Praha - Má být testování žáků pátých a devátých tříd prostředkem k rozhodnutí, jaká studijní kariéra mát být dětem umožněna?
Ministr školství Josef Dobeš takový výklad odmítá, i když přiznává, že nápad, aby se podle výsledků testů rozhodlo, zda se bude moci žák přihlásit na obor s maturitou, nebo pouze na učební obor, na ministerstvu padl.
Přišla s ním podle ministra Asociace aktivních škol prostřednictvím ministrova poradce a ředitele elitního pražského soukromého gymnázia PORG, Václava Klause mladšího.
Dobeš to vítá jako dobrou diskusi, jak testů využít, ale jejich hlavním cílem je prý nadále to, že se s jejich pomocí srovná úroveň výuky ve školách.
„My říkáme: v pátých a devátých třídách sjednoťme standardy (osnovy) - co každý páťák musí ke splnění minimálního standardu umět - a pak vytvořme testy, kterými změříme, jak na tom děti jsou. To je podle mě jediná šance, jak zastavit pokles v mezinárodním srovnávání," řekl Dobeš v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
A.cz: Takže to výsledky celoplošných testů nebudou závazné v tom smyslu, že by dítěti uzavřely cestu na gymnázium?
Ne, to byl návrh pana poradce a ředitele Klause. Pan Klaus se tím přesně strefuje do problému, kdy se dnes nenadané dítě, třeba se čtyřkami nebo pětkami, velmi snadno dostane na víceleté gymnázium, protože na některých z těchto škol není přijímací řízení. On uvažoval tak, že by ty „pětky" mohly být takovým přijímacím řízením a dítě, které neumí ani na čtyřku, by nemělo možnost se hlásit.
Já k tomu říkám dvě věci - otevřeme tuto diskusi, protože útočí na velký problém našeho školství, ale kdyby to tak mělo být, dejme možnost několika termínů, protože dítě může být zrovna z nějakého důvodu handicapované (je nemocné, nemá dobré období, nebo má nějaké problémy doma). Ale to je otevřená diskuse. My v tom záměru ministerstva s tímto nepočítáme, to je potřeba říct. Ale pokud se nějak většinově tohle otevře, tak by to bylo dobré.
A.cz: Není ale divné, že byla tato diskuse otevřena zrovna člověkem, jehož „byznys" je právě na podobném elitářství postaven?
No, otevřel to člověk, u něhož můžeme říct, že vede elitní gymnázium. Ale původní záměr víceletých gymnázií byl - to skutečně třikrát podtrhuji a poslanci i politici na to zapomněli - že to mají být školy pro elitní děti, pro ty nejnadanější. To, že tam chodí průměrné, podprůměrné děti, je katastrofa našeho školství. Jestliže jsme víceletá gymnázia snížili na průměrnou úroveň, tak střední školy, střední odborné školy, klesly ještě hluboko pod průměr, celé se to posunulo. Vraťme to opět k tomu původnímu - víceletá gymnázia pro elitní děti, střední školy s maturitou pro průměrné a pro ostatní řešme další alternativy. Pro podprůměrné děti, které jsou třeba šikovné manuálně, opět podpořme řemesla. To je strašně důležité.
A.cz: Není to ale spíše umělá snaha zaplnit učňovské obory?
Umělá v žádném případě. Podporujme ta řemesla, dávejme jim novou atraktivitu a nastavujme na to podmínky - uměle se vyprázdnila, je to přesně naopak. Jestliže jde dítě se čtyřkami na základní škole, nebo i to, které propadlo, bez přijímaček na střední školu s maturitou, tak jsme uměle opustili učňovské školy. Jenom narovnejme podmínky.
A.cz: Nebudou podobná testování vytvářet napětí mezi těmi „lepšími" a „podprůměrnými"?
Já mám rád pnutí spíše než úplně mrtvolný rybník, kde se ani lístek nepohne.
A.cz: Nedopadne to ale nakonec tak, že když ti lepší odejdou, nebude tím bita celková úroveň?
Ne, já vám řeknu, co je dneska za problém. Jestliže na druhém stupni, od šesté a pak od osmé třídy, jsou děti hluboce podprůměrné a ten průměr a lepší průměr odejde na víceletá gymnázia, tak pak učit na základních školách v těchto podmínkách je za trest. Ani ty děti se netáhnou.
A.cz: Myslíte, že toto vyřeší daný problém?
Jednoznačně, jestliže řekneme, že víceletá gymnázia jsou pro pět procent nejlepších dětí v populaci, tak 95 % jich zůstane na základních školách a má možnost jít na čtyřletá gymnázia. Ale posune to kvalitu těch škol - protože v PISA (Program pro mezinárodní hodnocení studentů, pozn. red.) nás ta víceletá gymnázia jakoby táhla, ale tím, jak vybrakovala základní školy, tak se rozevřely nůžky a základní školy nás tak v té nekvalitě posunuly dolů. To znamená - zachovávejme velmi dobrá víceletá gymnázia, podporujme je a pak podpořme základní školství v tom, že průměrné děti mají ještě čas dozrát a jít na čtyřleté gymnázium, popřípadě.