční služba proplácí. Údajně se jim to nevyplatí a požadují zvýšení úhrad.

Stává se tak, že dispečeři Europ Assistance musí rychle hledat náhradu. A než uspějí, trvá to i desítky minut. Tím se neúměrně prodlužuje doba pomoci, na kterou má stále víc motoristů nárok zdarma, protože si ji zaplatili v balíčku spolu s povinným pojištěním vozidla. "Máme zmapované případy, kdy se na odtah čekalo i čtyři až pět hodin," popisuje předseda Asociace silničních a odtahových služeb Štefan Töltési.

Europ Assistance odmítá, že by situace byla kritická. "Nevylučujeme, že se takové případy objeví, jedná se ale o jednotky," tvrdí mluvčí Michal Egert s tím, že od letošního dubna si na dojezdovou dobu odtahu stěžovali jen tři klienti.

Situace došla tak daleko, že si obě znesvářené strany musely sednout k jednacímu stolu. A na pondělní schůzce se dohodly, že budou situaci řešit tak, aby na ni nedopláceli motoristé zbytečným čekáním. "Ani my, ani asistenční služba Europ Assistance nechceme, aby naším sporem trpěl koncový zákazník," řekl po jednání místopředseda asociace Ladislav Neškoda.

Europ Assistance už dopředu varovala, že nechce nic podepisovat pod tlakem. "S odtahovými službami, které by k nátlakovému jednání přistoupily, bychom spolupráci ukončili a preferovali bychom jiné partnery," řekl mluvčí asistenční služby Egert. Dodává, že firma má smlouvy s 250 odtahovkami a protestní akce ji neohrožuje.

Podle Egerta se Europ Assistance s odtaháři dohodli na tom, že se o struktuře ceníků úhrad za odtahové služby budou bavit. Asistenční služba ale trvá na tom, že výše ceníků nebude jednotná pro všechny odtahovky. Právě rozdílné ceny mezi jednotlivými odtahovkami přitom asociace odtahářů rovněž kritizovala. "Tady jsme ustoupili," řekl Ladislav Neškoda.

Na silnicích došlo ke komplikacím v nejméně vhodnou dobu – o letních prázdninách, kdy se lidé vydávají na dovolenou a v případě nehody nebo poruchy potřebují rychlou pomoc.

Na odtahovku čekali tři hodiny

Stovky tisíc řidičů si v posledních dnech nemohly být jisté, kdy asistence dorazí. Ačkoliv Europ Assistance tvrdí, že dokáže sehnat pro řidiče v nouzi firmu, která přijede podle dřívějších dohod s policií v průměru do 42 minut, sdružení odtahovek eviduje za první červencové dny případy, kdy rozmrzelí motoristé museli čekat i několik hodin.

Přetahovaná o peníze

Odtahové služby si stěžují na to, že Europ Assistance platí málo peněz za ujetý kilometr. Částky v průměru okolo 18,50 Kč za jeden kilometr údajně nepokrývají náklady na provoz, a firmy tak na většině výjezdů tratí. "Třeba v Německu se platí okolo jednoho eura na kilometr, tedy o polovinu víc, než u nás. Přitom náklady máme podobné," říká předseda asociace odtahových služeb Štefan Töltési. Kritizuje navíc to, že Europ Assistance na rozdíl od jiných asistenčních společností uzavírá s každou odtahovkou individuální smlouvy a ceny jsou nastavené pokaždé jinak. Asistenční služba však argumentuje tím, že vytváří konkurenční prostředí. A vyšší úhrady odmítá. "Požadují úroveň, která se vymyká tržní ceně v ČR," reaguje mluvčí Europ Assistance Michal Egert.

Naštvaní, byť o tom zatím neexistují oficiální záznamy nebo stížnosti, jsou i řadoví dopravní policisté či hasiči, které pozdější příjezd odtahové služby zdržuje. Ačkoliv už by mohli zasahovat jinde, zajišťují místo nehody a řídí provoz. Hasiči pak pomáhají s naložením havarovaných aut.

Jako při nehodě dvou osobních vozů, která se stala v pondělí 4. července na Příbramsku na hlavním tahu z Prahy na Strakonice: odtahovka přijela za více než tři hodiny. Navíc nikoliv z nedaleké Příbrami, ale až ze 60 kilometrů vzdálené Plzně. "Obvolali jsme pět odtahových služeb, šestý odtahář zásah přijal," přiznává mluvčí Europ Assistance Michal Egert.

Nepovažuje to ale za výjimečné číslo. Byl první prázdninový týden a kvůli dvěma státním svátkům měly i odtahové služby dovolené.

Asociace však obratem přidává další kuriózní příklad: řidiči porouchaného autobusu na Prostějovsku dispečeři nabízeli pomoc ze středočeského Divišova. Z něj by ale na Hanou jela odtahovka neuvěřitelných 230 kilometrů.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Čeští ekologové se mohou odvolat proti rozšíření dolu Turów, čas mají do 17. března

Do Česka oficiálně dorazil z Polska překlad souhlasu k rozšíření polského dolu Turów, takže se proti němu nyní mohou čeští ekologové odvolat. V tiskové zprávě to oznámilo ministerstvo životního prostředí. Na odvolání mají ekologické organizace čas do 17. března. Samo ministerstvo už dříve vydalo k rozšíření hnědouhelného dolu Turów u česko-polské hranice nesouhlasné stanovisko. Proti rozšíření se staví i Liberecký kraj a dotčené české obce. Česko se obává, že rozšíření může mít negativní dopad na zásobování části Liberecka pitnou vodou.

V lednu vydalo polské Regionální ředitelství pro ochranu životního prostředí ve Vratislavi rozhodnutí v procesu EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí), kterým souhlasilo se záměrem na rozšíření dolu Turów i přes námitky české strany. Zároveň vydalo stanovisko o okamžité vykonavatelnosti rozhodnutí.

"Ministerstvo životního prostředí rozhodnutí polského úřadu zveřejnilo v plném znění a v českém jazyce na svých stránkách. Česká veřejnost má podle polského práva možnost se proti rozhodnutí polského úřadu odvolat výhradně prostřednictvím ekologických organizací," sdělila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

před 58 minutami

Syrský prezident Asad: Boje v Sýrii budou pokračovat až do osvobození celé země

Současná ofenziva syrské a ruské armády proti povstalcům na severu Sýrie nesignalizuje konec syrského konfliktu. Řekl to syrský prezident Bašár Asad. Boje podle něj budou pokračovat. Syrské armádě se s pomocí Ruska podařilo o víkendu získat další města v okolí někdejšího průmyslového centra země Aleppa. Tento týden má být obnovený provoz na tamním letišti, které bylo zavřené od roku 2012.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Varům bude chybět zraněný kapitán Skuhravý

Hokejisté extraligových Karlových Varů se budou muset v závěru základní části obejít bez pomoci kapitána Václava Skuhravého. Jedenačtyřicetiletý útočník utrpěl v nedělním zápase na ledě Sparty blíže nespecifikované zranění v dolní části těla a bude mimo hru dva až tři týdny. Energie o tom informovala na svém klubovém webu.

Skuhravý odehrál na Spartě dvě třetiny, ve třetí části už stál na střídačce jen v civilu a pomáhal trenérům. Západočeši v O2 areně prohráli 3:6.

Odchovanec Kladna odehrál v této sezoně za Karlovy Vary 40 zápasů, vstřelil čtyři branky a přidal 17 asistencí. Energie je šest kol před koncem základní části soutěže sedmá a bojuje o 6. místo a přímý postup do čtvrtfinále play off. Na jedenácté Vítkovice má k dobru 12 bodů, takže by ve vyřazovací části neměla chybět.

Zdroj: ČTK
Další zprávy