Praha - Úsekem dálnice D2 mezi Brnem a Bratislavou budou brzy projíždět auta, která se umí po silnicích pohybovat bez lidského řidiče. Na spolupráci při testování samořiditelných vozidel se v úterý dohodl český ministr dopravy Dan Ťok se slovenským vicepremiérem pro investice a informatiku Peterem Pellegrinim.
Česko a Slovensko se tak připojilo k Německu a Francii, kde už plán na přeshraniční testování autonomních aut na silnicích oznámili. V Německu už se dokonce autonomní jízda testuje na dálnici A9 mezi Norimberkem a Mnichovem. Zatímco Němci a Francouzi spustí testy na sedmdesátikilometrovém úseku dálnice mezi německým Merzigem a francouzskými Métami už letos, Češi a Slováci zatím časový plán nemají.
"Česká a Slovenská republika patří mezi významné výrobce automobilů. Pokud jejich produkci sečteme, je srovnatelná s velkými evropskými zeměmi. Proto bychom měli spolupracovat na rozvoji inteligentní dopravní infrastruktury a testovat autonomní vozidla. Dohodli jsme se, že bychom připravili přeshraniční projekt, který by mohl umožnit vyzkoušet chytrou dálnici v provozu," řekl po úterním jednání ministr dopravy Dan Ťok.
Na testování se mají podílet i zástupci automobilek, odborníci z univerzit a vědeckých ústavů i mobilní operátoři. Teď mají zástupci ministerstev dopravy obou zemí vypracovat projekt, kde testování chytrých aut načasují a vypočítají, kolik bude stát.
"Chtěli bychom otestovat dostupná zařízení a ve spolupráci s mobilními operátory zkoumat například problematické přechody z jedné sítě do druhé," uvedl Pellegrini.
Ťok zároveň připomněl, že chce předložit vládě i plán na vybudování zkušebního okruhu pro samořiditelná auta, který má vzniknout do pěti let.
Vlastní testovací okruhy už mají některé automobilky. Na bývalém vojenském letišti v Milovicích zkouší své systémy jeden z největších světových výrobců pro samořiditelná auta Valeo. Ten v tuzemsku otevřel nové vývojové centrum, kde zaměstnává kolem pěti set lidí. Škoda Auto zase využívá svůj okruh v Úhelnici u Mladé Boleslavi.