Řidiči musí s rozbitým autem čekat i několik hodin na odtah, může za to spor firem

Petr Koděra Petr Koděra
19. 7. 2016 14:32
Desítky odtahových služeb a největší tuzemská asistenční služba Europ Assistance, která zajišťuje pomoc zhruba pro polovinu českých motoristů, se přou o peníze. Odtahovky přestaly pro klienty Europ Assistance vyjíždět kvůli nízkým cenám, jež jim asistenční služba proplácí. Motoristé tak musí v některých případech čekat i několik hodin na to, než dispečeři seženou jiný odtah. Obě strany se v pondělí dohodly, že budou situaci řešit tak, aby na ni nedopláceli motoristé zbytečným čekáním. Chtějí společně aktualizovat ceníky úhrad. Nebudou ale jednotné, každá odtahová firma si musí ceny vyjednat individuálně. Prý kvůli zdravé konkurenci.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - V Česku se v posledních týdnech množí případy naštvaných motoristů, kteří v nesnázích musí čekat několik hodin na odtah. Navíc se jim může stát, že jejich vozidlo skončí desítky kilometrů od místa nehody nebo poruchy.

Řidiči spolu s policií a hasiči, kteří chtějí co nejdřív zprůjezdnit silnice nebo křižovatky, doplácejí na aktuální byznysový spor mezi odtahovými službami a největší tuzemskou asistenční službou Europ Assistance. Ta zajišťuje pomoc zhruba pro polovinu českých motoristů – zejména klienty sesterských pojišťoven Generali a České pojišťovny.

Desítky společností zahájily začátkem července neoficiální protestní akci a přestaly vyjíždět za současné, podle nich nízké ceny, které jim asistenční služba proplácí. Údajně se jim to nevyplatí a požadují zvýšení úhrad.

Stává se tak, že dispečeři Europ Assistance musí rychle hledat náhradu. A než uspějí, trvá to i desítky minut. Tím se neúměrně prodlužuje doba pomoci, na kterou má stále víc motoristů nárok zdarma, protože si ji zaplatili v balíčku spolu s povinným pojištěním vozidla. "Máme zmapované případy, kdy se na odtah čekalo i čtyři až pět hodin," popisuje předseda Asociace silničních a odtahových služeb Štefan Töltési.

Europ Assistance odmítá, že by situace byla kritická. "Nevylučujeme, že se takové případy objeví, jedná se ale o jednotky," tvrdí mluvčí Michal Egert s tím, že od letošního dubna si na dojezdovou dobu odtahu stěžovali jen tři klienti.

Situace došla tak daleko, že si obě znesvářené strany musely sednout k jednacímu stolu. A na pondělní schůzce se dohodly, že budou situaci řešit tak, aby na ni nedopláceli motoristé zbytečným čekáním. "Ani my, ani asistenční služba Europ Assistance nechceme, aby naším sporem trpěl koncový zákazník," řekl po jednání místopředseda asociace Ladislav Neškoda.

Europ Assistance už dopředu varovala, že nechce nic podepisovat pod tlakem. "S odtahovými službami, které by k nátlakovému jednání přistoupily, bychom spolupráci ukončili a preferovali bychom jiné partnery," řekl mluvčí asistenční služby Egert. Dodává, že firma má smlouvy s 250 odtahovkami a protestní akce ji neohrožuje.

Podle Egerta se Europ Assistance s odtaháři dohodli na tom, že se o struktuře ceníků úhrad za odtahové služby budou bavit. Asistenční služba ale trvá na tom, že výše ceníků nebude jednotná pro všechny odtahovky. Právě rozdílné ceny mezi jednotlivými odtahovkami přitom asociace odtahářů rovněž kritizovala. "Tady jsme ustoupili," řekl Ladislav Neškoda.

Na silnicích došlo ke komplikacím v nejméně vhodnou dobu – o letních prázdninách, kdy se lidé vydávají na dovolenou a v případě nehody nebo poruchy potřebují rychlou pomoc.

Na odtahovku čekali tři hodiny

Stovky tisíc řidičů si v posledních dnech nemohly být jisté, kdy asistence dorazí. Ačkoliv Europ Assistance tvrdí, že dokáže sehnat pro řidiče v nouzi firmu, která přijede podle dřívějších dohod s policií v průměru do 42 minut, sdružení odtahovek eviduje za první červencové dny případy, kdy rozmrzelí motoristé museli čekat i několik hodin.

Přetahovaná o peníze

Odtahové služby si stěžují na to, že Europ Assistance platí málo peněz za ujetý kilometr. Částky v průměru okolo 18,50 Kč za jeden kilometr údajně nepokrývají náklady na provoz, a firmy tak na většině výjezdů tratí. "Třeba v Německu se platí okolo jednoho eura na kilometr, tedy o polovinu víc, než u nás. Přitom náklady máme podobné," říká předseda asociace odtahových služeb Štefan Töltési. Kritizuje navíc to, že Europ Assistance na rozdíl od jiných asistenčních společností uzavírá s každou odtahovkou individuální smlouvy a ceny jsou nastavené pokaždé jinak. Asistenční služba však argumentuje tím, že vytváří konkurenční prostředí. A vyšší úhrady odmítá. "Požadují úroveň, která se vymyká tržní ceně v ČR," reaguje mluvčí Europ Assistance Michal Egert.

Naštvaní, byť o tom zatím neexistují oficiální záznamy nebo stížnosti, jsou i řadoví dopravní policisté či hasiči, které pozdější příjezd odtahové služby zdržuje. Ačkoliv už by mohli zasahovat jinde, zajišťují místo nehody a řídí provoz. Hasiči pak pomáhají s naložením havarovaných aut.

Jako při nehodě dvou osobních vozů, která se stala v pondělí 4. července na Příbramsku na hlavním tahu z Prahy na Strakonice: odtahovka přijela za více než tři hodiny. Navíc nikoliv z nedaleké Příbrami, ale až ze 60 kilometrů vzdálené Plzně. "Obvolali jsme pět odtahových služeb, šestý odtahář zásah přijal," přiznává mluvčí Europ Assistance Michal Egert.

Nepovažuje to ale za výjimečné číslo. Byl první prázdninový týden a kvůli dvěma státním svátkům měly i odtahové služby dovolené.

Asociace však obratem přidává další kuriózní příklad: řidiči porouchaného autobusu na Prostějovsku dispečeři nabízeli pomoc ze středočeského Divišova. Z něj by ale na Hanou jela odtahovka neuvěřitelných 230 kilometrů.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 13 minutami

Inspekce obvinila tři policejní důstojníky z vynášení informací podnikatelům

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) obvinila tři policejní důstojníky kvůli rozsáhlému úniku informací. Podle inspekce movitým podnikatelům poskytovali informace o tom, zda jsou tyto osoby, případně jimi ovládané společnosti, prověřované. Kromě tří policejních důstojníků v činné službě byli obviněni i dva bývalí policisté, jeden civilista a jedna firma. Na webu GIBS o tom v pátek informovala její mluvčí Ivana Nguyenová. Dozor nad vyšetřováním případu má Vrchní státní zastupitelství v Olomouci.

V případě získání informací o policejním prověřování z neveřejných evidencí mohli podnikatelé ovlivnit trestní řízení ve svůj prospěch nebo dosáhnout zmaření jednotlivých úkonů. "Podnikatelé za poskytování této 'ochrany' zaplatili minimálně jeden milion Kč," uvedla Nguyenová.

Dva ze tří obviněných důstojníků slouží v ostravské expozituře Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ). Třetí u hospodářské kriminální policie na krajském policejním ředitelství Moravskoslezského kraje. Obviněny byly i čtyři další osoby, z toho dva bývalí policisté a jedna právnická osoba. Všichni jsou stíháni na svobodě.

Stíhání proti nim je vedeno kvůli neoprávněnému přístupu k počítačovému systému a nosičům informací, zneužití pravomoci úřední osoby, přijetí úplatku a podplacení. V případě pravomocného rozsudku hrozí obviněným tři roky až deset let vězení.

Zdroj: ČTK
před 34 minutami

Skupina Miton investuje 15 milionů do digitálního antikvariátu Knihobot.cz

Do českého digitálního antikvariátu Knihobot.cz, který funguje dva roky, vstupuje investiční skupina Miton. Za 15 milionů korun získá ve firmě třicetiprocentní podíl. "Všichni si rádi kupujeme knížky, ale ne všechny potřebujeme nastálo v knihovně. Některé ani nedočteme, jiné potřebujeme jen na krátkou chvíli. Málo z nás pak takové knihy vrací do oběhu," popisuje zakladatel Knihobotu Dominik Gazdoš. "Pak to připomíná začarovaný kruh, kdy by si čtenář rád pravidelně kupoval knihy z druhé ruky, ale často nemá kde," líčí, co se Knihobot snaží změnit.

Společnost už pomohla najít nového majitele více než 113 tisíci knihám, v přístím roce si dal za cíl vyplatit majitelům použitých knih 100 milionů korun. Knihy lze donášet na pobočky Knihobota nebo Zásilkovny, případně si po celém Česku objednat kurýra. Knihobot nyní dokáže přijmout do prodeje tisícovku knih denně, do konce roku by to mohl být trojnásobek. Peníze z prodeje vyplácí majitelům na základě skutečné prodejní ceny hned poté, co titul najde nového majitele. Výhledově chce Knihobot expandovat do Evropy. "Začneme nejspíš ještě letos na Slovensku," doplňuje zakladatel.

Skupin Miton vznikla roku 2000, jejím portfoliem prošly portály Stahuj, Heureka.cz, Dáme jídlo nebo Slevomat. V současnosti do skupiny patří on-line supermarket Rohlík.cz, obchod s nábytkem Bonami, e-shop s módou Glami nebo prodejce lístků GoOut. "Tým Knihobotu na koleně vybudoval fungující firmu. Když jsme viděli, co všechno dokázali sami postavit, museli jsme smeknout. Naše peníze a know-how z e-commerce mohou pomoci k dalšímu růstu," komentuje dohodu partner Mitonu Michal Jirák.

před 39 minutami

Z mysu Canaveral odstartovali k vesmírné stanici čtyři astronauti v lodi firmy SpaceX

Z floridského Mysu Canaveral v pátek po denním odkladu vynuceném nepřízní počasí odstartovala loď Crew Dragon Endeavour se čtyřmi novými obyvateli Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) včetně Thomas Pesqueta, astronauta Evropské kosmické agentury (ESA). Loď s lidskou posádkou poprvé nese na oběžnou dráhu již jednou použitý stupeň nosné rakety Falcon 9 společnosti SpaceX. Samotná loď má za sebou již také jednu cestu k ISS, loni v květnu tam vynesla testovací dvoučlennou posádku.

Cesta k ISS bude trvat necelých 24 hodin. Posádka má podle plánu dorazit ke stanici v sobotu v 11:10 SELČ.

Zdroj: ČTK
Další zprávy