Linka 1212 poskytuje lidem základní informace týkající se koronaviru. Vznikla ze spolupráce ministerstva a aktivity COVID19CZ, jež sdružuje IT nadšence a soukromé technologické firmy pro pomoc v boji s novým koronavirem.
Na lince jsou proškolení operátoři, zaměstnanci ministerstev, ale také dobrovolníci z řad veřejnosti. "Invia dodala téměř stovku operátorů, Alza dlouhodobě nabízí desítky lidí na obsluhu linky. Celkové číslo není fixní, operátoři jsou zčásti sdílení, zčásti vyhrazení jen na tuto linku," uvedl pro Aktuálně.cz Zandl.
Jak běží infolinka 1212? Jen od včera od 20:20 do 3 do rána bylo odbaveno cca 3600 hovorů, což snížilo nápor na linku 112 prý až o 15 %. Přesnější čísla později. Anonymní hrdinové? Jan Urbánek, manažer linky 112, který ji se svým týmem drží při životě! #COVID19cz
— Patrick Zandl 🇰🇷🇮🇲🇦🇹 (@tangero) March 16, 2020
Linku spustili v neděli, podle Zandla za pondělí obsloužili 21 tisíc volajících. Ministerstvo požádalo, aby ji lidé využívali. Na lince jsou proškolení operátoři, zaměstnanci ministerstev, ale také dobrovolníci z řad veřejnosti. Záchrannou službu na lince 155 by měli lidé vytáčet, pouze pokud jsou v ohrožení života.
Tvůrci projektu však vyzývají českou veřejnost, aby místo telefonického kontaktu využila v první řadě kvalitní informace na webových stránkách ministerstva, jelikož ani linka 1212 nemá neomezenou kapacitu.
"Na těchto stránkách lze využít i funkci chatu, který dokáže vyřešit mnohé dotazy veřejnosti a pro klienty je mnohem pohodlnější na textovou odpověď počkat. Teprve jako nejzazší možnost prosíme veřejnost, aby volila telefonický kontakt a to minimálně do té doby, než bude linka 1212 posílena," uvedl Jan Kysela zástupce komunikační platformy, na které linka běží.
Občany se snaží informovat také linka Státního zdravotního úřadu, a to nepřetržitě na třech telefonních číslech (724 810 106, 725 191 367, 725 191 370). Za den odbaví pouze stovky hovorů. "Denně jedna linka vezme asi 300 hovorů. Je to dané dobou kontaktu a denní dobou. Další asi stejné množství jsou ztracené hovory," uvedl zástupce ředitele pro odborné věci Státního zdravotního ústavu Vladimír Príkazský.
Odpovědi na nejčastější dotazy lidé najdou také na webech a linkách jednotlivých ministerstev. Resort zdravotnictví spustil web koronavirus.mzcr.cz, a onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19, studenti Fakulty informačních technologií ČVUT zase zprovoznili internetového chatovacího robota koronavirus24.cz.