Mezi Brnem a Bratislavou chceme samořiditelná auta, shodl se Ťok se slovenským vicepremiérem

Adéla Skoupá Adéla Skoupá
28. 3. 2017 16:58
Ministr dopravy Dan Ťok se v úterý dohodl se slovenským vicepremiérem pro investice a informatiku Peterem Pellegrinim, že vytvoří společný projekt pro testování samořiditelných aut. Vybrali pro něj úsek D2 mezi Brnem a Bratislavou. Úředníci ministerstev dopravy obou zemí teď mají vypočítat, kolik to bude stát a jak dlouho to bude trvat. Ťok chce plán na vybudování zkušebního okruhu pro autonomní vozidla předložit vládě.
Na vývoji samořiditelných aut pracuje v Česku například firma Valeo.
Na vývoji samořiditelných aut pracuje v Česku například firma Valeo. | Foto: Ondřej Běhal

Praha - Úsekem dálnice D2 mezi Brnem a Bratislavou budou brzy projíždět auta, která se umí po silnicích pohybovat bez lidského řidiče. Na spolupráci při testování samořiditelných vozidel se v úterý dohodl český ministr dopravy Dan Ťok se slovenským vicepremiérem pro investice a informatiku Peterem Pellegrinim.

Česko a Slovensko se tak připojilo k Německu a Francii, kde už plán na přeshraniční testování autonomních aut na silnicích oznámili. V Německu už se dokonce autonomní jízda testuje na dálnici A9 mezi Norimberkem a Mnichovem. Zatímco Němci a Francouzi spustí testy na sedmdesátikilometrovém úseku dálnice mezi německým Merzigem a francouzskými Métami už letos, Češi a Slováci zatím časový plán nemají.

"Česká a Slovenská republika patří mezi významné výrobce automobilů. Pokud jejich produkci sečteme, je srovnatelná s velkými evropskými zeměmi. Proto bychom měli spolupracovat na rozvoji inteligentní dopravní infrastruktury a testovat autonomní vozidla. Dohodli jsme se, že bychom připravili přeshraniční projekt, který by mohl umožnit vyzkoušet chytrou dálnici v provozu," řekl po úterním jednání ministr dopravy Dan Ťok.

Na testování se mají podílet i zástupci automobilek, odborníci z univerzit a vědeckých ústavů i mobilní operátoři. Teď mají zástupci ministerstev dopravy obou zemí vypracovat projekt, kde testování chytrých aut načasují a vypočítají, kolik bude stát.

"Chtěli bychom otestovat dostupná zařízení a ve spolupráci s mobilními operátory zkoumat například problematické přechody z jedné sítě do druhé," uvedl Pellegrini.

Ťok zároveň připomněl, že chce předložit vládě i plán na vybudování zkušebního okruhu pro samořiditelná auta, který má vzniknout do pěti let.

Vlastní testovací okruhy už mají některé automobilky. Na bývalém vojenském letišti v Milovicích zkouší své systémy jeden z největších světových výrobců pro samořiditelná auta Valeo. Ten v tuzemsku otevřel nové vývojové centrum, kde zaměstnává kolem pěti set lidí. Škoda Auto zase využívá svůj okruh v Úhelnici u Mladé Boleslavi.

 

Právě se děje

Další zprávy