Vyplývá to z nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí, kterou v Česku zveřejnila Společnost pro trvale udržitelný rozvoj.
Dokument konstatuje, že zatímco mezi roky 1999 a 2004 se snížily emise skleníkových plynů z energetiky, průmyslu či zemědělství, množství oxidu uhličitého z dopravy se naopak zvýšilo v průměru o 25 procent.
Evropská ekologická agentura varuje, že právě doprava je hlavní překážkou k tomu, aby EU splnila svůj závazek z japonského Kjóta a snížila emise skleníkových plynů o osm procent oproti roku 1990.
Pětkrát větší znečištění než lokomotiva
Velký vliv na tom má nebývalý rozvoj energeticky náročné letecké dopravy, která od roku 1990 narostla o plných 96 procent. Ze všech hlavních druhů dopravy mají právě letadla - v přepočtu na jednoho pasažéra a vzdálenost - největší spotřebu paliva, takže způsobují největší znečištění.
Francouzský ústav pro životní prostředí před několika lety uvedl, že čtyřčlenná rodina, která si vybere letadlo pro dopravu z Paříže do Nice (asi 900 kilometrů), přispívá k oteplování podnebí pětkrát víc než naftová lokomotiva a dvakrát víc než automobil.
"Efektivnost leteckých motorů sice stoupá, takže relativní znečištění klesá. Ale tento trend je vynulován, a dokonce překonán růstem letecké dopravy," uvedly české nevládní organizace Zelený kruh a Hnutí Duha ve své nedávno zveřejněné studii o vlivu dopravy na životní prostředí.
Emise z letadel narostly o 86 procent
Podle zprávy Evropské agentury pro životní prostředí způsobuje doprava ve starých patnácti členských zemích Evropské unie více než pětinu emisí skleníkových plynů, přesně 21 procent.
Dominantní jsou zatím vozidla, která se v "patnátce" podílejí na veškerých emisích z dopravy z 93 procent. Nejrychleji se ovšem zvyšují emise z letadel - od roku 1990 jich přibylo o 86 procent.
"Od roku 1990 do roku 2004 se množství emisí skleníkových plynů způsobených dopravou nejvíce zvýšilo v Irsku (o 140 procent) a v Lucembursku (o 156 procent)," konstatuje evropská zpráva.
Česko je zatím pod evropským průměrem
Také v Česku od roku 1990 neustále přibývá skleníkových plynů, které do ovzduší vypouštějí auta a letadla. Jejich podíl na celkových emisí je ale zatím zhruba poloviční oproti průměru celé Evropské unie.
Podle posledních údajů ministerstva životního prostředí pochází z dopravy asi dvanáct procent z celkového množství skleníkových plynů. V následujících letech ovšem toto číslo nepochybně poroste.
Na rozdíl od starých členských zemí nebude mít Česko problém splnit cíle Kjótského protokolu, a to především díky propadu průmyslové výroby z počátku 90. let.
Smrt pro stovky tisíc lidí
Kromě skleníkového oxidu uhličitého vypouštějí automobily další škodliviny, například jemné částice prachu, které pronikají hluboko do dýchacícho ústrojí a mohou se na ně vázat další nebezpečné látky včetně rakovinotvorných.
Podle Evropské agentury pro životní prostředí přitom každý čtvrtý obyvatel EU žije v blízkosti silnice, po které ročně projede více než tři miliony vozidel.
Sdružení Děti Země společně se Společností pro trvale udržitelný rozvoj nedávno uvedly, že kvůli znečištění jemným prachem umírají v Evropské unii stovky tisíc lidí a vznikají ekonomické ztráty v řádech desítek miliard euro.
Nejvíce dotací jde na silniční dopravu
Evropská ekologická agentura zároveň upozornila, že nejvíce dopravních dotací v Evropské unii směřuje do nejméně ekologické silniční dopravy.
"Každoročně se v Evropě na dotace do dopravy vydá asi 270 až 290 miliard eur, přičemž skoro polovina této sumy připadá na dopravu silniční, která patří k nejméně příznivým pro životní prostředí," konstatoval Miroslav Šuta ze Sdružení pro trvale udržitelný rozvoj.
Kromě exhalací je dalším problémem nadměrný hluk z dopravy, který jen v Česku obtěžuje desítky tisíc lidí. Kvůli narůstajícímu automobilismu se navíc staví nové silnice a dálnice, takže krajina se neustále "zmenšuje".