Praha - Každý pátý řidič jede na opravované dálnici D1 před Brnem rychleji než povolenou stovkou. A nezpomalí na ni, ani když na něj bliká z telematické tabule jasné varování: zpomal, jedeš příliš rychle. Radar navíc pozná i konkrétní auto a rozsvítí na řidiče jeho registrační značku.
Většina řidičů se ale chová slušně, jak vyplývá z čerstvých dat pracovníků Ředitelství silnic a dálnic, kteří od léta mobilní radary propojené s informačním vozíkem a telematickou tabulí testují.
Umístili ho napřed na 180. kilometr D1 před Brnem a nově také na 34. kilometr k Ostředku na Benešovsku. Sbírají tak statistiky na rizikových úsecích opravované autostrády a nyní poskytli údaje z jednoho zářijového týdne, během nějž změřili 170 tisíc aut, i online deníku Aktuálně.cz.
Vyčíst z dat například lze, že téměř všichni řidiči na blikající varování zareagují. Kdo jede příliš pomalu, zrychlí. A ti rychlejší dají nohu z plynu. "Právě to je náš záměr. Zvýšit bezpečnost provozu, který je ohrožen nejen příliš rychle jedoucími řidiči, ale i těmi, kdo jedou zbytečně pomalu," řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Jenže jen čtyři z pěti aut projedou kolem radaru předepsanou stokilometrovou rychlostí. Přes jedno procento změřených řidičů pak navzdory radaru i dopravnímu omezení na opravované dálnici pokračuje v agresivní jízdě rychlostí přes 130 km/h. Celkem šlo během jednoho týdne o více než dva tisíce řidičů.
"To je skupina neslušných, kteří si zaslouží potrestat," dodal Jan Rýdl.
Letos ještě bez sankcí
Letos se ale ještě pokuty udělovat nebudou, přestože ministerstvo dopravy dostává od ŘSD kompletní data včetně údajů o vozidlech. Jde jen o pilotní projekt, na který rychle jedoucí řidiči nedoplatí. Od jara příštího roku ale silničáři rozmístí na české dálnice desítky takových vozíků s radary a zahájí ostré měření rychlosti.
Právě teď se připravuje výběrové řízení na dodavatele mobilních radarových vozíků s telematickými tabulemi.
"Nyní má radar jen informativní funkci. Data si vyhodnocujeme, abychom získali obrázek o chování řidičů a mohli jsme poté naplánovat další administrativní kroky a rozmístění radarů," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Systém na zjišťování chování na dálnici funguje takto: jako první stojí detektor, který změří rychlost, aniž by řidič cokoliv tušil. Teprve po sto metrech si pak řidič na dopravní značce přečte, že ho změří radar. To se stane za padesát metrů a po dalších třech stovkách metrů pak řidič svou rychlost i registrační značku auta vidí na velké telematické tabuli umístěné na mobilním vozíku. Za dalších sto padesát metrů pak auto projede před druhým a posledním detektorem, který znovu ukáže rychlost, ovšem teď už jen silničářům pro porovnání.
Zavalí nás pokuty, bojí se obce
Od příštího roku tak budou pověřené obce, na jejichž území dálnice leží, dostávat ještě víc zásilek se jmény řidičů k potrestání. Starostové se však obávají nárůstu práce pro jejich úředníky, kteří pokuty vyřizují.
"Když přibude deset pokut za měsíc, ještě to nějak zvládneme, když jich ale bude sto, pak už budeme mít problém," řekl nedávno Hospodářským novinám vedoucí odboru dopravy v Benešově Pavel Vohralík. Stejně jsou na tom úřady, které zpracovávají pokuty v Humpolci, Jihlavě nebo ve Velkém Meziříčí.
Kromě mobilních radarů chce ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) měřit rychlost i přes chytré kamery na mýtných bránách.