Nevešel se do vlaku ani s místenkou, musel do Brna po D1 autem. Nikdo mi nic nevysvětlil, stěžuje si

Petr Koděra Petr Koděra
22. 10. 2016 10:43
České dráhy naštvaly stálého klienta. Neměly pro něj místo, přestože si den dopředu zaplatil dražší 1. třídu a přikoupil i místenku. Manažer tak musel rychle sednout do auta. Teď chce vrátit peníze. Dopravce se omlouvá a komplikace vysvětluje poruchou na trati. Vlak nestíhal přijet do Prahy včas, aby se otočil a jel zpět na Brno. Proto ČD vypravily narychlo jinou soupravu, kde scházela 1. třída nebo restaurační vůz. Zákazník chápe nečekanou událost na železnici, nerozumí ale tomu, proč mu ČD nedaly včas vědět, že mají problém. "Proč tedy od nás chtějí spoustu osobních údajů včetně e-mailu nebo telefonu, když nejsou schopny informovat?" diví se Karel Matějka.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha – Manažer Karel Matějka si v posledních letech pochvaloval rostoucí kvalitu služeb Českých drah. Ve čtvrtek ráno ale jeho spokojenost výrazně zvadla. Když se chtěl jako obvykle rychle přemístit mezinárodním rychlíkem z pražského hlavního nádraží do Brna do druhého sídla firmy, pro niž pracuje, zůstal v šoku. Do vlaku se nevešel.

Matějkovi nebyla nic platná ani jízdenka do 1. třídy, ani místenka. Vůz 1. třídy ve vlaku vůbec nebyl, dva vagony dráhy zarezervovaly pro účastníky dopravní konference v Bratislavě a ve zbývajících vozech levnější druhé třídy bylo plno. Nakonec tak byznysmen musel jet autem po rozkopané dálnici D1 a nemohl ve vlaku v klidu dokončit rozdělanou práci, jak plánoval.

"Hned jsem si vzpomněl na ta různá doporučení a lákadla, jak je lepší jezdit vlakem než autem. Naštěstí na dálnici provoz zrovna nebyl tak strašný jako jindy a nemusel jsem stát v kolonách," říká Karel Matějka.

Spadlé troleje u Pardubic

Vedení Českých drah omlouvá čtvrteční ranní komplikace mimořádnou událostí na trati. Na Pardubicku v noci ze středy na čtvrtek spadly troleje a ranní vlaky nabíraly velká zpoždění.

Rychlík EC275 Jaroslav Hašek, kterým chtěl jet i Karel Matějka, sice má vyjíždět z Prahy v 7:52, ovšem jde o soupravu, která musí napřed do hlavního města dorazit právě od Pardubic, v Praze se otáčí a jede zpět na východ.

Protože ale bylo jasné, že do Prahy nepřijede kvůli technické závadě včas, rozhodly se dráhy operativně pro náhradní řešení, aby o několik hodin nezdržely odjezd z Prahy: nasadily úplně jinou soupravu, v níž scházel vůz 1. třídy nebo restaurační vůz. Dva vagony navíc byly zablokované pro uzavřenou skupinu VIP klientů.

"Cestujícím se omlouváme, že nebyli přepraveni ve standardní kvalitě a obvyklou vlakovou soupravou, kterou na tento spoj nasazujeme. Díky náhradní soupravě jsme však mohli cestující přepravit sice s nižším komfortem, ale bez velkého zdržení, které by vzniklo čekáním na standardní plánovanou soupravu," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Dodal, že pasažéři ve vlaku dostali jako omluvenku třicetikorunovou poukázku na občerstvení, nápoj zdarma a těm, kdo si koupili jízdenku do 1. třídy, firma vrátí rozdíl mezi vyšší a nižší kategorií. Kdo nakonec nejel – jako Karel Matějka –, dostane prý zpět jízdné. "Musí však uplatnit reklamaci v souladu s přepravními podmínkami a doložit například nevyužitou jízdenku," dodal Šťáhlavský.

Nikdo nic nevěděl

Matějka už národnímu železničnímu dopravci písemnou reklamaci zaslal. Zatím se mu ale nikdo neozval. "Mají na to třicet dnů, tak předpokládám, že využijí celou tu dobu," dodává Matějka, kterého naštvalo především to, že s ním nikdo o problému přímo na nádraží nekomunikoval.

"Pochopím, že se na trati něco stane. Ale jak k tomu personál drah přistoupil, mě zaráží. Nic nevěděla vlaková četa ani reklamační centrum na hlavním nádraží. A když jsem kolem deváté hodiny ráno volal na call centrum, také nic nevěděli," líčí Matějka.

České dráhy však tvrdí, že personál vlaku o detailech věděl a cestující informoval. "Bohužel však nelze vyloučit, že někteří cestující nebyli s rozsahem informací spokojeni, což se v podobných mimořádných nečekaných situacích stává nejen v železničním provozu, ale všude," řekl mluvčí drah.

Podle Karla Matějky se ale v 21. století dá postupovat i svižněji. "Proč tedy od nás dráhy chtějí spoustu osobních údajů, když nejsou schopny v mimořádné situaci informovat? Jízdenku jsem si koupil den dopředu na konkrétní vlak z registrovaného profilu, kde je můj telefon nebo e-mail. Čili věděli o mně to podstatné," říká Matějka.

Počet cestujících ve vlacích roste

České dráhy, ale i soukromí dopravci přijmou ročně tisíce stížností a reklamací. Kromě zpoždění si nejčastěji lidé stěžují v létě na nefunkční klimatizaci, případně v zimě naopak na rozbité topení.

Přesto počet cestujících ve vlacích v posledních šesti letech roste, přičemž  loňský rok byl podle statistik ministerstva dopravy nejlepší za poslední dvacet let. 

Čím dál vytíženější jsou především vlaky mezi Prahou a Brnem a podle informací ČTK zvolna roste počet cestujících i žlutým autobusům společnosti RegioJet. Lidé volí pohodlnější dopravu kvůli opravám na dálnici D1, kde se v autě často zdrží i kvůli nehodám až desítky minut.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 31 minutami

Polský ministr vnitra chce výjimečný stav u hranic s Běloruskem prodloužit

Prodloužit výjimečný stav v pásmu u hranic s Běloruskem o dva měsíce chce polský ministr vnitra Mariusz Kamiński. V této souvislosti také sdělil, že v mobilech migrantů, kteří překročili hranici s Běloruskem, se našly materiály spojené s islámským extremismem.

Výjimečný stav v pásmu přiléhajícímu k hranicím s Běloruskem vyhlásil polský prezident 2. září. Vyhověl tak vládě, která svou žádost zdůvodnila náporem migrantů nezákonně přecházejících hranici z Běloruska. Podle premiéra Mateusze Morawieckého je v pozadí záměr Minska destabilizovat situaci v Polsku a pomstít se Evropské unii za sankce.

Výjimečný stav, jenž přináší omezení ústavních svobod, byl zaveden na 30 dnů ve 183 obcích na východě Polska. Podobná opatření přijaly i Litva a Lotyšsko, které rovněž čelí přílivu migrantů ilegálně přicházejících z Běloruska.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

S ochranou maďarského plotu na hranicích bude pomáhat 50 českých policistů

S ochranou vnější hranice schengenského prostoru bude od 15. října na maďarsko-srbské hranici pomáhat 50 českých policistů. Na pondělním zasedání to schválila vláda, sdělil na tiskové konferenci vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Kontingent bude na místě působit dva měsíce.

O možnosti personální pomoci v podobě vojáků či policistů hovořil minulý týden při návštěvě Maďarska premiér Andrej Babiš (ANO). Náklady na misi činí zhruba 50 milionů korun, peníze dnes kabinet uvolnil a budou převedeny do rozpočtu ministerstva vnitra.

Česko tak bude mít policejní kontingenty v Severní Makedonii, Slovinsku a Maďarsku. Hamáček minulý týden nabídl svému slovinskému protějšku Aleši Hojsovi prodloužení české policejní mise. Desítka českých policistů se na tamní hranici s Chorvatskem přesunula v létě.

"Česká republika jasně dává najevo, že jakkoli nemáme vnější hranici Schengenu, jsme solidární a na vnější hranici pomáháme," řekl Hamáček. Česko podle něj za poslední čtyři roky na ochranu a projekty spojené s ochranou vnější schengenské hranice vynaložilo 1,1 miliardy korun, na ochranu české hranice a výbavu policie 400 milionů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Propuštění horníci dostanou od státu měsíčně 5300 korun, někteří až na pět let

Státní příspěvek 5300 korun měsíčně po dobu tří měsíců až pěti let v závislosti na odpracované době a věku pracovníka mají do budoucna získat také propuštění zaměstnanci Severočeských dolů (SD) ze skupiny ČEZ nebo Vršanské uhelné ze skupiny Sev.en Energy finančníka Pavla Tykače. Počítá s tím návrh na úpravu nařízení vlády, který kabinet schválil. Na Twitteru o tom informoval ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). V současné době mají podle nařízení nárok na příspěvek propuštění zaměstnanci 12 firem, loni v listopadu byla přidána Sokolovská uhelná.

"Všichni horníci, kteří budou muset skončit v důsledku útlumu hornické činnosti mají ode dneška stejné podmínky. Na vládě jsme na návrh MPO rozšířili restrukturalizační příspěvek pro dotčené pracovníky, a to na všechny subjekty, které v budoucnu ukončí těžbu," uvedl ministr.

Návrh počítá s tím, že se počet těchto firem rozroste na 17. Kromě Severočeských dolů a Vršanské uhelné mají mít na příspěvek nárok také tři dceřiné společnosti SD: Prodeco, Revitrans a SD - Kolejová doprava. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v předkládací zprávě materiálu uvedlo, že důvodem předložení tohoto návrhu je přijmout řešení, které by do budoucna alespoň částečně umožnilo minimalizovat očekávané dopady vyplývající ze ztráty zaměstnání zaměstnanců těchto firem.

"V případě všech v návrhu uvedených subjektů bude v budoucích letech ohroženo zaměstnání více než 5200 zaměstnanců (současný stav) zabývajících se těžbou hnědého uhlí, respektive činnostmi s těžbou přímo souvisejícími, v regionu (Ústecký kraj), který má v současné době nejvyšší nezaměstnanost v České republice. Ta k 30. červnu 2021 dosáhla výše 5,58 procenta, zatímco celková nezaměstnanost v rámci celé ČR dosáhla výše 3,73 procenta," napsalo v podkladech pro vládu MPO.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

T-Mobile do konce listopadu vypne svou mobilní síť 3G

T-Mobile začne na začátku října na Moravě vypínat svou starší mobilní síť 3G. Kompletní ukončení jejího provozu naplánoval na konec listopadu. Uvolněné frekvence v pásmu 2100 MHz chce využít pro rozvoj sítě 5G. Oznámil to v tiskové zprávě. Většina uživatelů by vypnutí sítě neměla nijak pocítit.

Konkurenční Vodafone 3G vypnul na konci letošního března. O2 začala síť postupně vypínat ve třech krocích od konce května. Důvodem je rovněž využití frekvencí pro novější technologii 5G.

Ukončení provozu 3G se podle mluvčí Zuzany Svobodové dotkne méně než jednoho procenta zákazníků T-Mobilu, jelikož drtivá většina v současnosti používaných mobilních telefonů využívá pro datové přenosy technologii LTE a nově prodávané smartphony stále častěji podporují i sítě 5G. Nejstarší telefony bez připojení k mobilnímu internetu budou nadále pro hlasové hovory i SMS využívat síť GSM, která zůstává v plném provozu a její pokrytí je výrazně širší než pokrytí sítě 3G.

"Vypnutí sítě 3G naši zákazníci nijak negativně nepocítí, protože její roli již před dlouhou dobou převzala síť LTE (4G). Pro operátory je ale uvolnění pásma 2100 MHz velmi důležité pro další rozvoj nejmodernější vysokorychlostní sítě 5G,“ uvedl manažer INS a Fix produktového managementu Zdeněk Bumbálek.

Postup, jak ověřit, zda je zákazník na vypnutí sítě 3G připraven, lze nalézt na stránce http://www.t-mobile.cz/3g. Soukromé i firemní zákazníky, které může ukončení provozu sítě 3G ovlivnit, T-Mobile informoval prostřednictvím SMS nebo e-mailu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy