Rychlé jízdě je konec. Chytré radary za miliardy budou všude

Petr Koděra Petr Koděra, Adéla Skoupá
17. 4. 2015 5:30
Ministerstvo dopravy nalije peníze do masivní modernizace elektroniky u dálnic a silnic. K trestání řidičů budou sloužit inteligentní radary, kamery nebo váhy. Měřit se má i na mýtných branách.
Foto: Martin Svozílek/Economia

Praha – Řidičům, kteří rádi překračují povolenou rychlost, to už za pár let přestane procházet. Stát plánuje obří investice do moderní, chytré elektroniky, která "závodníky" bude monitorovat na dálnicích i silnicích I. třídy.

Systémy dokážou přečíst SPZ auta, okamžitě sdělit řidiči na digitální tabuli, že porušuje předpisy, nahrát ho na kameru a současně odeslat snímek i data do systému pro přestupkové řízení. Jedna taková inteligentní cedule se už testuje na dálnici D2 před Brnem. Zatím jen šoféry varuje, ale to se brzy změní.

A nebude to zdaleka všechno. V příštích šesti letech na hlavních silničních tazích výrazně přibude nejen kamer a radarů, ale i automatických vah, které okamžitě a za jízdy poznají přetížené kamiony, nebo laserových skenerů na odhalení řidičů, kteří nedodržují bezpečnou vzdálenost.

"Utrum" budou mít piráti silnic i ve městech, která také stojí o chytré dopravní systémy. Nejenže budou lépe řídit hromadnou dopravu a usnadní například průjezd autobusů nebo tramvají, ale speciální čidla s kamerami na křižovatkách zachytí také řidiče jedoucí na červenou.

Mýtné brány mají měřit

V plánu pak je i vylepšení současných zařízení. "Uvítal bych, kdyby například mýtné brány měřily rychlost a mohly sloužit k trestání neukázněných řidičů," řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Právě jeho úřad připravil ve spolupráci s více než stovkou odborníků plán na masivní modernizaci dopravní elektroniky.

Koncepce, kterou ve středu schválila vláda, navrhuje do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun do inteligentních systémů nejen v silniční, ale i železniční, letecké a lodní dopravě. Do silnic by měla jít zhruba polovina peněz, přesná částka za nové kamery nebo radary ale zatím není jasná. Část nákladů zaplatí Evropská unie.

Chytrá elektronika má primárně sama umět řídit a usměrňovat dopravu tak, aby se pokud možno netvořily kolony, v nichž hrozí hromadné nehody s vážnými následky.

Zároveň se však dají moderní počítačové systémy dobře využít právě i k postihu řidičů. Především v okolí měst nebo v místech, kde se opravují silnice a je tam omezená rychlost. "Tam má největší smysl umisťovat například měřiče rychlosti," uvedl dopravní odborník Martin Hájek z ostravské technické univerzity.

Opravované úseky na dálnicích a hlavních silnicích jsou vysoce rizikovými místy, kde doprava houstne a dochází k nehodám. Kvůli neukázněnosti řidičů se navíc zvyšuje počet zranění a úmrtí silničářů.

Za nehody může zejména nepozornost řidičů a nedodržení bezpečné vzdálenosti. Podle policejních statistik se loni stalo na dálnicích a silnicích I. třídy téměř šestnáct tisíc nehod, z nichž pětinu zavinila právě nepozornost. Zemřelo 244 lidí, přičemž za nejvíc smrtelných nehod mohla vysoká rychlost.

Bude potřeba změnit zákon

Aby se moderní technika dala využít i k trestání řidičů a záznamy mohly sloužit jako důkaz, bude podle Jozefa Bocána z policejního prezidia zapotřebí upravit zákony.

Nadto se stratégové moderní a chytré dopravy budou muset vypořádat ještě s připomínkami Úřadu pro ochranu osobních údajů. Ministerstvo dopravy už totiž dostalo varování, že osnova akčního plánu na rozvoj inteligentních dopravních systémů nezaručuje ochranu dat. Ochránci soukromí upozorňují především na možné zneužití pořízených kamerových záznamů.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Bayern i v oslabení zvládl bundesligový zápas ve Fürthu a vyhrál 3:1

Fotbalisté Bayernu Mnichov porazili v předehrávce 6. kola německé ligy Fürth 3:1, přestože proti nováčkovi hráli takřka celý druhý poločas v oslabení. Po úvodní remíze vyhráli v sezoně páté utkání za sebou a vedou neúplnou tabulku o tři body před Wolfsburgem, který má sobotní zápas k dobru.

Skóre otevřel v 10. minutě Thomas Müller, po půlhodině hry zvýšil na 2:0 Joshua Kimmich. Tři minuty po začátku druhého poločasu ale dostal za ostrý faul červenou kartu Benjamin Pavard a bavorský tým se v deseti na výhru ještě hodně nadřel. Ve vyhrocené atmosféře dostal žlutou kartu v 64. minutě i trenér Bayernu Julian Nagelsmann.

Uklidnění úřadujícím šampionům přinesl v 68. minutě vlastní gól Sebastiana Griesbecka, po němž Bayern vedl už o tři branky. V závěru už jen zkorigoval stav přesnou hlavičkou Cedric Itten.

Aktualizováno před 8 hodinami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy.  Polský prezident Duda ke sporu řekl v televizi, že se Polsko nemůže připravit o 7 procent energetického trhu a že vybízí k dialogu.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu. 

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy